NEZAŘAZENO
Ročník: 1892; strana: 54,
Přepis ke stažení ve formátu MS Word [0 kB]

  PŘEDCHOZÍ   zobrazovat jako obrázky [jpg]      NÁSLEDUJÍCÍ  
— 54 —







Fin. 2. Fin, 3. Fin. 4. Fin. S.



















































Tonus VIII. (mixo). plag.) Fin. i. Fin, 2, Nebo:













































Tím ukoncena jest prvá hlavní cást ná- ne takové, jako v Gounodovę »Vykoupení«



zorű praktických v novém smęru hudby a pod., které az pres míru realistický smęr



církevní, látka není ovšem z úpina vycerpaná, sledují a proto ani s nejlcrajnęjšími názory



avšak nejdűlezitęjší s hudebním výkonem našimi o hudbę nábozenské ci duchovní



v nejprednęjší radę sloucený predmęt litur- spráteliti se nemohou. Jmenuji ale skladby



gický, co v pred postupující celek, jest Liszta, zejména jeho oratorium »Kristus«,



dle moznosti znázornęn prakticky. Hudební Dvorákovo »Stabat Mater« a j.



umęní ve sluzbę církve potrebuje vzdy Dále po stránce formální ve smyslu



a všude theoretických dokladű liturgických, širším i uzším. Není neznámo, ze moderní



a pokud tęchto nalézti nelze, ve prístupných recitativ, doprovázený, bez prűvodu, i sbo-



spisech odborných, tu jeví se nutnost pri- rový, jehoz otcem vlastnę jest chorál sám,



spęní predstavených úradű duchovních. v hudbę oratorní nejdűlezitęjší úkol prijal



a v novęjších skladbách církevních s úspę-

Ku dosazení úcelu tohoto pojednání byl chem se objevil. Jaké krásné predstavy



ovšem cinitelem nejblizším a nejdűlezitęjším charakteristické vzbuzuje na pr. Credo mše

zpęv chorální, z prirozeného nadšení na

»Yanis angelicus« od Bedricha Koenena,

luhu církevním rozkvetlý, z nęhoz vyvinul »Ascendit Deus«, »Omnes de Saba«, »Audi



se mohutnými haluzemi obohacený kmen filia« od josefa Cainera, »Ecce Sacerdos



polyfonní hudby staroklassické. V praxi

magnus«, »Regina coeli«, »Pange lingua«

znamenati dlu-rno postup ten sloucením

(E-dur) od Jos. Foerstra a j. v. Jak formę

mnohohlasného zpęvu chorálního; je to táz

i výrazu prospívají vęty recitativní ve Sku-

duše, tentýz vzor, totozný prednes, slovem

herského »Missa Ferdinandi« a »Missa bre-

rozlození mohutného, celkovitého tęlesa cho-

vis« z d-moll, Missa de Beata od Foerstra

rálního v ornamentiku, architekturu, jsou to

a j. Konecný výsledek po stránce hudební,

kontury rozvedené v nejvznešenęjší plastiku.

v níz nejeví se nám více umęní kontra-



Vnitrní príbuznost dvou zivlű, jaká jeví punktické tím, cím pűvodnę bylo, totiz pro-



se nám v chorálním zpęvu a ve staroklas- stredkem ieu dosazení velikého cíle umęle-



sické polyfonii, rovná se vnitrní souvislosti ckého ku vývinu harmonie.



posvátné liturgie s hudbou církevní. Jak Postup i vývin harmonické soustavy hu-



daleko műze prospęti vęci cinitel tretí, hudba dební jest samostatný v dobę nejnovęjší.



nábozenská ci oratorní, ovšem jenom ve V církevní hudbę poukazuji mimo k skladbám



spojení nejuzším s obęma ciniteli, treba Wittovým a jiným ještę ku skladbám Fr. Hru-



predcházejícími tuto i o nękolik století, vi- šky, zejména Missa »Ecce Dominus veniet«



díme, jak jeví se nám v dobę nejnovęjší, (Urbánek, Praha) a Missa »Nom. Jesu«



co výsledek prednę po stránce idealní, která (Pustet) atd.



vzbuzuje opęt idealní predstavy. Rozumí se jal< mnoho prospęla konecnę znalost cho-

  PŘEDCHOZÍ        NÁSLEDUJÍCÍ