| ||||
| ||||
-70
Akord predcházející závęru nemusí však Príklady a) b) e) zachovaly v melodickém býti vzdycicy harmonií IV. neb V. stupnę; i harmonic'.cém ohledu ráz modu dorického, kazdý jiný konsonující akord műze závęr který jeví se v charalcteristicicém tonu Iz, sprostredkovati. Ostatní podobají se našemu mękkému ci starému aeolickému spűsobu, ovšem pouze v ohledu harmonickém; pred závęrem bę- hem predcházející skladby dluzno vystríci se tonu b, zvláštę v hlase vrchním. I i I Transposici na e 2 # (ton výše) v houslo- vém klíci, na es 5 b neb ton níze c 2 (v cetbę dle klíce sopranovélio) snadno pro- vedeme. Zacíná-li modus I. Uctím stupnęm f Obsahuje-li dorický authentický zpęv neb pátým stupnęm a, műze závęr takto hned na pocátku b, koncíme predehru: zmęnęn býti: d) e) r _ zi•ídka s vyznacením citlivého tonu eis, ]steré V obém prípadę dobre bude, aby prvý v nápęvu neobjevuje se, casto ale neúpiným akord predehry sestaven byl v poloze oktá- trojzvukem bez terce, ku konci zpęvu i tercí vové nebo unisono a aby prvním stupnęm velkou konciti mozno v h l a s e s t r e d ním. pocátek ucinęn byl. (Pokracování.) Zpev a hudba v chrámu Panę Bezenskęm pred 90 lety, Píše V. Vanęk. (Dokonceni). Býval to v kostele hlomoz od tęch trapné chvíle: Jest po kázání, housle nala- trumpet a bubnű ! Ale lidu se to líbilo, dęny, partesy rozdány, trumpety a corny cím hlucnęjší, tím slavnęjší mše! vyiozeny, bubny natazeny; hraji a zpívám Plaval jsem v tom proudu od r. 18&. »Pochválen budiz Pán Bűh náš« a zárove 1 az do r. 1 874., az nás »Cecilie« na pravou tu na pravo, tu na levo polilízím s dęšeným cestu uvedla. S obstarátiím kostelní hudby zrakem, zdali jsou hudebníci na svých mival jsem ohromnou potíz; škola proti místech u svých instrumentű. U houslí ještę tomu bývala mi oddechem, kdezto sehnání prázdno, vša'c ejhle, primarius uz se zene, hudebníkű a s'.cladeb dęlalo mi starosti ve- bere housle do ruky, zkouší, jsou-li nala- liké. V kazdou sobotu musel jsem si po dęny; na pravo loudá se valdhornista, vsi obejíti hudebníky, aby mi na »velkou« dytýká se valdhorny, nastrkuje »mund§tyk« prišli. Co to bývalo za úzkost, kdyz na pr. a zkoumá, je-li prázdna! Za ním Bene se rekl mi první houslista: »Pane uciteli, zítra lc bubnűm predstavený, uhodí palickoa do neprijdu, musím do Boleslavi!« Aneb kdyz kazdého: dobrá, jsou v poi-ádlcu! vstoupím k trumpetistovi a on na posteli Casto stalo se, ze stál knęz jiz v pro• nemocen! Co ted, jak to provedu ? stred oltáre, chtęje zpívati »Gloria« a my, A zpęvákű, tęch bylo po skrovnu:jeden teprve zacali »Kyrie« ! soprán, slecna A. K., jeden alt, starý Jaké to mám nyní pohodlí ! Zpęvákű kovár Kucera, jeden bas, kolár Kocí; a te- dűstatek; prichystám si skladeb nękolik, nor, kdyz byla potreba, hraje na varliany, jedno, dvou i vicehlasných, a podle toho, zpíval jsem sám. jalo se zpęváci sejdou, provozuji tu nen onu Kdyz jsem si jiz všecky hudebníky skladbu. To jest vęc pro reditele kűru neo- obešel a ujistil, ze prijdou, nastaly jiné cenitelná. Ovšem musí se mládez i dospęli | ||||
|