| ||||
| ||||
— 68 —
Kazdý z nás tuším ví, ze ony texty Jaká rozmanitost ulozena, jaké bo- mají se zpívat; ze nedovoluje se, ani hatství nahromadęno pro kazdý kűr ci- aby se zcela vynechávaly, ani aby se lejší a snazivęjší -. e sbírkách takových svévolnę za jiné texty vymęńovaly. skladeb harmonických! Díla Yalestriny Biskupský ceremonial patrnę ani za jediného zahrnuta jsou ve 32 svazcích mozné nepokládá, ze by kűr vynechal foliových. Orlando di Lasso jest ještę Introit a Communio ; slova této knihy bohatší. Jaké poklady chovají v sobę závazné uvádęjí jako vęc samozrejmou sbírky vydané od Proskeho (»Musica zpívání Introitu,*) antifony Communio divina«), Commera (>,Nlusica sacra<,), Ha- a cástí ostatních. Netreba široce doklá- berla (»Repertorium musicae sacrae«), dat, ze vętší rozmanitost pęstuje se tam, Surzyriskiho (,>~Ionumenta Musices Sa- lcde zpívá se vzdy prípadné Offertorium, crae in Polonia«), Liicka a j.! Vedle nezli opakuje li se po celý rok snad toho znacný jest pocet skladeb nové »Ave Maria« aneb »O silutaris hostia«. doby, ]steré pozadavkűm katolické li- turgie vyhovují. N) Vedle textű pęstuje církev roz- manitost ve zpęvech, i ve sklad- Sestavíme-li si material tento veliký bách i v provádęní skladeb. v strucném prehledu, shledáme, ze Budiz krátce toho dotknuto, ze p r e d e jsou po ruce skladby dvoj-, ti-íhla,ué, ale téz dvanácti-, šestnáctihlasné; skladby v š í m církev pro svoji liturgii od svého pocátku narizuje a pęstuje chorál, jemuz pro sbory malé i pro sbory velké, pro hlasy muzské i pro hlasy smíšené, pro ríkáme zpęv Gregorianský (»cantus zacátecníky i pro zpęváky pokrocilé. Gregoriauus«). Širší o nęm výklady po- Jsou zastoupeny skladby homofonické, jaty jsou jako vzdy pred tím také letos vedle nichz polyfonie rytmická i imita- v program našich cvicení. torní nakupila bohaté zásoby svého vzác- Chorál jest jednohlasný, harmonie ného, umęleckého zbozí. postrádá; za to však má nejen jakousi Kűr, který vűlí církve se rídí v této rozmanitost melodickou, nýbrz jest spíše vęci, má dost na vybrání a nemusí po nepreberným pokladem pűvod- celý rok mlít porád jedno. ních, zcela zvláštních, charekteristi- ckých m e 1 o d i í, které pres mnohá sto- Budoucím rokem konáme tristaletou letí svého vęku nestárnou a se neotí- památku úmrtí Yalestrinova rají. Téz jest chorál vzorem svobodného, (i 2. února 1594); budiz nám památka nespoutaného, rozmanitého rytmu. ta podnętem k nové cilosti a pilné práci Pilným pęstováním chorálu jiz docílí v harmonické polyfonii. kűr veliké rozmanitosti. Y) Konecnę zbývá ještę prosti-edek Po chorálu nejvíce schvaluje církev na docílení rozmanitosti v hudebních harmonické skladby slohu Pale- výkonech kűru, a tím prostredkem jest s t r i n o v a. Skladby ty jednak úzce se u z í vání varhan. Varhany církev pojí k chorálu, ano po stránce melodické jednak pripouští, ba schvaluje; jednak a rytmické z chorálu vyrostly; jinak zas obmezuje ano i prímo zakazuje v nę- vynikají zvláštní umęleckou krásou a kterých dnech církevního roku. Obecný dűstojností nábozenskou, skrze niz pod- zákon o varhanách a jich uzívání obsa- statnę se liší od skladeb svętských. zen v i. knize Caeremonialu biskup- ského, kap. 28. Rovnou męrou k liturgii se hodl harmonické skladby mistrű ny- Varhany naprosto se zapovídají n ę j š í c h, jestlize byt ne toninou a har- na nedęle Adventní a postní, kdy koná monickým materialem, aspoń dűstojností se bohosluzba v barvę fialové. Vyńata podobají se slohu Palestrinovu a liší se jest tretí nedęle adventní a ctvrtá postní, od hudby svętské. kdy se dovoluje na varhany hrát. *) »Interim cessat sonitus organorum, et Cho- Pri m š i z a z e m r e 1 é smí se uzívat rus incipit 1 u t r o i t u m. (Caerem. Ep. lib. II., varhan jen ku provázení zpęvu beze cap. 8, U. 30.) ,Episcopus legit C o m m u n i o- všech predeher, meziher, doher; jakmile n e m ex libro, quae etiam cantatur a Choro post se prestane zpívat, mají umlknout i var- Agnus Dei,,, post quam Episcopus sumpserit com- munionem.,, (Ibid. n, 78.). — Kúr nelze nazvat hany »in Missis Defunctorum silent or- v pravdę reformovaným, nezpívá-li pri slavné neb gana, cum silet cantus«. (Caerem. Ep. zpívané mši také tyto dvę cástky. 1. C.). | ||||
|