| ||||
| ||||
-66
tázati a pochybovati; nebot jest všeobecnę znalcű jsou ve jmenované sbírce mše od známo, ze nejstarším a vlastním církevním Galuppi, Bernabei, Casali, Casciolini, mše zpęvem a korenem veškeré pravé kostelní »Aeterna Christi munera« od Palestríny, hudby chorál jest, dűstojností, vznešeností snadnęjší mše. Vűbec hodí se v Palestrin- a silou vyznamenaný, jako zádný jiný zpęv ském slohu komponovaná mše jen pro ty a po celou katolickou církev pri mnohých kostely, kde k disposici jest znacný sbor liturgických úkonech predepsán jest. dobre vycvicených zpęvákű, coz jenom V novęjší dobę byly »R í m s k é z p ę v y v tęch venkovských a mcstských kostelích chorá 1 n í« o melodie novęjších officií roz- bývá, pri nichz škola pęvecká se nalézá. šíreny a od sv. Kongregace Rit, papezslcým Lze téz uváziti, není-li se obávati, ze by knihtislcarem Pustetem v Reznę tiskem vy- vęrící 7 nedostatku pochopení a smyslu pro dány. Svatý Otec chce, aby tohoto zcela neobvyklý zpęv ve slohu Palestrinovę sluz- authentického vydání se uzívalo. Pro obycejné bám Bozím se odcizovali. Prospęch a zvyk kostely farní na venkovę, kde s obmezením (utilitas et mores) diecésánű aby na zreteli se chorál zpívá, hodí se »Manuale chorale«, byly, to chce Koncilium Tridentské, jakoz které ty nejobycejnęjší zpęvy chorální v hou- uvedeno bylo, pri zvelebování hudby ko- slovém klíci s obycejnými notami obsahuje. stelní. Naše sv. církev neholduje prevratu (Rezno 1886. Bedr. Pustet. Cena i marka, na šleodu vęci dobré, která se zvelebovati má v plátnę vázané t m. 5o fenikű.) Tato velevhodná prírucka by męla býti v rukou 2. Z doby novęjší. všech farárű a všech riditelű kűru. Povoluji, Svętoznámi jsou umęlci hudební Mozart, aby na kazdé fare, nebo expositure jeden Jos. Haydn, a ackoli ne všecky kostelní výtisk pro faráre (expositu, administrátora) skladby tęchto ve svém sptisobu nepreko- a druhý pro riditele kűru, jakozto trvalý naných mistrű ve všem kostelní hudby po- majetek kostelní ze zádušního jmęní byl zadavkűm vyhovují, zasluhují prece pro zakoupen. vkusné, geniální a vzorné umęní, jaké v nich Chorál zádá dűkladného ucení se a ca- se jeví, a pro zbozné nadšení, k cemuz se stého cvicení. Za ucebnici k dűkladnému si celkem povznášejí, úctypiného posouzení osvojení chorálu doporucuje se: Choral- a pojednání. Nové vydání hlasű Mozarto- Schule od P. Ambroze Kienle, Herder ve vých mší u Breitkopfa a Hártela v Lipsku Freiburce, a ještę více : Magister choralis pokud mozno pozadavkűm církevním vyho- (téz v lineckém seminári uzívaný) od Fr. vuje. Kostelűm, pri nichz síly k dűstojnému X. Haberl-a u Pusteta v Reznę. provozování jsou, se poukazují zvláštę mše c. 6., 7., io., ii. a 13. tohoto vydání. (Mše c. 6., 7. a 13. mají vedle hlasű zpęvních A) Seznam onęch církevních skla- toliko 2 housle, basu a varhany). deb, které k provozování v kostele Z Mozartových skladeb kostelních zaslu- zpűsobilými se jeví. hují ještę zmínky : i. Offertorium de vene- i. Z doby starší rabili Sacramento, Venite populi pro dva ctyrhlasné sbory, dvoje housle, basu a var- Z chorálního zpęvu se vyvinul hudební haiiy; Ave verum corpus pro ctyri hlasy, (mnohohlasný, dle pravidel umęní vytvorený, smyccový kvartet a varhany — vzor ko- figurovaný) zpęv, jenz v dílech Palestrino- stelního díla hudebního. 2. pro Marianské vých a jeho škole k mistrovství dospęl. svátky Motteta: Sancta Maria a Alma Re- V nejnovęjší dobę mnohá díla tęchto mistrű demptoris. dílem v partiture, dílem v jednotlivých hla- Jiné kostelní skladby Mozartovy (j meno- sech vyšla. Jmenovati sluší: vitę jeho Requiem) jakoz i mše J. Haydna i. úhrnné vydání dęl Palestriny, Lipsko, hodí se jen takovým kűrűm, kde jest do- u Breitkopf-a a Hártel-a; statek vycvicených sil pęveckých i hudeb- 2. Musica divina od Proske-a, v Reznę ních. u Pusteta; Od Michaela Haydna jsou povšimnutí 3. Musica, sacra od Commar-a v Berlínę hodny Gradualia a Offertoria, ponęvadz do- u Trautweina : tycný text pro nedęle a svátky církevního 4. Cantus divinus, Lipsko, u Petra Brauna; roku obsahují a správnę tlumocí. S. Lűck'sche Sammlung, Lipsko u Petra Brauna. 3. Z doby nejnovęjší. Mezi tęmito sbírkami nejvíce se chválí Z velikého poctu skladatelű naší doby Liick-ova sbírka, ponęvadz je laciná a ohled budteZ následující uvedeni, kterí se kostelní bére k praktickým pomęrűm. Podle úsudku hudbou vyznamenali: Sechter, Preyer, Stehle | ||||
|