NEZAŘAZENO
Ročník: 1893; strana: 36,
Přepis ke stažení ve formátu MS Word [0 kB]

  PŘEDCHOZÍ   zobrazovat jako obrázky [jpg]      NÁSLEDUJÍCÍ  
— 36 —







slabika bud prirozenę neb polohou dlouhá, Nesnadný úkol nauciti zpęváky tolika



nesmęla se krátce zazpívati, a naopak melodiím na pamęt pi-inálezel nové škole



na slabiku krátkou nesmęla pripadati zalozené sv. Rehorem. O zarízení školy

delší doba. To bylo ale prícinou, ze se té podává svędectví biograf sv. Rehore



melodie k vętší pestrosti vyvinouti ne- Joannes Diaconus. Pro zpęváky za~ízeny

mohla. "Tęchto pout zbavil zpęv sv. Re- byly dva byty. Jeden pri chrámu sv.



hor, príjmím Veliký (590—604). Zavedl Petra, druhý v Lateránę, kde se dosud

totiz místo casomíry rythmus rhetorický, ukazuje na diikaz vytrvalé píle sv. Re-



cili prízvuk slovný ve zpęv a tím po- hore loze, s nęhoz sám, churav jsa, zpę-



lozil základ pi•ekrásným jubilacírn. Pri- váky cvicil, a na dűkaz jeho prísnosti

pomenouti tu treba jenom mnohá a roz- metla, kterou porádek mezi nimi udr-



licná NAlleluja«, jaké po Graduale zvláštę zoval. Ve škole cviceni hoši, kterí do-



v case velikonocním se zpívala, a na spęvše stali se komorníky papezskými.



nichz zvláštę bohatou modullaci zname- Zpęváci stáli pri sluzbách Bozích kolem

nati lze. oltáre »in corona« (v kruhu).



Ovšem mnozí skladatelé zabíhali tu První predstavený sboru jmenoval se



do krajností, zvláštę v sev. Africe, kde »primicerius«, tri »paraphonistae« a jeden

tehdy kvetoucí církve byly, a kde se »archiparaphonista«, jenz podával papezi

zpívalo Alleluja, jez mnohdy i ctvrt zprávy o zpęvácích. Zpęvákűm udęlo-



hodiny trvalo. váno podjáhenství, nikdy presbyterát.

Zavrzení casomíry zavdalo prícinu Predstavení ti pozívali veliké váznosti,



dlouhým sporűm o to, jak vlastnę zpí- tak ze mnozí i tiary dosáhli, a primice-



vati se má. Jedni prijímali se sv. Reho- rius z pravidla pri volbę papeze hlas



rem prízvuk slovný, jiní i ten zavrho- męl.



vali, rkouce, ze bezprízvucnę císti se Škola ta stala se stredištęm vší hudby

má text zpęvu. Prízvuk slovný zvítęzil. církevní, nebot z ní vycházeli k novę



pokrestęnýfn národűfn ucitelé zpęvu

Snahou sv. Rehore bylo zavésti v celé s opisy authentickými Rehorova Anti-

církvi jednotnou bohosluzbu s jednot- phonaria, aby je cvicili v dokonalém a



ným zpęvem. Za tím úcelem sbíral pec- presném zpęvu rímském. Takovými opisy,

livę zpęvy v celé církvi rozšírené a uchovalo se Antiphonarium, jehoz pű-



jsa výtecným hudebníkem, téz sám zpęvy vodní exemplár pozárem se ztratil, do-

skládal. Pripisuje se. mu 9 hymnű pű- bám pozdęjším.



vodních. Všechny zpęvy pak, jak staré Jakozto další zásluha pripisuje se sv.

tak nové ulozil v knize zvané »Cento«

cili »Antiphonarium Centonem«. Kniha Rehori uvedení ctyr plagálních tonin

v hudbu. Však toho nelze s urcitostí

ta, jez ustanovena normou pro celou tvrditi; jiní totiz mají za to, ze jiz dríve

církev, prikována byla retęzy k oltári

plagální toniny byly uznány a ze jen

v chrámę sv. Petra, by vcas potreby proto se mluví pred sv. Rehorem o cty-

neb sporu lze bylo v ní nahlédnouti. rech toninách, ze tonina authentická se

Antiphonarium toto opatril sv. Rehor svou plagální za jednu toninu se pova-

notami. Vynález not spadá v dobu mezi zovala. (Kienle, Choralsch., i i9.)



sv. Ambrozem a Rehorem. Však nejsou Nábozné tradice vypravují, ze kdy-

noty ony »neumy« zvané nicím jiným, koliv sv. Rehor v oboru hudby pracoval,



nez poműckami mnemotechnickými, které ze byla pri nęm vzdy bílá holubice, —



svým tvarem melodii na pamęt nauce- viditelný prý to Duch svatý.

nou vybaviti męly. Neuma c, pneuma

( vsúux) vlastnę znamená dech. Ve smyslu Zpęvem Rehorským dosazen ideál

zpęvu liturgického. Vęcnę krásné melodie

preneseném pak znaménka, znacící sku-

pinu tónű, jez jedním dechem vyzpívati jeho ozývaly se po tisíc let v církvi,

se mají. Neumy podobaly se našemu. a nyní pocínají znova rozkvétati. (Kienle,

tęsnopisu ; bylyt to hácky, tecky, cárky Choralsch., 120.)

tu rovné, tu zahnuté, dolű, nahoru, dle Na dráze sv. Rehorem zapocaté po-



toho vystupovala-li melodie ci klesala-li. kracoval papez Vitalianus (j 669). I on



O mnoho-li zpęvák hlas zvýšiti má z not, pecoval o dobre zrízený sbor. Pro hochy,

tęch poznati mozno nebylo. jiz ve zpęvu cviciti se męli a »pueri



symphoniaci« se nazývali, zrídil »parvi-

str. ii9, popírá, ie by by1 zpęv ambrosianský se sium«, kde vychováváni a ziveni byli.

Hdi1 casomírou. Ti pak pri sluzbách Bozích bud' sou-

  PŘEDCHOZÍ        NÁSLEDUJÍCÍ