NEZAŘAZENO
Ročník: 1891; strana: 94,
Přepis ke stažení ve formátu MS Word [0 kB]

  PŘEDCHOZÍ   zobrazovat jako obrázky [jpg]      NÁSLEDUJÍCÍ  
— 94





prícinou oddechu, jenz obycejnę po nich

následuje, aby se i zkracovaly. A to pra-

Tvojí chvály, velebnosti, moci, slávy. vidlo dá se zajisté i správnę aplikovati na

slova ceská. Bez této regule nebude zpęv

Nepišme longy nad slabyky sice priro- nikdy ušlechtilým, ani plynným. To jest

zenę dlouhé, však neprízvucné, sice zpęváci prícina, proc se vętšina zpęváckých spolkű

seslabí prízvuk a budou zase zpívati ne- neműze vyšinoutí nad všednost obycejného

cesky. Téz se chrańme oznacovati poslední kvartetního bezvzletného prednesu, v nęmz

slabyky slov dlouhými notami, treba by i více vyrázení posledních slabyk na zpűsob tęzkých

krátkých slabyk predcházelo. Odtud pochodí pum na sluch náš dopadá a zpęv v boha-

ten šeredný zlozvyk v ceském zpęvu, na pr.: prázdné rvaní promęnuje.

Hospodineee, všech vęcí Yaneee. Tak sice 2. Dokud nám neporídí nękterý z našich

mluví dítę, kdyz pláce (mamink000, ta- výborných skladatelű i príslušný prűvod

tinkuuu), avšak v prirozené mluvę toho varhan, jenz by harmonisoval nápęvy podl e

nikdo neciní. Proto ani zpívati tak nesmíme. znaleckého rozsouzení toninou bud starou

Nejvýše lze toho pripustiti na konci zpęvu, neb moderní dűstojným slohem, upravme

kde obycejnę stává koruna r,, a tu jen si i dosavadní prűvod Svatojanslzého kan-

v pianissimu. Vűbec o posledních slabykách cionalu podle toho, jak jsme si napred

platí v liturgickém zpęvu latinském za hlavní upravili melodii, ovšem s vynecháním všech

pravidlo, aby se valnę seslabovaly, ano, za meziher. Na príklad :



pl-na jsou ne-be-sa i všecka ze - mę Tvo -jí slá - - vy





atd.















atd.

r-



Budou-li další strofy dobre prízvucnę který srdcem jejich hýbe. Predstava Bozí

skládány, bude se zajisté az na nepatrnosti veleby, povędomí hríšného stavu, aneb radost

nota se slabikou vzdy shodovati. nevinného srdce jest od nich vzdálena. Pa-

Mám za to dále, ze se nemusím šíriti matujme v chrámu Pánę opravdovę na svűj

o prícinách, proc se mají mezihry (prevody pomęr k Bohu, a jiz i tony prísného cho-

z verše na verš) vynechávati. Cyrillský, jiz ralu budou jinak k mysli naší mluviti.

dost 'málo zjemnęlý cit jich nesnese. Po-

starejme se pouze o d.bré predehry (úvody 3. Text, melodie a varhany bychom jiz

k strofám). A zde s radostí odporoucím sbírku, jak tak męli v úpravę. Ale ještę bych do

kterou vydal J. Zelinka. To jsou predehry, rámce té úpravy rád dostal varhaníka, diri-

které se srovnávají s dűstojností chrámu. genta a všecky zpęváky, jen kdybych jich

Mnohému snad se budou zdáti tuze drsnými, také mohl míti tak na papíru. Zatím jim

az asketicky prísnými, avšak umlkni, ty tedy jen nęco pošeptám. Varhaníku, oblib

duchu z rozmazleného svęta. Divá-liz se si predevším jemné, slabší rejstríky, potom

Pán shűry na naše strakaté cáry a pen- hrej pęknę vázanę a nepretrhuj hry vy-

tlicky, které na sebe navęšujeme, ci radęji zdvihováním rukou. Bud pokorným a mysli

na prostotu duše, s jakou pred ním 1cIecí- si, ze jsi mezi zpęváky posledním, treba

váme? Nic platna není sebe sladší a uším bys znal více, nez oni. Putuj casto do

lahodnęjší kudrlinka hudební, nepozvedne-li Emauz a cokoli tam uslyšiš, uciri.



naše srdce k Bohu. Takové tony budí jen Dirigent nauc zpęváky zpęvem dobre

city sentimentální, které jsou daleko od mluviti. Nebo zpęv jest vznęšenęjší mluva.

pravé náboznosti. V divadle klecí herecka Tudy zádej od nich cistou výslovnost, správné

predstavující neštastnę zamilovanou pannu oddęlování slov a myšlénelc, hybný prednes

pred obrazem Bozí Rodicky a zpívá do- a patricné charakterisování. At zpęváci otví-

jemnou píseń. Diváci jsou hluboce pohnuti, rají ústa, at vyslovují cistę samohlásky, at

a to sladké pohnutí povazují za cit nábozný. nepolykají souhlásek. Dolzud budeme slyšeti,

Domnívají se, ze se v nich ozývá láska ze sbor zpívá na pr.: »pina soune - bé - sa,

k Bohu, a zatím jest to jen amor carnalis, nebo Kyri - ee - le - son«, dotud se budeme

  PŘEDCHOZÍ        NÁSLEDUJÍCÍ