NEZAŘAZENO
Ročník: 1892; strana: 16,
Přepis ke stažení ve formátu MS Word [0 kB]

  PŘEDCHOZÍ   zobrazovat jako obrázky [jpg]      NÁSLEDUJÍCÍ  
— 16 —



hých męstech i vesnicích jsou sbory zpę- saléma volali zidé, aby za nękolik dní vo-

vácké ochotnické, v nichz zastoupena bývá lali »Ulzrizuj ho!«? Lid tento ctí Boha

místní elita. ústy ; zpęv vychází z plic, ale srdce jeho

Tu a tam nękterý úredník, ucitel, sládek, daleko jest Boha, ac Bűh viditelnę talz blízko

lesník, obchodník a pak nejvíce místní kra- nich; zpívají »Hosanna«, ale chování jicli

sotinky. (Slyšel jsem, ze prý kdesi chodí u prítomnosti Nejsvętęjšího volá »Ukrizuj !«

zpívat i zidovka I) Slyšel jsem, ze kdysi chtęl jakýs lotr

Chci opominouti toho, jak nękdy zpęv okrásti chrám Pánę; jiz otevrel svatostánek,

takových ochotníkű dopadá, kdyz sejdou se ale tu na nęho padla hrűza, ze nedokonciv

beze zkoušky, »aby si zazpívali«. Ale vší- loupeze, utekl. A hle, kresEané pricházejíce

mnęme si toho, jak chovají se ti zpęváctí Boha zpęvem oslavovat, zűstanou bez dojmu,

kostelní ochotníci v chrámu Pánę. bez pohnutí, kdyz otvírá se svatostánek,

Do kostela pricházejí nezrídka az ke aby nám Pán udęlil svého pozehnání, ano

mši sv., obycejnę mezi kázáním. Na venku oni neukází ani zevnęjším chováním tolilz

bývají také na chóru v zadu nezpęváci zpűsobu a slušnosti, kolik prokazuje kazdý

a o svátcích bývá tam nacpáno : ze tam výše postavenému, treba špatnému clovęku.

lidé ti mnoho poboznosti nevykonají, ro- Oni sami cítili by se urazenými, kdyby se

zumí se sama sebou. A tím stlaceným nękdo choval u jich prítomnosti tak hrozná

houfem derou se pak zpęváci ku predu, coz hanebnę, jako oni se chovají u prítomnosti

pűsobí mnoho hluku. Kdyz pak do `anou Nejsvętęjšího.

se konecnę do predu, pozdravují hlasitę Loupezník dojat byl pohlédnutím na

pana regenschoriho — (ac je-li tam ; nebot Nejsvętęjší tak, ze od svého úmyslu upustil,

mnozí ti páni, odehravše »Otce náš, milý a »vzdęlaní« lzrestané neupustí pri tom po-

Pane« odcházejí a prijdou téz mezi ká- hledu od své zábavy.

záním zpęt) a ostatní známé a rukou udęlá Proc vlastnę do kostela chodí ? Aby

se pred oblicejem jakýs tęlocvicný pohyb tam koncertovali a se bavili ? K tomu vęru

místo kríze a trvá li ještę lzázání nęjakou ve chrámu místa není. K tomu mají dosti

dobu, baví se rozprávkou anebo poznám- místa a casu jinde.

kami k slovűm kazatele. Bylo by z"ihodno, kde riditelové kűru

Po kázání rozdává pan regenschori noty, sami aspoíi trochu úcty k nábozenství mají

dává »a«, ladí se nástroje, pűsobí se hlulz; a tolik slušnosti, kolik se jí od lidí vzdé-

dá se takt a spustí se »Kyrie«. Nejde-li laných pozaduje, aby chování takového ne-

to, ošklíbá se pan varhaník, hubuje, tluce trpęli. Lépe zpęv jednodušší, vycházející

do kláves, nękdy i nadává. Po té vede se ze srdce zbozného, nez všelijaké nevhodné

všeobecný rozhovor o tom, kdo »to zkec«, umęlkování, zacasté špatnę provedené s po-

»kdo plaval«, kdo »to odrel« atd. To se horšujícím chováním zpęvákű. Na mnohých

opakuje po kazdé cásti pochybené. místech spolupűsobí pri altu téz dcti šlzolní

Kdyz to jde dobre, hovorí se v pre- a jak na ty to pűsobí, kdyz vidí tu neb

stávkách o nęcem jiném. Slecinky prohlí- ta:n, jak pan ucitel nebo slecna ucitelka

zejí si šaty, baví se a koketují s pány v lzostele pri mši sv. s jin~mi se baví, ne-

a zacasté, kdyz umlknou varhany, vyzní treba pripomínati.

hlasitę konec reci po celém kostele. Lidé Vęru, ze by neškodilo, aby se dala ti-

se ohlízejí, ostatní zpęváci se smęjí, v zá- sknouti zvláštní pravidla aspoíi »slušného

bavę se pokracuje, ano i pri samém po- chování« pro kostelní zpęváky a kazdému

zdvihování, kdy lid zbozný pohrtzen v mo- na pult pro noty prilepila. Je to zvláštní,

dlitbu vroucí k Jezíši s nebe sestupujícímu, ze právę ti, kterí všude jinde dbají na ja-

slyšeti bývá mnohdy tlumený smích nęlzteré kousi slušnost v chování, v chrámu Pánę

zpęvacky, jez pred malou chvíli dopęla chovají se tak, jakoby si na svém nemravu

»Hosanna«. Nepodobá-li se to onomu »Ho- zalzládali. Ci snad patrí to také k dobrému

sannu«, jez u príjezdu nebes Krále do Jeru- tónu nynęjšího svęta? Skoro se tak zdá!



JW Veškeré starší rocníky „Cyrillre” »ná na skladę redakce „Cyrilla” v Karlínę. 1~



5 hudební prílohou císlo 2.



,,C1'l:ILL« vychází vzdy 15, kazdého męsíce. Predplatné, které ciní poštovní poukázkou na celý rok

2 zl. 20 kr., prijímá redaktor F. J. Lehner v Harlíné. Reklamace budtez zasýlány do expedice v Aka-

demii krestanské v Praze (Retęzová ulice ę. 223).



Nákladem vydavatelovým. — Knihtiskárna Politiky« v Praze.

  PŘEDCHOZÍ        NÁSLEDUJÍCÍ