NEZAŘAZENO
Ročník: 1892; strana: 26,
Přepis ke stažení ve formátu MS Word [0 kB]

  PŘEDCHOZÍ   zobrazovat jako obrázky [jpg]      NÁSLEDUJÍCÍ  
-26





nach dem Magnum Opus 1VIusicum des Las- byl dokázal, reknęme, za 2b dalších let zi-

sus wűrdig zur Seite, v e r d i e n t a b e r vota! Jiz v tęchto slladbách jeví se zvlášt-

hinsichtlich seiner liturgischen ním, osobitým a všestranným mistrem, jenz

Vollstándigkeit als das Werk ei- dovedl v jedno spojiti kontrapunktické umęní

nes Verfassers vor allen áhnlichen Nizoze mcanű s technikou Benátcanű (cori

Sammlungen ausgezeichnet zuwer- spezzati), plynnou zivostí Francouzű, lahod-

d e n.« Této prednosti zasluhuje i z u m ę- nou melodicností slovanskou, pravdivostí

1 e c k é stránky. Jsou v nęm motetta az vęrného lcrestana a jemnocitem ci vkusem

i na 9, Io, 12, 16, ba i 24 hlasű. I zna- vzdęlaného liumanisty. Yrotoz ovšem nelze

menáme v nich tyto pokroky Gallusovy: prisuzovati mu »recht deutsche Originalitát«,

Predznamenal jiz také #f, #c, Jla a Ie, ba lak ucinil Dr. Yroske. Stál vysoko nad ní.

téz #d a 7a. Slozitých taktových druhű teh- Jak vysoko cenili soucasníci jeho umęní,

dejší theorie hudebné nepsal, uzívaje toliko video z toho, ze i velcí mistri, jako na pr.

dvou (= našemu 3/2 a }/} taktu). Odstranil Jak. Regnart dávali n1u své skladby pro-

také hojné a prerozmanité ligatury staré, jez lilízeti a opravovati. Tuto revisi Gallusovu

správné zpívání, zejména v polyfonových prohlašuje Regnart i za zvláštní doporucení

skladbách nemálo znesnadńovali. Podrzel svého díla. Ba ríkávalo se o skladbách na

toliko jednu (= dvę »dlouhé« noty). Jedno- zvláštní pochvalu: »To je tak krásné, jako

tlivým hlasűm dává Gallus markantní po- by to byl Gallus slozil.«

stupy melodické a miluje zvláštní, slozité Jeho skladby zpívaly se na Moravę,

rytmy.*) Jeho polyfonie obsahuje nedostizné v Cechách a Horníln Slezsku. V Králové

vzory kanonu a imitace. — Kromę »Opus Hradci našli jsme ve zbytcích bývalého lite-

mus.« napsal talcé mše, madrigaly, pohrebné rátsleého kűru také cástky 24hlasné kantáty

písnę a jj. v., a to vše za krátký cas zi- (zalmű) jeho, pro 4 šestihlasné sbory slo-

vota. Nedosáhlt lec jedinę 41 let. Co by zené. K tomu dodáváme, ze jeho skladby





*) Prikládáme zde na ukázku malý výńatek z jeho' slavného motettu o Nanebevstoupení Pánę

,,Ascendens Christus in altuma:

Dé - dit do - na ho - mi - ni - bus, dé - dit

A A





_ V—r—ý.--rr— ý

V I

Dé - dit do - na ho - mi - ni - bus, dé - - dit do - na ho-



Dé dit do - na ho -mi - ni - bus, dé - dit do - na ho-

hI

JÉ -01





v v — r-— —

Dé-dit do - na ho - mi • ni - bus, dé - dit do - na, dé - dit do-





do -na, dé - dit do na, dé - dit do - na ho-mi ni - bus.





40







mi - ni - bus, de-dit do - na, de - dit do - na ho - mi-ni - bus.

mi • ni bus, de - dit do - na ho-mi - ni - bus. Al - le - lu - ja.













na, dé - dit do na, dé - dit do na ho • mi - ni - bus.



Jak stkvęlý, jásavý to postup malického motivu: —A =-~'— a to ve všech hla-

sech az k nejvyšší poloze hlasové! A jak slozitým rytmem proplétá a

povznáší jej do této výše ve všech hlasech motivickými --j —r—_r—k - -r— sekvencemi, slovan-

ským skladatelűm velice oblíbeným, jakoby ty nebeské dé - dit do - na, dary Vykupitelovy

s myslí, nejvyšší radostí uchvácenou, jiz jiz chtęl óbejmouti. A to vše zní nikoliv tvrdę, nebo nu-

cenę, alebrz plynę a docela prirozenę, jak presvędcili jsme se pri IV. historickém koncertę Cyrillské

jednoty Táborské.

  PŘEDCHOZÍ        NÁSLEDUJÍCÍ