| ||||
| ||||
74 _
František Zdenęk pęstoval záhy se zá- »Nauka o kadenci, modulaci, chorálu, kon- libou hru na klavír a úcinkoval v 12. roce trapunktu, imitaci, kano:lu a fuze.« »Nauka vęku svého v koncertę porádaném otcem o formácli hudebních « »Varhany, jich za- svým ve prospęch nemocnice Opocenské. rízení a zachování.« »Theoreticko-praktická Hrál vlastní své skladby klavírní a dal na škola na varhany.« (Nękteré spisy vydány jevo skvęlé nadání hudební. jsou téz v jazyku nęmeci<ém.) Velikolepá Studia gpmnasialní zapocal v Hradci cinnost hudebné-literární zakoncena jest epo- Králo~ é a do! pi•ání otcovo vędę lékarské. Hudbu, dávný základę védeckéin ve formę jedno- svűj ideál, pęstoval se zanícením v Praze duš š í.« Spisem tím, téz v jazyku nęme- i ve Vídni, kam se pozdęji na studie ode- ckém vydaném, vzbuzen obdiv nad cinností bral. Po dvouletém studiu na fakultę lékar- ceského badatele v dalekém svętę hudebním. ské vzdal se dráhy této a zasvętil zití své Jestit zde nastrádáno hojnost nové látky ku umęní hudebnímu. Podotknouti dluzno, ze dalším vázným studiím. Nové a pádné dű- Skuherský jiz co gymnasista hudební theorii vody týkající se intervalű co základű har- u proslulého reditele varhanické školy K. monických, stat pojednávající o pomęru Pietsche privátnę studoval, v nauce o for- dissonancí ku konsonancím obsahují dűkazy mách hudebních a instrumentaci u reditele prekvapující, krácející s praktic' Kittla se vzdęlal a ve skladbę se pokoušel. zeností ruku v ruce. D á 1 e p o dán s t r u c n ý Po odstoupení ze studií na fakultę lékarské nárys veliké harmoiiické budovy stal se ucitelem hudby u hrabęte Hardegga moderní, vítęznę vypínající se nad ve Vídni, po dvou letech opustil toto místo vymozenostmi umęní kontrapunk- a oddal se u red. Kittla dalšímu studiu hu- tického. dební skladby. Stopy píle skladatelské, jal Roku 185,4 stal se kapelníkem opery Skuherského vyznamenal, nacházíme ve všech v Iunomostí, kterýz úrad zamęnil za místo oborech. reditele kűru chrámu universitního a v re- Dne 28, zárí 1863 provozována v Praze ditelství jednoty hudební, jeho cinnému opera »Vladimír« s úspęchem znacným co duchu spíše svędcící zamęstnání, se uvázal. první pűvodní dramatická skladba po ote- Po dvanáctiletém pűsobení co skladatel a vrení prozatímného divadla ceského. (Šubrt: dirigent na poli hudby posvátné i svętské »Národní divadlo v Praze«, 1884.) Pozdęji vyznamenán jest J. V. císarem Ferdinandem následovaly zpęvohry »Samo«, »Lora« a r. 1866 zlatou medalií pro uméní a vędu, pocátkem let se,imdesátých provozována jmenován jsa zároveń cestným clenem zmí- komická opera »Rektor a generál«. Mimo nęné jednoty hudební. to napsal symfonické a jiné orchestrální Kdyz S' uherský zahájil úrad svűj pri skladby a písnę. ústavę varhanickém v Praze, nevyznatnená- Roku 1868 jmenován radou král. hlav. vala se »musica sacra« smęrem samostat- męsta Prahy reditelem kűru u sv. Haštala, ným, b}'1 to více ménę na oratorních kla- pozdéji pri chrámu Pánę Nejsv. Trojice, sických vzorech spocívající smęr hudby du- záhy na to pianistou J. V. cisare Ferdi- chovní. Zavedením obligátního vy- nanda a reditelem chrámové hudby ve dvorní ucování zpęvu chorálníhonaústavę kapli. pro liudbu církevní, a kdyz pal casnę v rocníku tretím, r. 1873 ku šební komise pro nabytí zpűsobilosti k vy- vzdęlání reditelű kűrű zalozeném, ucování hudbę na školách stredních a pae- nauce o formách hudebních, sklad- dagogiích. Roku 1S79 stal se lektoren; filo- bę, instrumentaci, hre partitur, dę- sofické fakulty a prednášel po celou radu jinám hudby a varhanárství vyu- let na c. k. ceské universitę o hudební the- cováno bylo, smęrovala veškerá orii. Roku 1884 zvolen jest Skuher- theoreticko-paedagogická cinnost ský jednohlasnę cestným clenem mistra našeho ku porozumęní a ší- »Jednoty_pro zvelebení církevní rení nových zásad reformy hudby hudby v Cechách«. církevní se týkajících. Pokroky tęmi Velmi cetná studia, predehry, dohry, povznesla se varhanická škola na vysoké fugety, tria aj. skladby pro varhany (12 se- ucelištę umęní hudebního v Cechách a stala šitű) podávají další svędectví o nevšedním se semeništęm skladatelű ceských a reditelű kontrapunktickém umęní a paedagogicl<ém kűrű chrámových doby nové. rozhledu mistra. Jedenáct svazkű motett, Ceský paedagog Skuherský vytvoril nyní asi 10 mešních skladeb vol<áluícll a instru- celou radu dęl theoreticko-praktických a sice:mentálních, 27 staroceských chorálű svędcí | ||||
|