Praktické názory v novém směru hudby církevní
Ročník: 1891; strana: 52,
Přepis ke stažení ve formátu MS Word [0 kB]

  PŘEDCHOZÍ   zobrazovat jako obrázky [jpg]      NÁSLEDUJÍCÍ  
-- 52 —







jest Wittovou mší »Exultet« a »in hon, seznam uveden jest v rocníku XVI. str. 66.



sc. Francisci Xaverii«, Hruškovou »Ecce tohoto casopisu. Mnohostranná cinnost jeho



Dominus veniet«, Koenenovou »Panis An- byla bohuzel príliš záhy a neocekávanę



gelicas«, Wittovým »Stahat mater« a Te prerušena. R. 1889 byl zpravodaj návštę-



Deum, Hruškovými nešporami a Te Deum, vou u lékárníka Mlado-Boleslavského Kar-



Tak horlívou cinnost odmęnil nejd, pan nolla, známého milovníka i znatele chorálu



biskup Litomęrický, Emanuel Jan, pochval- i presné hudby církevní. Vracejícího se



ným dekretem, v nęmz výslovnę se uvádí, zdráv a vesel doprovázel reditel Hruška



co zaslouzilý reditel v oboru hudby po- na nádrazí. Kdo by se byl nadál, ze prátel-



svátné dosud vykonal, o cemz napotom ské rozloucení bylo posledním pozdravem



velepastýr pri generální visitaci r, 1888 na svętę ! 7.a nclcolik dní doletęla do Kar-



osobnę se presvędcil, kdyz pri pontifikální lína smutná zpráva, ze pilného pracovníka



mši IIruškova mše »Gaudeamus omnes« Pán Bűh k sobę povolal v piném proudu



k tomu úcelu slozená se prednášela, a ob- práce a v kvętu muzské síly. _ Mezi Cyril-



daroval skladatele skvostným prstenem, ja- listy jméno jeho nevyhyne. Zij e dále ve



kozto dűkazem vrchnopastýrské uznalosti. skladbách svých, kterými jednoty Cyrillské



Jako horlivým reditelem, byl František oslavují sluzby Bozí, s vdękem pamatujíce



Hruška neménę pilným a plodným skla- na tollo, z jehoz duše se vynorily. Hodným



datelem, cehoz dűkazem jsou hojné skladby nástupcem jeho v Mladé Boleslavi stal se



v hudebních prílohách »Cyrilla«, jakoz i jinde josef Sychra, který v témz duchu dále



vydané anebo v rukopise zachované, jejichz pracuje zpęvem i skladbami.



(Pokracování.)

















Praktické názory v novém smeru hudby církevní,





Sestavil Jan Ev. Zelinka. (Pokracování.)





Nyní mozno pocíti s cvicbou zpęvű cho- Naše C dur od III. stupnę zobrazuje nám



rálních slozených v modu II. modus III. ci p h r y g i c 1. ý authentický :







e f g a h c d e (C dur od III. stupnę)

v dru- houst, kl. sopr, klíc d es f g a b c d (B dur od III. stupnę)



hém bassový houslový f ges as b c des es f (Des dur od 1II. stupnę)



spűsobu klíc klíc {tis g a h cis d e lis (D dur od III. stupnę) atd.







prvý spűsob v klíci F _

š—~—^_^

Snalis dmnin.



e f g a h e d e







druhý spűsob v klíci C _ t= I=~~ ^—^ _~^ =K

^





Závęrecným tonem III. modu jest e (v pű- h c d e f g a h



vodním znęní stupnice), dominantou ci vlád- Snalie domin.

y*1

cem neműze však býti ton Tt, ponęvadz, jak



jiz podotknuto bylo, jest tonem neurcitým



a casto v b promęnęn býti musí za prícinou si do re glti fa sol la si



zamezení príkrého kroku zvętšené kvarty d es f g a



t r i t o n u s (obsahuje tri celé tony), proto tas g a h cis



vzat jest co dominanta nejblizší tone (do), f ges as b e



VI, stupeń frygického modu. Objeví se tedy

Kazdý modus transponujeme dle objemu

repercussio ini-do (ut).

hlasű jaké máme k disposici. Modi plagální



Modus IV. ci frygický plagální má transponujme dle základního tonu**) (finalis)



opęt finálu svého modu authentického, z nę-

hoz jest odvozen, dominanta lezí opęt o terci *) Pon;vadi 4 (h) nad finalou ]eiící snadno ku

zamezení tritonu v {7 se promęńuje, nacházíme nad 3.

níze pod dominantou frygického modu au- carou co upozornęní, ie (b quadratum) zpívati dluino.



thentického, tedy a (la), repercussio mi-la. **) Spűsob tento velmi usnadní rozeznání modu.

  PŘEDCHOZÍ        NÁSLEDUJÍCÍ