NEZAŘAZENO
Ročník: 1891; strana: 45,
Přepis ke stažení ve formátu MS Word [0 kB]

  PŘEDCHOZÍ   zobrazovat jako obrázky [jpg]      NÁSLEDUJÍCÍ  
— 45 --





ová soustava stací, zrídla objeví se nahore odvozeného), který podstoupiti műze zá-

neb dole jedna cárlea pomocná. Modus I. kladní ton ci finálu az ku spoclní kvartę

(dorický) podstupuje nejvýše jedinou notou (v pűvodnim znęní a), jeho finálou však zű-

finálu a nazývá se proto modus I. a u t h e n- stává vzdy finála authentického modu (v pű -

t i c k ý (pravý) k rozdílu od m o d u II. tak- vodním znęní d).

téz dorického p l a g á l n í h o (preneseného, Príklady :







d e f g a h e d I, modus (auth.) C dur od II, stupnę

a h c d e f g a -- II. modus (plag.)



finalis



na jiné stupnę prenesený:





e f s g a h cis d e I. modus (auth.) D dur od II. stupnę

h cis d e fis g a h —— II. modus (plag.)





f g as b c d es g I. modus (auth.) Es dur od II. stupnę

c des f g as b c — — II, modus (plag.)



Neb notováno:

finalis domin.









re mi fa sol la si do re

d e f g a h c d

dle klíce houslového c fis g a h cis d e (D dur od II. stupnę, Des)

1(es f ges as b c des es)

dle klice sopranového e d es f g a b r, (B dur od II. stupnę)

dle Llice basového g a b c d e f g (F dur od II, stupnę) lezí vysoko neb

tuze nízko, zpęvy chorální zní nejlépe v poloze strední od A do esr (e).





I. Modus authentický, jehoz finalis jest melodická tvorí s tonem finálním (v I. modu

re, nlá o vl á d aj í c í to ti (vládce), t. j. do- s-e-la viz zpęvy modu I. v Graduale roma-

minantu ve smyslu melodickém také num) r e p e r c u s s i o (Wiederschlag, odraz,

tenorem (tenere, drzený tou) zvaným la castéji za sebou se vyskytující ton).

(v pűvodním znęní a), l:terýz nejjasnęji vy- O dęlení ci clánkování delších skupin

stupuje v zalmové formuli »Gloria Patri« (viz (melisma) netreba šíriti slov.

introit) neb v zalmu nešporním, namnoze tam,

kde se více slabil: na jediném tonu recituje. Novęjší stereotypní vydání Pustetova

Graduale Romanum z r. 1886 obsahuje ve-

Dominanta ci vládce není však škeré skupiny rádnę rozdęlené.

vzdy V. stupnęm starého modu. Zpí-

váme-li nyní svrclw uvedenou stupnici v rűzné Praktická cvicba zpęvű slozených v modu I.

výši a rűzným pojmenováním, budeme noty poskytne nyní úpinou látku ku praktickému

brevis ° (jimiz naznacili jsme finalis a do- zdokonalení. Podotknouti dluzno, ze objevuje

minantu) mękkým prízvukem prednášeti, se v modu I. nękdy snízený VI.*) stupeti,

ostatní s semibrevis jemnę v stejnomęrném tak povstane modus genus m o 11 e.



pohybu. Nejkratší slabilry neb ku okrase Pri modu I[. (dorický plagální, t. j. pre-

melodické fráze nálezející noty vyznacené nesený ci odvozený od modu autlienticicého)

jsou casto minimou. Skupiny ci liga- jest stanoven závęrecný ton (finalis) jak pri

M9 tury, melisma vyzadují o nęco modu authentici:ém z nęhoz se vyvinul, coz



v málo pohyblivęjšího, nikoliv kvapného platí o všech následujících modech plagál-

prednesu. Vystupující melodická frlse vy- ních, vládce však lezí obycejnę o t e r c i

zaduje cástecného sesílení az mf, naproti níze vláde modu authentického.

tomu sestupující vyzaduje decrescendo az

k p, rozumí se bez tremolo a rűzného ti- *) Ton It jest v chorálu zmęnitelným. Pűvodní a

tęrného nátęru, tedy prstę. S::upinka s a všeobecný jeho název byl b. Byl-li opaUen q, nazýván

budiz prednesena jemnę a stejnomęrnę. b quadratum, s predznamenaným b b rotundum. Takto

Presné akcentování slabik prízvucných roz- zménitelný ton nemohl státi se vládcem, procez, jek

se brzo piescédcíme, postaven na jeho misto v do-

umí se samo sebou. tycných modech nejbliiší ton C. Zména h v b stala

Svrchu jmenovaný vládce ci dominanta se za prícinou zamezení krokű ve zvętšené kvartę.

  PŘEDCHOZÍ        NÁSLEDUJÍCÍ