NEZAŘAZENO
Ročník: 1892; strana: 13,
Přepis ke stažení ve formátu MS Word [0 kB]

  PŘEDCHOZÍ   zobrazovat jako obrázky [jpg]      NÁSLEDUJÍCÍ  
13

onen se zvýšenou tercí v dominantní har- I nem e, v naší transposici f, obdrzí pak tento

nonii príkladem e) v pűvodním znęní uve- závęr

denou. Zpęv pocínající v pűvodní cetbę to-

Offertorium.

I

I,

l

i I `_~

Quis a- scén - det

,b+

I

~~f~ I

i

I

atd.*)

I

I

I

40

01

Hodil by se však, jak z harmonisovaného

úryvku vysvítá, i tento jonický závęr, me-

lodicky seslabený ci neúpiný, ponęvadz po

slední trojzvuk v jiné nez oktávní poloze se

nachází. (Harmonie Blazka a Foerstra).

Závęry, utvorené na základę starých po-

stupű melodiclrych, zní ponękud nezvykle,

odpovídají však charakteru zpęvű, slozených

na základę starých modű.

Modus III. (frygický authentický), jehoz

závęr ještę ménę uspokojí.

{ a) _ I

Charakteristickým jest II. stupeń, v pű-

vodním znęní f, v transposici na f neb f s

stane se charakteristickým tonem ges nebo g.

Vyšší stupeń uspokojení dosazen jest

promęnou závęrecného znalého trojzvuku ve

velký :

_ T

íiv

b)

Nelze jej vša'; uziti s prospęchem jako predehru ku chorálnímu zpęvu, jistęjším ku

snadné intonaci jest závęr jonický v poloze tercní zakoncující, tedy neúpiný nebo melo-

dicky seslabený:

t ~,I

I

I

Confi - te - án - - tur

Prícina, proc tento závęr jonický hodí svrchu vytknuto bylo, v oktávę e-e se roz-

se jako predehra ku zpęvu frygickému, spo I vinují a nejvýše tonu d se dotýkají.

cívá v tom, ze zpęvy III, modu, jak liz

*) Nehybný jest bas tohoto úryvku, tím spíše ale vystupuje c a n t u s f i r m u s (d a n ý z p ę v).



  PŘEDCHOZÍ        NÁSLEDUJÍCÍ