| ||||
| ||||
-26
nach dem Magnum Opus 1VIusicum des Las- byl dokázal, reknęme, za 2b dalších let zi- sus wűrdig zur Seite, v e r d i e n t a b e r vota! Jiz v tęchto slladbách jeví se zvlášt- hinsichtlich seiner liturgischen ním, osobitým a všestranným mistrem, jenz Vollstándigkeit als das Werk ei- dovedl v jedno spojiti kontrapunktické umęní nes Verfassers vor allen áhnlichen Nizoze mcanű s technikou Benátcanű (cori Sammlungen ausgezeichnet zuwer- spezzati), plynnou zivostí Francouzű, lahod- d e n.« Této prednosti zasluhuje i z u m ę- nou melodicností slovanskou, pravdivostí 1 e c k é stránky. Jsou v nęm motetta az vęrného lcrestana a jemnocitem ci vkusem i na 9, Io, 12, 16, ba i 24 hlasű. I zna- vzdęlaného liumanisty. Yrotoz ovšem nelze menáme v nich tyto pokroky Gallusovy: prisuzovati mu »recht deutsche Originalitát«, Predznamenal jiz také #f, #c, Jla a Ie, ba lak ucinil Dr. Yroske. Stál vysoko nad ní. téz #d a 7a. Slozitých taktových druhű teh- Jak vysoko cenili soucasníci jeho umęní, dejší theorie hudebné nepsal, uzívaje toliko video z toho, ze i velcí mistri, jako na pr. dvou (= našemu 3/2 a }/} taktu). Odstranil Jak. Regnart dávali n1u své skladby pro- také hojné a prerozmanité ligatury staré, jez lilízeti a opravovati. Tuto revisi Gallusovu správné zpívání, zejména v polyfonových prohlašuje Regnart i za zvláštní doporucení skladbách nemálo znesnadńovali. Podrzel svého díla. Ba ríkávalo se o skladbách na toliko jednu (= dvę »dlouhé« noty). Jedno- zvláštní pochvalu: »To je tak krásné, jako tlivým hlasűm dává Gallus markantní po- by to byl Gallus slozil.« stupy melodické a miluje zvláštní, slozité Jeho skladby zpívaly se na Moravę, rytmy.*) Jeho polyfonie obsahuje nedostizné v Cechách a Horníln Slezsku. V Králové vzory kanonu a imitace. — Kromę »Opus Hradci našli jsme ve zbytcích bývalého lite- mus.« napsal talcé mše, madrigaly, pohrebné rátsleého kűru také cástky 24hlasné kantáty písnę a jj. v., a to vše za krátký cas zi- (zalmű) jeho, pro 4 šestihlasné sbory slo- vota. Nedosáhlt lec jedinę 41 let. Co by zené. K tomu dodáváme, ze jeho skladby *) Prikládáme zde na ukázku malý výńatek z jeho' slavného motettu o Nanebevstoupení Pánę ,,Ascendens Christus in altuma: Dé - dit do - na ho - mi - ni - bus, dé - dit A A _ V—r—ý.--rr— ý V I Dé - dit do - na ho - mi - ni - bus, dé - - dit do - na ho- Dé dit do - na ho -mi - ni - bus, dé - dit do - na ho- hI JÉ -01 v v — r-— — Dé-dit do - na ho - mi • ni - bus, dé - dit do - na, dé - dit do- do -na, dé - dit do na, dé - dit do - na ho-mi ni - bus. 40 mi - ni - bus, de-dit do - na, de - dit do - na ho - mi-ni - bus. mi • ni bus, de - dit do - na ho-mi - ni - bus. Al - le - lu - ja. na, dé - dit do na, dé - dit do na ho • mi - ni - bus. Jak stkvęlý, jásavý to postup malického motivu: —A =-~'— a to ve všech hla- sech az k nejvyšší poloze hlasové! A jak slozitým rytmem proplétá a povznáší jej do této výše ve všech hlasech motivickými --j —r—_r—k - -r— sekvencemi, slovan- ským skladatelűm velice oblíbeným, jakoby ty nebeské dé - dit do - na, dary Vykupitelovy s myslí, nejvyšší radostí uchvácenou, jiz jiz chtęl óbejmouti. A to vše zní nikoliv tvrdę, nebo nu- cenę, alebrz plynę a docela prirozenę, jak presvędcili jsme se pri IV. historickém koncertę Cyrillské jednoty Táborské. | ||||
|