NEZAŘAZENO
Ročník: 1891; strana: 53,
Přepis ke stažení ve formátu MS Word [0 kB]

  PŘEDCHOZÍ   zobrazovat jako obrázky [jpg]      NÁSLEDUJÍCÍ  
53 —







príslušného modu authentického, který i modu snízených tonű.**) Co se dotýce kadence,



plagálniho vlastním jest (viz predešlý prí- neműze-li se tato obejíti bez zvýšení terce



klad). Abychom nebyli uvedeni do nesnází pri kadencním momentu v akl;ordu domi-



pri rozeznání druhu modu, volili jsme co nantním, pak pribereme diési v hlasu stred-



podobenství a bezpecné vodítko známou dur ním, avšak pouze na konci zpęvu.



stupnici rűzným stupnęm pocínající, a tak Netreba zvlášt podotýkati, ze nejvętší



snadno pripojíme pod finálu ctyri stupnę az síla harmonická spocívá ve velkém a ma-



ku spodní levartę, abychom sobę predstavili lém trojzvuku, jakoz i v jich aklcordech sex-



modus plagální ci odvozený, který, jak lezí tových. Kazdý ponękud pricinlivý harmonik



na snadę, vzhledem h harmonickému úvodu pochopí ihned, kterých harmonických stupńű



neb prűvodu zádnou novou toninu netvorí. dluzno uziti k harmonickému prűvodu co



V tom spocívá talzé prícina, proc z po- mozná jednoduchému s ohledem na jednotné



cátku s toninami starých v zdánlivou lcon- oddíly melodie chorální, která kazdá z vętší



fusi uvedeny býv,ime. Myslíme totiz více cásti z n ~t melodicky prűchodných se skládá.



harmonicky nez melodicky. Starí hudebníci O tomto thematu pokracovati budeme, az



však męli tal,~é cit pro souzvuk, který ovšem o ostatních modech krátce promluveno bude.



k dokonalosti vyvinut býti nemohl. Na pr. Modus V., lydická authenticl: .



zvętšená kvarta castęji se objevující, co krok Obrazec tohoto modu nalezneme postupem



melodický treba uprostred modu samého kazdé dur-stupnice od IV. stupnę:



lezící, męla za následek a mnohdy nutnę



vyzadovala zmęny h v b, zvláštę kdykoliv



h stonem f bezprostrednę se setkaly.*) Staré

f g a h c d e f

zpęvy slozené ve frygickém tonu, zvláštę

fa sol la si clo re mi fa

v modu IV., pohybují se proto vętšinou

v oktávę mezi c-c. Mozno tudíz souditi, jak kousl. klíc { e f~ gi aais 6 c sdas



es es

ton h a všecky s tímto souvisící intervaly,

d e f s gis a h cis d

zejména kvinta a zvętšená kvarta, ne-li vý-

sopr, klíc c d e fas g a h c

vinu melodickému na ujmu, tedy alespoń



pęvcűm bez podpory prűvodu harmonického Vyniká v pűvodním znęní i v transpo-



zpívajícím nepohodlné byly. sici svou zvętšenou kvartou.



Jiz z této úvahy vychází na jevo, ze Finalis f, vládce (dominanta) e, reper-



harmonický prűvod prispűsobený ku starým cussio fa-ut.



zpęvűm nesmí býti harmonií prepinęn; ráz Vizme píseri staroceskou »Narodil se



toniny musí býti zachován, a proto nej- Kristus Páne. Nejstarší nápęv, jejz uvádí



správnęji utvoren bude zachováním presné prof. K. Konrád ve svém spise »Dęjiny



diatoniky, vystríhá-li se diésí, t, j. veške- posvátného zpęvu staroceského« vyńat z R o-



rých mimo modu lezících zvýšených nebo zenplutova zpęvníku zní:













(Pűvodnę na g). CD-















(na - ro - dil se.)





a poukazuje k tonu jonickému, který sou- dle Steyerova kancionálu, zejména



hlasný jest s naší dur-stupnicí postupující v prvém úryvku f a h c g c, jakoz i níze



od I. stupnę, a ponęvadz podstupuje fin á- polozený nápęv vyńatý z Holanova kancio-



1 i s az ku spodní kvartę, jest tonem h y p o- nálu svędcí o tonu l y d i c k é m. Radostná



janickým ci plagálním jonickým. nálada jeví se v tomto nápęvu ještę znac-



Odchylley však jiz uvedeny jsou pod carou nęji nez v prvém:

























(nám, nám na-ro-dil se.)



*) Piíprava s piedcházejicím intervalem konsonujícím jest vymozenost harmonie.

**) Od této zásady ciní výjimku (která stává se pri prűvodu harmonickém pravidlem), ie mimo jiné

i v pűvodním znęni a v transposici dorického modu uzívá se VI, stupnę velmi casto snízeného. Viz Organum

k Ordinarium Missae (Kyriale) od Fr. Witta.

  PŘEDCHOZÍ        NÁSLEDUJÍCÍ