Zpěv a hudba v chrámu Páně Bezenském před 20 lety
Ročník: 1891; strana: 70,
Přepis ke stažení ve formátu MS Word [0 kB]

  PŘEDCHOZÍ   zobrazovat jako obrázky [jpg]      NÁSLEDUJÍCÍ  
-70





Akord predcházející závęru nemusí však Príklady a) b) e) zachovaly v melodickém

býti vzdycicy harmonií IV. neb V. stupnę; i harmonic'.cém ohledu ráz modu dorického,

kazdý jiný konsonující akord műze závęr který jeví se v charalcteristicicém tonu Iz,

sprostredkovati. Ostatní podobají se našemu mękkému ci

starému aeolickému spűsobu, ovšem pouze

v ohledu harmonickém; pred závęrem bę-

hem predcházející skladby dluzno vystríci

se tonu b, zvláštę v hlase vrchním.

I i I Transposici na e 2 # (ton výše) v houslo-



vém klíci, na es 5 b neb ton níze c 2

(v cetbę dle klíce sopranovélio) snadno pro-

vedeme.



Zacíná-li modus I. Uctím stupnęm f

Obsahuje-li dorický authentický zpęv neb pátým stupnęm a, műze závęr takto

hned na pocátku b, koncíme predehru: zmęnęn býti:



d) e) r _

























zi•ídka s vyznacením citlivého tonu eis, ]steré V obém prípadę dobre bude, aby prvý

v nápęvu neobjevuje se, casto ale neúpiným akord predehry sestaven byl v poloze oktá-

trojzvukem bez terce, ku konci zpęvu i tercí vové nebo unisono a aby prvním stupnęm

velkou konciti mozno v h l a s e s t r e d ním. pocátek ucinęn byl. (Pokracování.)















Zpev a hudba v chrámu Panę Bezenskęm pred 90 lety,



Píše V. Vanęk. (Dokonceni).



Býval to v kostele hlomoz od tęch trapné chvíle: Jest po kázání, housle nala-

trumpet a bubnű ! Ale lidu se to líbilo, dęny, partesy rozdány, trumpety a corny

cím hlucnęjší, tím slavnęjší mše! vyiozeny, bubny natazeny; hraji a zpívám

Plaval jsem v tom proudu od r. 18&. »Pochválen budiz Pán Bűh náš« a zárove 1

az do r. 1 874., az nás »Cecilie« na pravou tu na pravo, tu na levo polilízím s dęšeným

cestu uvedla. S obstarátiím kostelní hudby zrakem, zdali jsou hudebníci na svých

mival jsem ohromnou potíz; škola proti místech u svých instrumentű. U houslí ještę

tomu bývala mi oddechem, kdezto sehnání prázdno, vša'c ejhle, primarius uz se zene,

hudebníkű a s'.cladeb dęlalo mi starosti ve- bere housle do ruky, zkouší, jsou-li nala-

liké. V kazdou sobotu musel jsem si po dęny; na pravo loudá se valdhornista,

vsi obejíti hudebníky, aby mi na »velkou« dytýká se valdhorny, nastrkuje »mund§tyk«

prišli. Co to bývalo za úzkost, kdyz na pr. a zkoumá, je-li prázdna! Za ním Bene se

rekl mi první houslista: »Pane uciteli, zítra lc bubnűm predstavený, uhodí palickoa do

neprijdu, musím do Boleslavi!« Aneb kdyz kazdého: dobrá, jsou v poi-ádlcu!

vstoupím k trumpetistovi a on na posteli Casto stalo se, ze stál knęz jiz v pro•

nemocen! Co ted, jak to provedu ? stred oltáre, chtęje zpívati »Gloria« a my,

A zpęvákű, tęch bylo po skrovnu:jeden teprve zacali »Kyrie« !

soprán, slecna A. K., jeden alt, starý Jaké to mám nyní pohodlí ! Zpęvákű

kovár Kucera, jeden bas, kolár Kocí; a te- dűstatek; prichystám si skladeb nękolik,

nor, kdyz byla potreba, hraje na varliany, jedno, dvou i vicehlasných, a podle toho,

zpíval jsem sám. jalo se zpęváci sejdou, provozuji tu nen onu

Kdyz jsem si jiz všecky hudebníky skladbu. To jest vęc pro reditele kűru neo-

obešel a ujistil, ze prijdou, nastaly jiné cenitelná. Ovšem musí se mládez i dospęli

  PŘEDCHOZÍ        NÁSLEDUJÍCÍ