NEZAŘAZENO
Ročník: 1891; strana: 69,
Přepis ke stažení ve formátu MS Word [0 kB]

  PŘEDCHOZÍ   zobrazovat jako obrázky [jpg]      NÁSLEDUJÍCÍ  
— 69









4ansl:o-katolické, on soucasnę s t~)uto vy- jichz úcel alespoii v nękterých cástkách



vinul se, nelze jej nahracliti nęcím lepším; zván by mohl býti opravdovým, ze skladeb



cím dále hudební umęní kráceti bude, tím nešporních nevyhovuje pak ani jediná.



jasnęjším svętlem kráceti bude duch cír- Konecný souhrn naší pi•edcházející úvahy



kevní z chorálu vanoucí a tím hledanęjším jest: I3ud jest liturgický výkon u ol-



bude jeho praktická spűsobílost k litur- táre s hudbou církevní spojen, pak



gickým úcelűm výše uvedeným. Nękolik jest hudba církevní podstatnou



tisíc motet, t. j. introitű, gradualií, offertorií, jeho cástkou aneb kráceti műze



comunií, zalmű, antifon a j, musil by miti cestou libovolnou co okrasa chrá-



po ruce reditel kűru chrámového, aby vy- mu, nebo co produkce hudební



hovęl všestrannę a poctivę, nehledę k ostat• — pak jest zbytecnou a nutno bylo



ním obtíiím správného prednesu se týka- by odstraniti ji, má-li ale vlast-



jícím. V dęjinách hudebního svęta lezí pod nost první,musí podríditi se svému



chorálem pouhá recitace, o níz pouze zmínka úcelu.



ucinęna, po chorálu následuje bezprostrednę

Prve nezli o zpęvu nešporním praktické

vývin vázné polyfonie az ku vrcholu umęní názory sestavíme, uciníme zmínl:u o závęru



kontrapunktického, z nęhoz vyvinula se har- ci kadenci starých modű církevních.



monie, z které posléze vytryskuje melodie,

která více ménę na prűvodu harmonickém Ku snadnęjší intonaci »initium« (zacína-



základ svűj nalezla a v podstatę od c a n t u jící chorální frásí melodickou az ku nej-



blizší prednáší casto jeden zpęvál: neb

planu se liší.

Dramatická podstata hudby, takový téz pri vętším sboru dva choralisté téz bez prű-



vodu, který nastoupí pozdęji pri vpadnutí

úcel vzdálil i úcel hudby chrámové od svého

prvého urcení, konecnę úpadek. — Na zá- celého sboru), béreme ohled na první in-



kladę hudebního smęru ve smyslu harmo- terval, s kterým zpęv pocíná, a dle toho



nickém volného a v této dobę panujícího rídí se harmonický úvod, kadence ci delší



vyskytly se skladby ku praktickým sice predehra. Zacínající notou není vzdy finalis,



úcelűm slozené, které postrádaly ale ducha v našem smyslu tonika ci první stupeii,



církevního ne proto, ze byly menší ceny také zcásti pocínají staré zpęvy III., V.,



hudební, ale ze sklád íny byly v duchu hu- II., VI, i VII. stupnęm.





debního vkusu velmi pokazeného, jich úcelem Pocíná-li zpęv 111. nebo V. stupnęm,



jest smyslný pozitek vrcholící v naslouchání műze konciti závęrecný akord v poloze



sladounkým treba triviálním melodiím v ta- tercní neb kvintové, v tomto prípadę zá-



necních rythmech. Skladby této doby ne- doucno, aby prvý akord zacínající naznacil



mozno stavęti na roven se skladbami v leh- toninu polohou oktávy. Modus I. obdrzí zá-



kém slohu v dobę novęjší vzniklými, tím vęry bud od V. k I. stupni neb od IV. k L,



ménę mozno stavęti je nad klasický chorál. prvý authentický (pravý), druhý plagální ci



Velmi nepatrný jest pocet instrumentálních odvozený, také chorální (viz »Nauku o har-



i vokálních skladeb menších s textem úpl- monii«); oba závęry jsou úpiné a pűsobí



ným z této doby (o jinýcli nelze mluviti), uspokojivę.



nl



































Charakteristický ton Ia zretelnę vystupuje.



Koncí-li kadence tonickým trojzvukem v poloze oktávní, mozno uvésti prvý akord



téz jiné poloze: b)

  PŘEDCHOZÍ        NÁSLEDUJÍCÍ