NEZAŘAZENO
Ročník: 1893; strana: 75,
Přepis ke stažení ve formátu MS Word [0 kB]

  PŘEDCHOZÍ   zobrazovat jako obrázky [jpg]      NÁSLEDUJÍCÍ  
— 75 _







divme se. Casté slýchání hudby svętské, mají. Pohlédnęme tu opęt na zpęv li-

která zvláštę nyní ze všech koutű k nám turgický. Liturg není nikdy v rozpacích

zaznívá, dále dlouholetý, zdcdęai zvyk neb v pochybnosti o tom, co a kdy má

a zvláštę záliba z dnű mladosti, kteráz pri bohosluzebných úlconech zpívati.

svá vnitrní pohnutí v rozlicných dobách Církev sv, se o to postarala, aby do všech

církevního roku ráda pripoutává na nęco podrobností urcila a naznacila, ledy, co

smyslného a nejradęji na melodie, byt a jalo se má zpívati aneb aspoá zpívati

i nejapné a svętské, tyto tí•i vęci hrají i-4űze. Reditel kűru pohlédne pred tou

v tom nejhlavnęjší role. Zvyk a záliba neb onou slavností do direlctáí c, do ri-

precházejí v prirozenost, jez se narada tuálu, pontifikálu neb processionálu, a

dává premoci a dlouhé klade odpory sezná lined celý plán, rozsah a meze

tak jako roubované plánę. Ono sice nese své cinnosti.

ušlechtcnou korunu, ale neprestává vv- Zde mi reknete: Ale to jest jakýsi

háuęti své plané vętvicky, které potrebí druh zotrocování ducha, kdyz se mu

ustavicnę odstraiiovati. kladou takové meze, a mohlo by to míti

povázlivé následky, ]cdybychom męli

Prechod ku pícdloze takové mezníky i ve zpęvu lidovém.

Tak málo tedy ještę odpovídá sku- Lec to se jen zdá. Tyto meze nejsou

tecnost našemu dosavadnímu snazení. v liturgii nicím jiným lec tím, cím jest

Truduá to vęc a ]cu práci ovšem málo na pr. staviteli rozpocet neb míra nebo

povzbuzující. Lec ku všeobecnému po- zákon esthetický. I velesmęlý duch sta-

vzbuzení musím dodati, ze, jestli se za- vitele naki•iveuýcli vęzí v Yise nemohl

lcotvila idea do srdcí nadšených, pro- jíti dále za vypocítání mezí tęzištę. Pri

nikne a zvítęzí, byt i treba tęch srdcí tomto obmezení mohl se rozepnouti duch

bylo málo, jako jest nás jen málo. Bohu- jelio, jak jen touzil, lc vymyšlení vhodné

díky jsou srdce naše napinęna láskou a formy a ornamentű atd. A tak i v zpęvu

nadšením, a nebude se co obávati, ze liturgickém. Církev urcuje, co se má

by nepremolila naše idea stávající ne- zpívati, podává to nejnutnęjší jiz hotové,

blahý rád, pustíme-li se jen do práce liturgické knihy s cliorálem, podává zá-

s moudrou rozvahou a pevnou vűlí. klad, bez nęhoz by nebylo obí•adnílio

zpęvu, ale pri tom zűstavuje rozsáhlé

Predloha. pole duchűm ]c cinnosti vlastní. Skla-



To se stane, predlozíme-li si jisté datelűm naskytá hojný materiál ku spra-

zásady, v nichz se budeme nezvratnę cování a reditelűm kurű dovoluje vy-

poliybovati. A to jest vęc, kterou chci stoupiti na základu chorálním k ozdob-

velectęnému shromázdęní dnes na srdce nému zpęvu i k hudbę instrumentální.

poloziti. Pravím tedy: Pęstuj kazdý Liturgické slovo a chorální melodie jsou

píseií chrámovou i. v duchu církve a ústredí, z nęhoz takrka do nekonecna

2. v ducliu jazyka ceského. Duch církve se mohou rozcházeti obory a kruhy sna-

urcuje plán, t. j. rozsah a meze k do- zivosti jednotlivcű, jen kdyz tyto kruhy

cílení lilavnę všeobecné jednoty. Duch neprestávají míti slovo a chorál za svűj

jazyka urcuje zpűsob zpęvu lilavnę ku stred. Tím právę ukazuje se ta veliká,

povznešení vkusu, podivulioduá, všesvętová jednota, která

musí kazdému nepredpojatému impono-

Oddęlení I. vati.



Duch církve jest všeobecné a ustá- Takováto jednota musí i nám býti

lené smýšlení o prostredcích, ]steré církvi vzorem, chceme-li vűbec platnę obecný

k cíli nejlépe dopomáhají. Pracovati zpęv chrámový povznésti. dusíme míti

v duchu církve jest voliti a uzívati také tęzištę a strední bod, z nęhoz by-

všech tęch prostredkű, které církev chom všichni vycházeli a všecky z nęho

k dosazení cíle svého uznává za nej- vycházeti ucili. Kazdý jednotlivec musí

vhodnęjší. Oslava Bozí zpęvem lidu jest podobnę jako liturg býti jist a bezpecen

téz jeden z cílű církve, z cehoz jest beze vší neurcitosti a pochybnosti.

video, ze nelze dobre pęstovati zpęv Co jest stredním bodem pęstování

lidu bez ducha církve. A tak úloha naše obecné písnę? Urcitým a jistým ústre-

první jest pęstovati píseii chrámovou dím jsou zde jako tam a) melodie cho-

v duchu církve. rální, potom b) dűstojnost myšléuek a

Duch církve urcuje plán, t. j. rozsali slov, jakoz i c) zákon církve, který vy-

a meze, lcteré se obecné písni vykázati kazuje meze obecnému zpęvu. Od tęchto

  PŘEDCHOZÍ        NÁSLEDUJÍCÍ