NEZAŘAZENO
Ročník: 1891; strana: 68,
Přepis ke stažení ve formátu MS Word [0 kB]

  PŘEDCHOZÍ   zobrazovat jako obrázky [jpg]      NÁSLEDUJÍCÍ  
-68

o chorálu, nám pak udęlil cestný titul,

nazval nás totiz »die musikalischen Halb-

talente«, který ovšem neodűvodnil.*)

Chorál jest nám vodítkem bezpecným

tou męrou, abychom vzhledem ku náladę

znali meze všeho, co po nęm následuje.

Zádný obrozený kűr, t. j. kterému

vűdcem svým vštípen byl smęr liturgický

u nás v urcité presvędcení hudební ustálený,

má-li totiz s oltárem v nerozlucném spojení

udrzeti se, neműze obstáti bez zpęvu chorál-

ního, jinak pridruzí se ku hmotnému

úpadku, s nímz bezmála všichni zápasíme,

úpadek mravní. Postavte chorál vedle

skladeb doby predreformacní, zej tnéna vedle

pastorálek aj., obdrzíte látku ku další

vázné úvaze.

Prekázkou chorálního zpęvu jest mimo

jiz jmenované nesouvislý za zpęvem chváta-

jící neb príliš obohacený> prűvod. Zpęv

beze všeho prűvodu harmonického vzniklý,

kterouz vlastností i písnę lidové a národní

vynikají, chová v sobę melodické jádro

hudební, které nesiní zastínęno býti tvary

harmonickými, tyto musí podrobiti se. Ne-

budeme bádati, zdali doprovázen býti má

cantus gregorianus cili nic. Praktickou

zku eností dokázáno, ze správný co mozná

nejjednodušší prűvod harmonický ani tak

chorálu jednohlasnému neškodí, jako vokální,

bez prűvodu skladatelem myšlené polyfonní

skladbę vícehlasné. Hudební znalec chorálu,

který zároveń dűkladnę prakticky zpracoval

látku o trojzvuku, jeho prevratech, o ctver-

zvucích doškálných, nauku o kadenci a prű-

chodných notách*) dovede cvikem prispű-

sobiti prűvod ku zpęvu chorálnímu. Mnohý

bohatę okrášlený zpęv snese pouze doškálné

harmonie nękolika stupńű, kazdé opętované

presycení prűvodu akordy a prűchodnými

notami jest volnétnu vývinu nápęvu váznou

závadou. Mnoho ovšem zálezí na tom, s jakým

dűmyslem sestavené jsou harmonie pűvodní

nebo jich prevraty v pomęru ku prűchodným

notám nápęvu okrášleného. Metenleiter

harmonisoval bezmála kazdou notu akordem,

avšak i harmonisace Hanischova, ac vkusná,

stojí cástecnę za harmonisací Wittovott.

Práce tato jest v kazdém ohledu zajímavým

a vdęcným studiem nauky o harmonií

vzhledem ku melodickým postupűm v starých

modech. Úryvky graduale »Vidérunt omnes

fines terrae,, (lyd. modus V.) :

~-~

Koncí

Vi - dé - runt

ju - stí -ti - ani

su

- ani.





~ —~

--~~~~_-- - -mor-- Ponęvadz dobre volena byla poloha zpęvu,

hodí se následující alleluja s V. modu II.

na g bez modulování, které dluzno vzdy

zameziti v takových prípadech.

Zpocátku vyskytuje se zmatenost, jako

kdyz jsme v jiné krajiny vkrocily, obtíze

v usporádání harmonických postupű zmizí

ale ihned, jakmile snazíme se ku zamezení

tvrdosti, z pocátku ovšem písemné, nejjedno-

*) Kdyby tak chtęl uciniti, prišel by k náhledu

zcela opacnému, ze totiz zapotrebí pro obor tento

talentű zvláštę pricinlivých.

dušším harmoniem podkládati skupiny not

prűchodných.

Ze není u nás dnes jiz vęc sama vymo-

zeností všeobecnou, jest prícinou neprízeń

doby a hmotný úpadek na j edné stranę, mravní

pak tam, kde jest úkolem paedagogűv hu-

debních, aby sami męli urcitý smęr a ku

cíli vedoucí presvędcení hudební. Proti smęru

presnému brojí neustále neprízniví, ale ve-

skrze neschopní, nazvíce nehudební zivlové.

Naším úkolem zűstává, abychom zachovali

smęru tomuto pűdu pevnou, na které by

príští generace duchovní i hudební, jiz sobę

však vychovati musíme, zdárnę pCtsobiti

mohla.

Kacerování ci zneuznávání bylo vzdy

zdravé myšlénce údęlem. Jisti jstne, ze

chorál jest ovocem posvátné liturgie kres-

*) Jasnęjšího porozumęní a rozvrhu celého uciva,

nei jak je podává »Nauka o harmonii« sepsaná prof.

Jos. hoerstrem (v komisi J. Hoffmauna v Praze marnę

bychom hledali.

atd.

atd.



  PŘEDCHOZÍ        NÁSLEDUJÍCÍ