NEZAŘAZENO
Ročník: 1892; strana: 38,
Přepis ke stažení ve formátu MS Word [0 kB]

  PŘEDCHOZÍ   zobrazovat jako obrázky [jpg]      NÁSLEDUJÍCÍ  
— 38 —







host pi-ipadající, _commemorace a Benedi- finalis, které cástecnę souhlasné jsou se zá-



camus Domino. Zalmy zpívají se dle osmi vęry antifon. Všecky zalmy nešporní mozno



urcitých modű, které zde tony se zovou, tedy prednášeti nápęvy osmi tonű zalmo-

ponęvadz mají své urcité i n i t i u m (úvod), vých, jichz se výhradnę pri psalmodii uzívá.



m e d i a t i o (stred) a f i n a l i s (závęrecná Mimo tyto povstal v IX. století pro zalm



fráse melodická). 113. (»In exitu Israel«) tonus zvláštní, slo-



O slavnostech »duplex« všech druhű zený z modu I. a VIII., tak zvaný m i x t u s



zpívá se první verš zalmű celým nápęvem (smíšený) neb p e r e g r i n u s, také i r r e g u-

jak zalmový ton pi•edpisuje, ostatní verše laris (strídavý, mimorádný) nazvaný. —

pocínají vládcem (dominantou melodickou), Pravidla, dle nichz slova zalmű potí jednotlivé



který ve zpęvu zalmovém zvlášt zretelnę noty nápęvu podkládati se musí, nejsou sice

vystupuje castým opakováním na celé radę nesnadná ku vštípení v pamęt, avšak zpę-



sylab. váci, kterí nemají dennę prílezitost ku této



cinnosti, nemohou vykázati se onou srovna-

Pri ostatních menších slavnostech »semi- lostí v p~ednesu, jakou zpęvy tyto v kaz-

duplex«, jakoz i o nedęlích a pri officiu za

dém ohledu vyzadují. Velmi dűlezité jest

zemrelé, nezpívají-li se všecky tri odpocítání sylab lzu stredu (mediatio) jakoz

nocturna hodinelz církevních, taktéz i s poctem not melodie souhlasný pocet

se antifona pred zalmem pouze intonuje, sylab ku finalis.*) Slova cizí: David,

zalm pak vypoušti initium a pocíná ihned Israęl, Jacob, Sion, Melchisedech,

tonem vládnoucím, po zalmu pak se Ephrata, Jerusalem a j,, jakoz ijedno-

antifona c e l á zpívá. slabicná : t u, s u m, téz u s q u e q u o a j., koncí



Magnificat, který predn ší se volnęji nez v melodické frási az k mediatio notou pi-ed-



zalmy ostatní, podrzí vzdy ve všech verších poslední ; tak povstane »i n t o n a t i o i n-

nápęv celý. Nęlzteré zalmy mají vętší pocet pausa correpta«.







Príklady:





Initium Tonus IV Mediatio Fin. I.





Ys12mus --_°—~--r



t. De pro - fúndis clamávi ad te Dómi-ne: dle Dómine, ex-,'tu • di vo-cem me-am



4. Quia apud te propitiá - ti - o Est (córrallsa epta)



8. Et ipse rédimet I-sra-el Fin. II.











Fi ra. III.













= má pęt závęrecných formulí c. »f i n a 1 i s«, ob-

Tonus I. sazených v príloze ku »Vesperale Romanum«.









Tonus II. má jeden »f i n a l i s«.









Tonus III. má ctyi-i »f i n a 1 i s«.









Tonus IV. má tri »f i n a 1 i s« uzívá se vętšinou prvního.

e-







Tonus V. má jeden »f i n a 1 i s«.









*) Výjimka s poznámkou v príštím notovém príkladę pri slovę D ó m i n e.



**) P o z n á m k a. Opęt nové pravidlo ci výjimka: Pri slovech latinských tríslabicných nebo tako-

vých, kde prízvuk spocívá na t r e t í s y 1 a b ę o d k o n c e, jako: Dómine, pópulo, f'flii, retríbuam,

misericórdia, laetítia atd. zpívají se jak zde udáno dvę sylaby na notę predposlední.

  PŘEDCHOZÍ        NÁSLEDUJÍCÍ