| ||||
| ||||
— 37 --
A e m i 1 i a n i C. n. P. prípad í introitus : X. post Pentec.« 04. srpna), podrzí se »E f f ú s u m e s t i n t e r r a« atd., graduale : tedy texty nedęlní dle »de ternpore«. Mnohé »Derivéntur f o n t e s t u i foras« »F e r i e« (dnové týhodne), zejména »V i- az k alleluja s veršíkem »D i s p é r s i t de. g i 1 i e« (t. j. predvecer nebo den pred slav- ditpaupéribus«,offertorium:»Quando ností) jsou v direktári vyznacené s i n e G 1 o- orábas cum lácrimis«, communio: r i a neb sine C r e d o nebo s vynecháním »R e l i g i o m u n d a« atd. Vedle Dom. IV. obou tęchto cástek mešního officia. O ne- post Pascha poznamenaný svátek S. F i- délích nevynechává se Credo nikdy. Rovnęz delis a Sigmaringa M. obdrzí mši na patrno jest, kdy ton feriální ovládá a kdy jednoho mucedníka v dobę Velikonocní, in- v tonu slavnostním (in tono solemni) into- troitus : »P r o t e x i s t i r ne D e u s«, všecl•:a uovati a respondovati dluzno. V obor zpęvű gradualia v dobę velikonocní výpouští se, feriálních nálezí nápęvy týdnu pašijového, na jich místę zpívá se dvojnásobné alleluja zpívané mše sv. ve dnech týhodne, v y j m a s veršíkem, pak jednoduché allejuja s dru- mše votivní, konecnę nálezí v obor feri- hým veršíkem a druhé alleluja se opakuje. álnich zpęvű responsoria pri zpívaném re- V našem prípadę : all. C o n f i t e b ú n t u r quiem. coeli, all. Po-suisti Domine, V dobę Zbývá nám promluviti o nešporách, jichz velilonocní pribírají introitus, offertorium provedení obstarávají v klášterních chrámech a communio dvojnásobné alleluja. klerikové, reholníci, v kapitolních chrámech Zvláštních dűkazű netreba, ze nękteré clenové kapitoly strídavę s choralisty, kterí svátky svatých a svętic mají mše spolecné denní cinností pralctickou nabývají praktické obsazenę v commune sauctorum na pr. sv. zkušenosti, kterou clenové kűru hlavních Gothard, biskup a vyznavac nálezí v com- i farních chrámű honositi se nemohou. Pro muneConfessoris Pontificis. Vsedni tyto poslednę jmenované kűry nestává však letech vystrídají se všecky svátky Svatých zádných predpsisű, týkajících se provedení a Svétic na nedęli pripadající co duplex nešpor z pravidla, jiz z té príciny, ponęvadz (slavný), oznacení toto jest totozné s du- zpívání nebo recitace zalmű nešporních jest plex per annum neb minus (menší). cástí hodinek církevních. Vzdor tomu zave- Duplex I, classis, II. classis a du• deny jsou nešpory v mnohých chrámech a plex majus (vętší), jakoz i festa sim- sice nejvíce o Hodecli Bozích a o slavnosti plicia (jednoduché), semiduplicia(po- Patrocinia (poutní slavnost chrámová). loslavné) jsou názvy druhű slavností. Jak v direktári naznaceno jest, má vęt- Zvlášf vynikající slavnosti jsou co fe- šina slavnosti dvoje nešpory, první v pred- s t u m fo r i poznamenané (in f o r o= ve- vecer, druhé v den slavnosti. »Vesp e- rejná slavnost) aby lití tęzkých prací*) se r a e de s e q u e n t i« znací nešpory príštího vystríhal a sluzbám Bozím prítomen byl. dne. »I n II. Vesp.« znací nešpory dne Název tento líší se od názvu f e s t o in slavtosti. »Vesp. a Capitulo de se- c h o r o (liturgická slavnost chrámová). q u e n t i« znací druhé nešpory dne slavnost- Není-li v direktári vedle názvu nedęle ního az ku kapitole, po této následuje po- oznacen svátek nękterého svatého na jme- rad p r v n í c h nešpor dne príštího. Nešpory novanou nedęli pripadající, povstane o f f i- pocínají intonací \ w . »D e u s in a d j u t o- cium semiduplex de ea.**) Sem nálezí r i um«, v níz sbor pokracuje, a která konę í všecky nedęle adventní; mezi tęmito vyniká alleluja vyjma doby po nedęli Septuage- nedęle III. »Gaudete« (slavná), dále všecky sima az do zeleného ctvrtku (in Coena Do- nedęle od »Dom. Septuagesimae« az do mini), v kteréz dobę zpívá se na místę alleluja »Dom. Palmarum«, Mezi posleduími vyniká »Laus tibi Dómine, rex aetérnae glóriae«. nedęle IV. »Laetare« (radostná). Direktár Po krátkém úvodu ci predehre následuje roku 1892 obsahuje mimo tyto jmenované antifona I. s prűvodem nebo bez prűvodu ještę následující officia semiduplex de ea: varhan v tonu jak dle slavnosti ve V e s p e- »Dom, in Albis« (24. dubna), »Don. V. et r á l e R o m a n u m predepsán jest, nacez VI. post Pascha« (22, a 29. kvętna), »Dom. ihned následuje v tomtéz t o ri u prede- VII, post Pentec.« (24, cervence) a »Dom. psaný první zalm, tedy bez všeliké mezi - *) Dle Haberlova »Magister choralis,, povstal hry tęsnę ku antifonę právę zpívané se pojí; tento název za prícinou velikého mnozství svátkű táz se po zalmu vzdy opakuje. Týz porádek zasvęcených, aby totiz lid krestanský upozornęn opętuje se pętkrát. byl na zvlášt vynikajíci slavnost. Po pátém zalmu následuje kapitola W: **) Uzívá se obycejnę paramentű barvy zelené Deo gratias, Hymnus dle slavnosti prede- V (viridis) ku rozdilu od A (albus = bílá) nebo U = modrá (v postę a adventę), R = ruber (cer- psany l'. a W., ihned antifona ku Maguificat vená), N =cerná, (semiduplex — poloslavný). (antifona po zalmu se opakuje), ovace na slav- | ||||
|