NEZAŘAZENO
Ročník: 1892; strana: 36,
Přepis ke stažení ve formátu MS Word [0 kB]

  PŘEDCHOZÍ   zobrazovat jako obrázky [jpg]      NÁSLEDUJÍCÍ  
36





nebo líší se, odstupuje od tohoto (extra ordinem

officii.) Mše, v porádku roku církevního ko-

nané, jsou bud de tempore nebo de

s a n c t i s. Významné jsou dűvody obsa-

zené v II, dile spisu: »Pastoraltheologie«

durch Dr. Jos. Amberger (Pustet). Rokem

církevním znázornęn jest církví vyvíjející

se zívot Spasitelűv. O vánocích az ku slav-

nosti Zjevení Pánę (Epiph. Dom.) prorocké

Preneseme modus X. (aeolický) na g, pűsobení. Od Velikonoc do Na nebe vstou-

obdrzíme naši starou g moll stupnici, pení knęzské pűsobení. Od slavnosti Se-

slání Ducha sv. a Bozího Tęla královská

cinnost Vykupitelova. Ponęvadz knęzská

pűsobnost nejvýše stojí, nachází se slavnost

velikonocní nejvýše, dle této rídí se veškeré

J slavnosti ostatní. Ku trem jmenovaným

slavnostem druzí se nedęle roku církevního,

význam onęch bud co príprava predcháze-

jící neb dodatecnę vyvíjející se. Ku nedęlím

druzí se opęt ferie (ostatní dny týhodne),

jejíz závęr známe z modu II., s 7 VI. stupnęm o význam onęch se opírající, proprium mis-

vzhledem ku starým zpęvűm obcházíme sarum de tempore (prinálezící mše k dobę).

citlivý ton naší harmonické moll stupnice Pastorální zivot církevní nachází se

zde charakterisující postup aeolský (~ VI[). v úzkém spojení se Svatými, v tom spocívá

Modus (XIII.) na místo XI, polozený prícina a význam missae de sanctis. Zivot

(jonická), má závęr naši dur stupnice v pű- Svatých jest nejvętší oslavou a povznesením

vodní cetbę na e neb prenesený na d (z ~). ucení Vykupitelova, proto oslava dnű ná-

Z názorű praktických vysvítá, jalo vy- lezejících Svatým prevyšuje svęcení nedéle

vinul se ze starého systém náš panující na (dominica) i dnu týlxodne (feria). Všecky

základę harmonie. Pripojením harmonie ztrácí nedęlní slavnosti a nękteré zvlášt významné

staré moli cím dál tím více svého pűvod- ferie (dny týhodne) komemorují se pro svűj

ního rázu, který hledíme zachovati presnou význam v roce církevním. Commemoratio

diatouikou. (vzpomínka) dęje se pri obęti mešní v ko-

Patrno jest, ze modi jonický, lydický, lektę, sekretc, postkomuniu, o nedęlích, v nę-

mixolydický i frygický v ohledu harmo- kterých dnech týhodne a vigiliích (pred-

nickém o naši dur, ostatní dorický a aeo- vecer slavnosti) i ve zvláštním posledním

licicý o naši moll stupnici se opírají. Není-li evangeliu. Nękteré nedęle a ferie nepri-

mozno docíliti uspokojivého závęru úpiného pouští slavnost zádnou, nękteré pripouští

od V. ku I. bez zvýšení V1I. stupnę, uzí- pouze slavnosti nejvyššího významu. 1\ c,

váme závęru od IV. i jiného stupnę ku za- které zvláštní slavnosti neb prílezitosti se

chování diatonických postupű (bez akciden- obętují bud co prosba, díkűvzdíuxí nebo

tálu). Tolik mozno ríci o závęrech co pre- chvála, slovou v o t i v 11 í.

dehrách ci samostatných úvodech ku zpęvűm V širším smyslu vztahuje-li duchovní

starým. obętní dary jednotlivým osobám na príklad

Jak dalolco mozno pridrzeti se této zá- snoubencűm, v uzším smyslu odpovídá -li

sady pri harmonisaci zpęvű samých, závisí této prílezitosti zvláštní mešní formulár.

od okolností. Zpęv frygický nejlépe ukoncí Missa pro defunctis (za zemrelé) nálezí mezi

harmonickým závęrem pod bj uvedeným, mše votívní. Dr. Amberger uvádí ctyri for-

tedy s tercí velkou v prűvodu harmonickém muláre mší za zemrelé.

nikoliv v cantu firmu, ze i uprostred zpęvu Svátky, jako slavnosti Marianslzé, svat.

závęr podobný objeviti se műze, zvláštę andęlű a apoštolű, mají v urcitých dnech

v odstavci chorálním netreba dokazovati. mše votívní. Mše de tempore nepribírají

Ostatních akcidentálű, zejména promęny této vlastnosti.

la v v neb všeobecnę v dorickém modu VI., Ponęvadz svátky svętcűv a svętic nad

v lydickém IV. nebo v aeolickém II., stupnę slavnost nedęlní vynikají, jest jasno, jakých

uzívá se ku zamezení tritonu. zpęvű uzívati se má pri introitu, graduale,

Dle rádu liturgického koná se obęti mše offertoriu a commuuio. Je-li na p~. pozna-

svaté bud dle pokracování roku církevního menáno v direktái-i vedle Dominica IX.

(denní mše, secundum ordinem officii) nebo post Pentec, jméno svętce S. H i e r o n y m i

  PŘEDCHOZÍ        NÁSLEDUJÍCÍ