Králové-Hradecké kancionály
Ročník: 1891; strana: 54,
Přepis ke stažení ve formátu MS Word [0 kB]

  PŘEDCHOZÍ   zobrazovat jako obrázky [jpg]      NÁSLEDUJÍCÍ  
54 —







Nápęv tento nálezí l y d i c k é m u modu sobę nejsnadnęji predstaviti v cetbę ci trans-



authentiekému, a tu pricházíme ku známé posici na zá'.:ladę stupnice es f g a b e d



zásadę, ze stoupající fráze hudební podrzí es v houslovém klíci. I-Iarmonik nebude se



h ci b quadratum, sestupující pribírá hes ani dost málo rozpakovati a bude také nucen



ci b rotundum. povazovati casto modus V. s castęji sníze-



Theoretikové praví: Charakteristický ton ným IV. stupnęm co naši dur-toninu, vzhle-



1t musí promęnęn býti v b, setká-li se (roz- dem ku Yoninám starých za tonus-modus



umí se bezprostrednę) s tonem f. H a b e r 1 jonický; tím odűvodnęna jest zároveń shora



1 r. X. ve svém »Magister choralis«: vV har- vytcená vęta z »Magister choralis« vyńatá.



monických skladbách (má státi spíše kontra- Sestupný melodický krok VI, modu od f



punktických skladbách, ponęvadz kontrapunkt ku c, vystupování zpęvu ku 11 a hlavnę casto



byl prostredkem a harmonie výsledkem) promęnęné It v b charakterisují modus VI.



starých mistrű jest tonus jonický a jeho v melodickém ohledu znacuęj i nez casté b



plagální ton ci h y p o j o n i c k ý modus modus V., nejspíše spocívá prícina v tom,



velmi oblíben, zvláštę v transposici na f ze tęzištęm zpęvu jest dominanta a, kdezto



s pravidelným b. V gregoriánském chorálu prvnęjší se svou dominantou e více tíhne



vyskytuje se ~ídceji, ponęvadz skorem vše- k jonickému tonu.



cky zpęvy tohoto druhu co modu V. nále-



zející vyznaceny jsou.«*)



Graduale »in festo S. Joannis Apostoli



et Evang.« (stereotypní vydání z r. 1886,

c d e f g a h c

str. 25.), prvá cást az k alleluja (l:teráz ná- clo re mi fa sol la si do



lezí modu IL), stojí v lydickém modu au-

thentickérn, avšak všude nalezneme It pre- 2#g



męnęné v b, vyjma sl:upintí predposlední.

5 b ges

Graduale ad II. missam in aurora (in Nativ.

Repercussio fa-la (fa).

Dom.) má v strední skupinę jediné h, kte-



rýz oddíl na slova »Deus Dominus« sluší Modus VII., mixolydickýauthen-



povazovati co odcliylku k modu mixolydi- t i c k ý, dur-stupnice od V. stupnę postu-



ckému, závęrecuít skupina má opęt b. Gra- pující vyniká svou malou septimou g- f, f-es



duale ku III. mši »Viderunt omnes« má co nebo b-as atd.



okrasu jediné h, v celku vyhýbá se tento

zpęv tonu h co b rotundum i b quadratum. Prvý spűsob :



Totéz platí o graduale na den sv. Štępána



»Sederunt principes«. Mnohými li vyniká



graduale »Missit Dominus verbum suum«, g a Tt c d c f g



nálezející k nejsnadnęjším zpęvűm pátého sol la si att re )ni fa sol



modu. Vešl:eré právę jmenované zpęvy lze g ct h c d e f g





`) Podotýkám, jedná-li se o skladbu harmonickou druhý spűsob:



bez ohledu na théma neb cantus firmus v nekterém

hlase se vyskytující, nehledí se na spűsob modu, splý-

vají totii oba authentický i plagální v jediný. Stává ]i

se tak v melodii chorální s ohledem na nápęv, který b

svűj prirozený objem (ambitus) nahoru neb dolű více f y a c d es f

nei o jeden ton prestupuje neb podstupuje, povstane d e lis g a 1t c d



m o dus m i x t u s (smíšený spűsob), jak jej nalézáme des es f ges as b ces des

vyznacený v Graduale Romanum, prevládá-li modus b c d es f g as b atd.

authentický, naznaceno jest repercussio tohoto modu

príslušného atd. Repercussio sol-re (g d).





(Pokracování.

















Králové-Hradecké kancionály.





Sdęluje K. Konrád.





Meškaje za úcelem studií o staroceské jmenovali jiz v XV. století, prohlédl jsem



hymnologii v staroslavném Hradci Králové I tamęjší kancionály, probíraje se hustę a



ci Hradci nad Labem, jakz jej predkové také hojnę zarostlým lesem jejich pi-erozmanitých

  PŘEDCHOZÍ        NÁSLEDUJÍCÍ