NEZAŘAZENO
Ročník: 1891; strana: 26,
Přepis ke stažení ve formátu MS Word [0 kB]

  PŘEDCHOZÍ   zobrazovat jako obrázky [jpg]      NÁSLEDUJÍCÍ  
-26







»Improperia« od Witta, »Ecce quomodo krestana bez rozdílu, je-li hudebníkem anebo

moritur« od Hándla, Hymnus »Vexilla re- není. Té universální reci, která melodiemi

gis« od Etta a Hallera, »Regina coeli« od z jiného svęta duší mocnę hýbe, rozumí



Foerstera. Za rízení na slovo braného ka- dítę i kmet, ucenec i neucenec, kníze i ze-



pelníka oslavována bývá bohosluzba metro- brák, knęz i vęrící, Zde kazdý cítí se býti

politního chrámu sv. Víta zpęvem odpoví- tím, cím pred Bohem jest, — krestanem.

dajícím i nejprísnęjšícn pozadavkűm liturgi- Jest to zpęv katolické církve, jak jej prvo-

ckým a umęleckým. krestané jiz zpívali, a kterým pokolení prí-



Dne i. ledna 1889 rozmnozen pocet ští Hospodina svého a Beránka velebiti bu-



chorű ocitęných farní kruchtou u Panny dou, pokud zpęv pozemský nebude zamę-



Marie Snęzné dosazením nového reditele nęn za zpęv nebeský, az zemę pomine a



choru J. B. Foerstera ml., za jehoz rízení zpęv oslavencű kolem trűnu Bozího vęcnę

nacviceny jsou slcladby, jak následují: Me: zníti neprestane. Chorál jest pozemskou



Choralní z Ord. Missae (in Dom Adventus ozvęnou onoho zpęvu nebeského, kterak jej

et Quadragesimae). K o e n e n: »Panis an- velicí svętci slyšeli zpívati, kdyz duše stápęla



gelicus«. Stehl e: »Salve Regina«. Greith: se u vytrzení v mori svętla nadpozemského.

1Vlissa 111. Koenen : Missa »in hon, sc. Proto chorál tím dojemnęji zní, cím spani-



Gregorii«. W i t t : »in hon, sc. Luciae«. lejší jest duše, která na perutích modlitby



Motteta: »Ave verum« od Mozarta, »Re- chorálem k Bohu se nese. Na tomto tajem-

gina coeli« od Foerstera, »Adeste fideles« ství zakládá se krása chorálu mnichű bene-



od Koenena, »Quen1 vidistis« od Antonel- diktinských na Slovanech v Praze. Se sbo-



liho, »O salutaris hostia« od Foerstera, rem mnichű zdruzuje se sbor pacholíkű v klá-

»Ave Maria«, »Justus ut palma, » Meditabor«, štere vychovávaných. Dvojí barvou hlasű



»Scapulis suis«, »Laudate Dominum« od muzských a pacholeckýcli chorálu vnady



Foerstera ml. »Justitiae Domini rectae« od pribývá. Rűznost svátkű a slavností círlcev-

Witta. — Yange lingua: od Foerstera ních v chorálu se obrází, tak ze Emausský



C dur, Foerstera ml. F dur, A dur a Havlű chorál jest illustrovaným direktárem, z nę-



D dur. — Te Deum: od Foerstera. hoz vęrící lid srozumitelnę cítá, co kazdého

Jako ve všech uvedených kostelích pro- dne Církev slaví. Emausy jsou mocným



vedena jest reforma po celou radu let téz spojencem Obecné Jednoty Cyrillské.



ve farních kostelích nejsv. Trojice ve Spá-



lené ulici rízením F. Z. Skuherslcého, jakoz

Praha jest Cyrillská. Ctvrtstoletí dosta-

i v kostele sv. Václava na Smíchovę, rí-

zením J. Bergmanna a to na obou místech cilo a Praha jest dobyta. Velkolepý prűvod

hned od prvních pocátkű. Jelikoz repertoire jubilejní slavený r, 1873 na památku goole-

redaktoru není znám, nelze o smęru a zpű- tého zalození biskupství Prazského z jubilej-



sobu, jakým se zde pokracuje, podrobnęji ního chrámu Pánę svatých apoštolű Cyrilla

a Methoda v Karlínę putoval do vękového

promluviti.

Letošním rokem pocalo se téz v kostele velechrámu sv. Víta na královských Hrad-

canech. Cyrillská jednota z Karlínského

sv. Jana na Skalce zpívati cluchem Cyrill-

ským pécí a obętovností Msgr. Karla Jae- chrámu pout zapocala u hrobu svatých pa-

niga, preláta jeho Svatosti, a to v nejkrás- tronű, na hradę Prazském pout dovršila.



nęjší a nejpresnęjší zpűsobę. Muzský sbor

12 hlasű cítající a z cekatelű ucitelských jako v Praze, pocala se jednota Cyrill-



se skládající jest totiz odęn rouchem cír- ská šíriti stejnou męrou i po v e š 1: e r é d i e-



kevním a stoje u mrízky pred hlavním ol- c é s i. Uvedu nejprve farní osady, kde za

tárem prednáší pri zpívané mši svaté cho- tou prícinou zrízeny jsou rádné farní je-



ral i zpęvy sborové. dnoty, nápotom osady, ve kterých k or-



Protęjší pak kostel Emausský jest vy- ganisaci jednot dosud nedošlo, ac ve smęru

sokou školou chorálu, kam putují veškerí Cyrillském pilnę se pracuje.



Cyrillisté z Prahy i z venkova, aby krásou První jednota v arcidiecési kromę Kar-



chorálu s posvátnou liturgií zde srostlého línské zrízena jest ve SVOjŠicích 1. i88o,

se vzdęlali a utvrdili. Zde kazdého dne, tehdejším kaplanem a nynęjším farárem



ráno i odpoledne, pri mešní obęti i pri ne- josefem Sládkem, který po predbęzném



šporách ozývá se chorál a jen chorál, ja- kázání a provolání pravidelnou cinnost za-

kozto materský zpęv církve katolické, který hájil. Mę1 jiz pohotovę starší pęvecký sbor



z lűna jejího se zrodí], z krištalovéllo zrídla 16clenný, jakoz i pęveckou školu, kterou



posvátné liturgie se vyprýštil a klassickou po celý rok v nedęli odpoledne pilnę

krásou svou bezdęcnę jímá srdce kazdého cvicíval. Jsa výtecným hudebníkem a zruc-

  PŘEDCHOZÍ        NÁSLEDUJÍCÍ