Praktické názory v novém směru hudby církevní
Ročník: 1891; strana: 66,
Přepis ke stažení ve formátu MS Word [0 kB]

  PŘEDCHOZÍ   zobrazovat jako obrázky [jpg]      NÁSLEDUJÍCÍ  
-66



knihy motett, I-I mol litanie a 14 štací krí- Vatera, Witta, Liszta; pri nešporách roz-

zové cesty od Witta. Introity a Communio manité »falso bordoni« od rűzných skla-

zpívány vzdycky chorálnę. Muzský a zenský datelű; dvę litanie lauretánské Haberlovy

sbor pracoval spolecnę do r. 1879, kdy H mol a F dur. Muzský sbor alumnű cítal prű-

cvicení smíšeného sboru jsou zastavena, nacez męrnę 14 hlasű a navštęvoval zkoušky velmi

alumnové samostatnę pokracovali hlasy pouze pilnę. — R. 1882 pocali téz cekatelé ústavu pro

muzskými. Nyní veškeré snazení k tomu vzdęlání ucitelű navštcvovati v dni nedęlní

se neslo, aby predevším zpívaná mše a svátecni slavné sluzby Bozí alumnű v ko-

a nešpory v kostele seminárském tale se stele semin,írském, aby vlastní zkušeností se

usporádaly, jaic to zákony liturgické a po- seznamovali, jakým zpűsobem katolická bo-

zadavky umęní církevního predpisují, coz hosluzba casu nedęlního a svátecního zpęvem

pi-i neúmorné píli se zdarilo. Prední zá- církevním dűstojnę a presnę vedle predpis,i

sadou byl predpis církevní: Nesmí se církevních oslavovati se má. Nejschopnęjší

vynechati zádné slovo textu církevnę prede- a nejsnazivęjší zpęváci z ústavu ucitelského

psaného ani pri zpívané mši svaté ani pri úcinkovali na kruchtę, konavše jakozto prí-

nešporácli. Introitus a Communio zpívány pravii kazdého týdne dvę zkoušky v semi-

jsou vzdy chorálnę, Graduale a OFFerto- nári spolecnę s alumny. Taieovou męrou

rium prednášeny bud chorálnę, anebo ve i u príštích ucitelű budil se vkus a znalost

zpracování vícehlasém. V adventę a v postę presné hudby církevní. Oba cinitelé, od

varhany zcela umlkaly, vyjímaje povędomé nichz rozkvęt zpęvu církevního závislým

nedęle a zpívány v té dobę v}''hradnę mše jest, takto svorným pűsobením zdruzovali

cllorální pro tyto doby predepsané. Provo- se k dílu, které jednou jakozto knęzím

zovány jsou v tęch letech skladby, jak ná- a ucitelűm na osadách spolecnę jim bude

sledují: Missa »in hon. sc. Francisci Xav.«, konati.

Missa »in hon. sc. Ambrosii« a Missa «in I'o diecési staly se pokusy se zave-

hon. sc. Andreae Avellini« od Witta, Missa dením picsného zpęvu chrámového v N y m-

»iu hon. sc. Stanislai« od Singenbergera, b u r c e reditelem kűru Františkem Sy-

Missa III., IV. a X. od Hallera, Missa »Be- monem, v O s e n i c í c h zvęcnęlým jo-

nedicite omnes angeli«, 11Iissa »in hen. sc. sefem Kohlerem, který se sborem az i 30

Joannis Baptistae«, pak 3 hl. »lehká mše« hlasű cítajícím vedle chorálu také vícehlasué

od Piela, Missa »Laudate Dominum« od skladby provozoval, ve S k a l s ]c u rídícím

Hauische, Missa »in hon, sc. Joannis« od ucitelem, Aloisem Velvarským, jakoz i ta-

Nel
od Zangla, Missa »in hon. sc. Gertrudis« sbor 5 sopránű, 4 altű, 3 tenorű a 3 bassű

ajiná bezejmená mše 3h1. od Kónnena; — skladby Wittovy, Skuherského a Hraškovy

valná c.*ist motett v Cantus sacri od Witta, pęstoval a v T u r n o v ę zavedením Rorate

Pange lingua od A iblingera, Waldeka, Groisse, v pűvodní presnosti dle vydání redaktorova.

(Pokracování).







l'raldické il-tzory v novęn smęru hudby církevní,

Sestavil Jan Ev. Zelinka. (Pokracováni.)

Cvicení ve zpęvu a hre nástrojné pro- jmenovanou, znalost rovnobęzných ci para-

vázeno budiz, pilnou a vytrvalou prací har- lelních stupnic mękkého tonorodu vyvine

monickou. Ukolem tęchto rádkű neműze se tak soucasnę jmenováním dur-škály od

býti naznacení soustavné methody vyuco- VI. stupnę. Jmenování intervalű v stupnici

vací, jedná-li se ale o názory praktické, obsazených, tvorení trojzvukű na všech

nelze obejíti se bez nálezitého uvázení cest stupních a jich poloh, praktická cvicba na

vedoucích k nejútlejším prvopocátkűm. Jiz nástroji a pokud mozno jich zpívání. Ta-

zactvo cvicící se ve hre klavírní dluzno pri- kové musí býti nejútlejší hudební prvopo-

drzovati ku zpęvu stupnic a intervalű, pro- cátky, které i u menších chovancű s vý-

bouzeti hudebnost jmenováním i psaním sledkem dobrým mozno vypęstovati. Jak

stupnic. Dítkám do 12. vęku jest však snadným úkolem jest tedy vypęstovati z na-

príliš obsáhlou rozvętvená nauka o interva- dęjných kandidátű paedagogií ceslo ch bez

lech, tuto nutno obineziti casto na nejdűle- výjimky celé rady rozumných funkcionárű

zitęjší znalost dur škály ode všech stupńű pro kűry chrámové. Dostatecné predbęzné

  PŘEDCHOZÍ        NÁSLEDUJÍCÍ