NEZAŘAZENO
Ročník: 1893; strana: 66,
Přepis ke stažení ve formátu MS Word [0 kB]

  PŘEDCHOZÍ   zobrazovat jako obrázky [jpg]      NÁSLEDUJÍCÍ  
66







gie sein.« Jedna víra a jedna theologie Nejvyššímu sílu liturgie a prvnímu



tedy s sebou prináší jednu liturgii a základu liturgické jednoty se

jednotu posvátné hudby. Dodejme lc tomu prící všeliký zpęv a všelileá hudba, jez



d v ę o t á z k y: 1. Jaká musí být liturgie, mysle posluchacű odvracejí od rozjímání



aby v ní jevil se clánek víry »o j e d n é, bozských vęcí, do kostela pak vnášejí

svaté, katolické, apoštolské církvi?« svęt se zádostivostí jeho. Pripomeńme



-- 2. Kdo pak svévolnę dle hlasy své si znova narízení známé biskupského



liturgii pi•emęíluje a modrehá, co asi ceremonialu: »Observent cantores et

míní, aneb vyznává ríkaje slova: vcredo munici, ne vocum harmonia audi-



in unam, sanctam, catholicam et entium animos arei divivaecon•



apostolicam ecclesiam ?« J e d n o t a palc, templatione avocet; sed sitdevota,

o níz mluvíme, v tom se zakládá a distincta et intelligibilis.« (Caerem. Ep.



jeví, ze liturgie má: lib. L, cap. 28. ll. 12.) Harmonie hlasu



budiz prodchnuta nábozností a pi-i-

a) jeden nejvyšší c í 1, totiz poctu spívejz všemoznę k snazšímu poroz-

Bozí.

umęní liturgického textu.



b) Jednoho nejvyššího zákono- V tomto nejvyšším cíli műzeme a

d á r c e po Bohu, totiz sv. Stolici.

máme se také shodovat všickui na zem-



c) Podstatnę jediný ít t v a r a jednu ském oboru, ]cterí jednu víru katolickou

r ec. vyznáváme a dle vűle církve posvátný



a) zpęv pri sluzbách Bozích pęstovati



chceme, byt i snad jinak dęlily nás roz-

Liturgie a hudba liturgická má jeden díly stavu, majetku, národnosti.



nejvyšší cíl, totiz poctu Bozí. Není

a neműze být nejvyšším cílem liturgie b)



?vzdęlávání lidu, Erbauung des Volkes«,



jakoz veškerélio jednání lidského po- Liturgie jest jedna, ze má po Bohu

sledním cílem a nejvyšším pravidlem jednoho nej vyššího zálcono-



není lid, nýbrz Bűh.#) dár c e, totiz sv. Stolici, papeze v Rímę.



Posledním cílem pak všecko k o- 'Fím stanoven druhý základ jednoty

také pro hudbu v bohosluzbę.

uání se męrí a jím se i•ídí. Ze po-

cta Bozí jest cíleni liturgie, proto velí Jako sv. Stolice zákony dává jen ty,



zákony církevní, aby vše, co v liturgii které se nepi-ící bozským zákonűm, tak

se objevuje, bylo co nejdűstojnęjší a biskupové ve svých diecésích jsou stráz-



nejdokonalejší: posvátné nádoby z dra- cové obecných zákonu církevních a jsou

hého kovu, roucha bohosluzebná ze vzá- podrízeni sv. Stolici.



cných látek; akce liturgické co nej- Co pak jest v této vęci n a š í m

ušlechtilejší, slova co nejjadrnęjší a nej- ú d ę 1 e m? Coz jiného nezli p o s tu š-



vznešenęjší. K tomuto cíli nejvyššímu li o,, t ? Najím právem není, abycliom

i posvátná hudba i zpęv hledęti zákony o liturgii dávali, ani bychom



musí; procez to, co pi-i liturgii se zpívá zákony dané dle své hlavy męnili; na-

nebo provozuje, má býti i skladbou ším právem a naší povitniostí jest, a by-

i provedením co nejdokonalejší, aneb chom poslouchali.



aspoń velmi dokonalé, velmi ušlechtilé.

,,Quantum potes, tantum aude, quia major Petrovi a papezi receno od Pána:



omni laude, nec laudare sufficis.,, »Co ty svázeš na zemi, bude svázáno

i na nebi«; náui však diiraznę na mysl

Bozské velebnosti svými chválami se uvádęjí slova: -k-do by pak církve



nikdy nedostihneme; jednota církve a neuposlechl, budiz tobę jako pohan a



liturgie v tom se projeví, jestlize se publikán. «

všemi katolickými hűry na šírém okrsku

zemę dle sil závoditi budeme, abychom Nám budiz pi-íkladem v Pánu zesuulj

co nejdűstojncji Boha oslavovali. P. L i n k, j e s u i t a, po dlouhá léta chor-



regent v kapli ústavu vychovavacílio ve

") Cílem vedlejším a p o d r í z e n ý m úkonű Feldkirchu (Vorarlberg). O nęm píše

liturgických jest arci také vzdęlání vęíících; jenze zivotopisec: »Bei der Auswahl seiner

to ve všech kusech musí iíditi se nejvyšším cílem, Gesangesstiicke fragte er niclit, was die

poctou Bozí. Bohu-li se dűstojnę a nálezitę pocta

vzdává, tím se lid jii vzdęlává; zároveń se po- Kirche erlaube oder dulde, sondern seine

trebná jednota zachovává. erste Frage war, was die Kirche

  PŘEDCHOZÍ        NÁSLEDUJÍCÍ