NEZAŘAZENO
Ročník: 1892; strana: 91,
Přepis ke stažení ve formátu MS Word [0 kB]

  PŘEDCHOZÍ   zobrazovat jako obrázky [jpg]      NÁSLEDUJÍCÍ  
nimi téz latinskou : »Dum jubar astris ut jeho písnęmi cteme tu téz jednu nade-



mi fa sol mi ut re ut«. psanou: »Alfa sicut Veni Creator Spiritus«



Ze podle tęchto obecných vzorcű sklá- s nápęvem tohoto Ambrozova hymnu, a pak

dati písnę bylo »nejsnadnęjší«, jakz pravil tuto poznámku: »Hoc genere metri



Lomnický, vęríme rádi; alevšak i to jest censtantmulti hymniecclesiastici,



nám vyznati, ze tyto vzorce svádęly snadno quorum melodiae vulgo etiam sunt notae,

k jednotvárnému, ba šablonovitému sklá- ut sunt: Veni redemptor gentium, A solis

dání, tak ze nekazdý nápęv hodil se svým ortus cardine, Herodes hostia impie ...«



duchem Ice kazdému obsahu a naopak. Proto atd. (Privádí tu celkem 15 hymnű doklá-



skladatelové casto nadepsali do záhlaví písní: daje »&c.u) Ona píseń Kolínova, k níz klade

»Műze zpívati se dle té neb jiné noty nápęv recený notu za notou, jest:



obecné dle libosti« a p. Nedajít všecky

osnovy utíkati se na jedno brdo a obsahem o— D o



rűzné písnę nehodí a nedají se téz dobre

prilíciti k jednostejným nápęvűm. Tot by „Sunt mun-da mun-dis o - mni -a, pis.ces,



byla bezduchá šablona. Cítil to asi bezdęcnę



skladatel Litomyšlského graduálu; proto na-



psal o obecné notę pri posledním »Et in

terra« toto rubrum : »Et in terra obecní a a ves et cae•te ra, que sunt ad u-sus



műze se zpívati, kdyz se koliv líbí, notou

obecní, kteroukoliv chceš a z v 1 a š t ę k t e r á



nota kkterému casujest príhodná,



jako: »Zdrávas, jenz jsi pozdravena«, jako

»Utęšený nám den nastala, jako »Otce Boze a De -o no -bis ca-du-cis condi-ta.«



všemohouci« ... a d. Ještę urcitęji tuto rűz-

nost nápęvű a dle toho i volbu jejich vy- Téz proslavený zák Kolínűv, M. Tomáš

jadruje rubrum Ceskobrodslcého graduálu Mitis, slozil dle príkladu mistra svého nę-

v záhlaví jednoho »Patrem«. Cteme v nęm: kolik latinských písní na obecnou notu.

»Toto Patrem zpívaj obecními notami a Ponęvadz pak shledáváme mezi uvede-

zvláštę kterak kterému casu jest príhodna: nými obecnými nápęvy také dvę národni

v advent jako »Zdrávas, jenz jsi pozdra- písnę (O Sybille a O mlynárce), tedy zdá



vena, p r i v e 1 i k o n o c i jako »Utęšený nám se, ze tato obecná nota, t. j. recený básni-



den nastal«, o B o z í m T ę 1 e jako »Otce cký rozmęr a úprava celé slohy skutecnę

Boze všemohoucí«, o a p o š t o l í c h jako byla »obecná«, t. j, v lidu obecnę rozšírená

»V moci moudrosti«. A talc proto dí ještę i známa z nękterých národních písní, ba ze



i Holan ve své Kapli královské z r. 1693 bezpochyby tyto národní písnę dle onoho

pri ranné písni »Ve jméno sv, Trojice« : staršího vzoru ci obrazce církevních hymnű



»Obecní notou dle casu rocního«, byly slozeny. Napsal Kolín o tęchto hym-



(Str. 23.) Tak dí té pri ceském »Asperges nech výslovnę, ze »melodie jejich jsou obecnę

me« (na str. 33) a jj. známy« (»vulgo sunt notae« ).



Ze všeho receného znamenáme, ze tato Bohuzel nápęvű onęch dvou starých ná-



»obecná nota« nebyla pűvodní ná- rodních písní neznáme*), text toliko prvé



1 e z c e s k ý, nýbrz našinci a to velmi záhy, »O Svbille«. Zavírát se v Kollárových »Ná-

jiz ve XIV. století (»Vítaj milý Jezu Kry- rodních Zpęvankách« (II., 457)• Prvá sloha



ste«, Otce Boze všemohúcí« ze XIV. stol.) tu zní:

,,Posláchajte páni milí,

nápodobili v ní vzor starých hymnű O prorokyni Sibylli



církevních, z nichzto celá rada (jiz Co já vám budem zpívati

hymnű sv. Ambroze ze IV. století) tímto A jéj reci vykládati.« — (Má 12 sloh.)



básnickým rozmęrem se nesla. Yrotoz vedle V této sloze znamenáme skutecnę roz-

pravdy svędcí Dr. K. Stecker ve svém męr naší »obecné noty«. Pozoruhodno jest



»Všeobecn. dęjepise hudby« (I., 82) o hym- také, ze Kollár sám dokládá poznámkou,

nech sv. Ambroze, ze v nich »ctyrtaktové ze »tato píseń zdá se Cecha za pűvodce



úryvky ciní verš, ctyrveršové periody slohu miti,« cetnuz i my prisvędcujeme dle ob-

(»strofu«).



O tomto pűvodu naší »obecné noty« *) Nápęv písnę „O mlynárce« je snad onen,

presvędcil nás bezdecrię i náš proslavený její podává Dr. O. Hostinský na I. mistę ve spisku :

humanista M. Matouš Kolín svým zpęvní- =36 nápęvű svętských písní ceského lidu ze XVI.

stol,« (1892.) Rozmęr jest v ní c e l k e m stejný

ckem »Harmoniae univocae«. Mezi (az na dva takty).

  PŘEDCHOZÍ        NÁSLEDUJÍCÍ