NEZAŘAZENO
Ročník: 1891; strana: 67,
Přepis ke stažení ve formátu MS Word [0 kB]

  PŘEDCHOZÍ   zobrazovat jako obrázky [jpg]      NÁSLEDUJÍCÍ  
— 67 —



hudební vzdęlání ve hre klavírní az ku dru- nými, tím ménę všeobecnými nebo jinoja-

hému nebo tictímu stupni elementárnímu a zycnými mimo jazyk liturgický. Ostatní

v nejútlejších prvopocátcích zpęvu musilo cástky ku obęti mše sv, nálezející bývají

by býti podmínkou, ja]co u jiných predmętű casto nahrazeny skladbami vícehlasnými, a

vyzaduje se dűkladné vzdęlání predbęzné. tu prihlízíme ku úpinému textu a dűstoj-

Aby i výsledek hudebního vyucování vy- nému obsahu hudebnímu. I motetta, gradu-

rovnal se praktickému výsledku predmętű ale a offertorium lze nahraditi skladbami

ostatnich, musil by pocet ucitelstva odpo- vícehlasnými, text predepsaný musí však

vídati oddęlením zactva a roztrídęní uciva. býti zachován doslovnę. Sbory s nábozen-

Kdyby s'. utecnę zapocato bylo s presnou skými texty všeobecnými v liturgickém ja-

hudbou církevní, t. j, hrou na varhany, zyku smí prednášeny býti teprve tenkráte,

praeludováním a modulací, chorálem a stu- kdyz prezpíváno neb recitováno a ukonceno

dováním skladeb vícehlasným v druhém se- bylo motetto predepsané v missálu, s nímz

mestru rocníku II. a doba drívęjší vęnována Graduale Romanum v souhlasu se nachází,

byla hi"e klavírní, elementární hre houslové, Sbory takové prednášeti mozno co modlitby

cvicb:: hlasu a harmonii hudební az k akor- pri tiché mši sv., avšak zde opęt prednost

dű.n septimovým, nikoliv všeobecnę, mohlo sluší dáti písním" s textem ceským, jehoz

by se bezpecnę ocekávati u všech chovancű, obsah vztahuje se ku jednotlivým cástem

ze vzdęlání hudební vyrovná se ostatnímu, obęti mše svaté.

ponęvadz męlo vyucování pred ocima Spatný, nejasný prednes chorálu, který

urcity` cíl a polozeny byly by pevné základy zavinęn bývá nejasnou výslovností a ne-

ku dalšímu pűsobení a praktickému vzdę- místnou prízvucností, príliš nízkou neb vy-

lání se v hudbę. sokou polohou povstalou nevhodnou trans-

Zpęv chorální má i paedagogickou dű- posicí, pro niz uvádím jediné pravidlo:

lezitost nad jiné vzácnou, on jest znameni- šetrme objemu od h-ęs (e). Konecnę silné

tou školou k utvrzení intonace pęvcű. Sol- nastupování a silný nebo nestejný prednes

fegie a vokahsace neobsahují tolik látky nápęvű chorálních nemohou vzbuditi zájem

cvicebné jako nápęvy chorální latinským pro zpęvy liturgické. Ku zamezení tęchto

slovem provázené. Chorál jest klasickým vad necht prispęje znalost vęci a zvláštę

zpęvem doby vyuilcající krestanstvím, on v pocátcích svędomitá príprava, zálezející

bystri a vzdęlává hudebního ducha, církevnę- v theoreticko - praktickém objasnęní látky.

hudební vkus a soudnost. Hudební mistri Prehrávejme klavírní skladby celým svętem

veškerých dob, zejména 1VIozart, Schumann, proslulých mistrű hudebních: Mozarta, Bee-

Chopin, Richard Wagner a Hauslick znali thovena, Chopina, Schumanna, Smetany,

význam chorálu, dűlezitost jeho i starých Dvoráka a j. bez dűkladnę promyšleného

tonin t,amnoze ocenili. prednesu vzhledem k úhozu a dynamickému

ti' rok nemnohých, kterí nazývali smęr odstińování ci v širokém významu slova

náš zpátecnictvím, má pűvod svűj v nezna- vzhledem ku formę i obsahu, bude úcinek

losti vęci. Witt odpovídá na tuto výtku na idealnę naladęného a rovnęz idealní vzlet

velmi jadrnę, ze sáhnouti zpęt nezna- ocekávajícího posluchace mdlý, vice ménę

mená k r á c e t i zpęt, rovnęz jako není zpá- nepríznivý na úcet skladby a skladatele.

tecnictvím studium starých klassikű reckých Podobnę vyzaduje chorál zboznę nadše-

i j. aneb vzbuzování zájmű pro staré malby ného prednesu srdce krestanského dýší-

a památky umęní stavitelského. Zivý zájem cílio pravou nelícenou polcorou, má-li úcinek

vzbuzujeme pro chorál, co nad míru dűle- na posluchace dűvęrou v Boha prodchnu-

zitého cinitele v liturgii krestaosko-katolické, tého odpovídati všeobecné náladę, jaká

bez nęho nelze snadno vyhovęti predpisűm v domę Bozím panovati musí pri tajupiné

týkajícím se úpiného textu mešního intro- sv, obęti nebo posvátném obradu. Celý

ite.n pocínajícího pri príchodu celebranta ucený svęt hudební uznal, kdyz jiz všecky

ku oltári az lcu communio, které zpívá se hudební smęry prozkoumány a v zivot uve-

po Agous Dei tęsnę ku Pater noster prilé- deny a opęt odlozeny byly, ze jediným

hajícím, kdyz knęz tęlo a krev Pánę prijal. obrazem pravého zpęvu církevního jest

Dle v direktári vedle názvu prípadné ne- a zűstane c a n t u s p l a n u s (zpęvu chorál-

dęle zaznamenaných svátkű rídí se ku mši ního pűvodní název).

sv, nálezející introit, graduale, offertorium Hanslick, slovutný kritik, rovnęz tak

a communio, jak snadno vyhledáme sobę se vyslovil a dodal, ze spűsobilou hudbu

v abecedním seznamu svátkű svatých a slav" dovedou napsati pro chrám jen oni cinitelé,

ností církevních v Graduale romanum. Ne- kterí jedinę pro tuto zijí, jí se az na

sluší se nahrazovati predepsané texty ji- sklonku zivota svého obírají ; mluví s úctou

  PŘEDCHOZÍ        NÁSLEDUJÍCÍ