NEZAŘAZENO
Ročník: 1893; strana: 77,
Přepis ke stažení ve formátu MS Word [0 kB]

  PŘEDCHOZÍ   zobrazovat jako obrázky [jpg]      NÁSLEDUJÍCÍ  
77 —









obecné písni. Totéz platí o všech ob- všemoznę pricińovati, aby tento zákon



radecli a funkcícli, které predepsaný církevní všude byl zachováván.



zpęv má ciniti slavné. Jest to zajisté Soubornę tedy receno: Chceme-li



prirozené. Nebo, jakkoliv by bylo zá- svou ideu uvésti v skutek a opravdu



doucno, aby všechen lid v chrámę pred- zvelebiti obecný zpęv chrámový, usta-



nášel zpęvy obradní, prece namnoze jest novme se pevnę na tom, ze jej budeme



to nemozno pro veliké a neprekonatelné pęstovati v ducliu církve, aby se hlavnę



obtíze s tím spojené. Massy lidu nejsou docílila jednota všech. To se nám po-



s to, aby se vycvicily v tolikanásobných darí, kdyz budeme vybírati neb skládati



zpęvech a k tomu i v reci latinské, k~e- melodie chorální, kdyz budeme dbáti



ráz jest zde kvűli všesvętové jednotę dűstojnosti slov a myšlénelc a kdyz ne-



predepsána. Műze se tedy zpęv lidu vystoupíme nikdy z mezí zákonem cír-



poliybovati pouze mimo hranici boho- kevuíui obecnému zpęvu prirlcuutýcll.



sluzby slavné.



Oddęlení II.

Ale tu si nikdo nemysli, ze obor

zpęvu obecného jest úzký aneb ze ani Ale jiz jest cas, abychom spęli k druhé



nemá býti slavný. Obor ten jest zajisté vęci. Uskutecnęní naší idey neprekázela



takový, ze reditel kűru, bude-li chtíti dosud jen nesjednocenost, ale také velmi



obecný zpęv peclivę pęstovati, bude skleslý vkus lidu. A tomu rovnęz cliceme



míti na celý zivot piné ruce práce a odpomoci. Nejlepší a nejprimęrenęjší



nikdy nebude hotov. A co se týká slav- cesta k tomu jest pęstování obecné písnę



nostnęjšího, vzletirę:jšího výrazu obec- v duchu jazyka ceského, ve kterém se



ného zpęvu, ani tu není zpęv ten v ni- zpęv ten koná.



cem zkrácen. Vzdyt muze reditel kűru Co jest to duch jazyka? Jsou to vše-



pęstovati v mezích liturguí a dűstojností obecnę uznávaná pravidla, dle nichz se



vytcených i vícehlasý obecný zpęv a jazylca prirozenę uzívá, a dle nichz se



treba i s prűvodem nástrojű, jen kdyz jazyk stále výše vzdęlává. Pęstovati



z mezí tęclrto nevykrocí. píseń v duchu jazyka, jest dle pravidel



jazykových odívati slova melodiemi a

Pohlédnęme jen perspektivnę v ten

dle tęchze pravidel i zpęv prednášeti.

obor. Máme tu: všecky tiché mše sv.

V obém se zajisté za drívęjších dob

na všecky dny i na nejvętší svátky,

chybovalo, a proto vkus tak znacnę po-

tiché mše sv. zádušní, tiché mše rorátní.

klesl.

Jiz to jest ohromné pole. Dále zpęvy

pred a po bohosluzbę, pred a po kázaní, a) Podívejme se predevším k melo-



diím. Staré památky svędcí, ze zpęv

zpęvy k odpoledním poboznostem, vyjí-

ceský býval syllabický, t. j. ze na jednu

maje slavné officium: litanie, zalmy, slabiku pí-icházela z pravidla také jedna



zpęvy ku kí!2ové cestę, k rűzenci, zpęvy

nota, rídceji více not. A tu prirozená

k processím, pri nichz se nenosí velebná

krasochut vyzadovala, aby jednotlivé

Svátost, tedy hlavnę o krízových dnech noty, které se staly bremenem slabik



a poutích, a veliké mnozství prílezitost-

tęzkopádnými, rychleji za sebou násle-

ných zpęvű. Neuuavný reditel kűru, po-

dovaly, aby se talc strídavostí not za-

hlédne-li na toto rozsáhlé pole, shledá

mezila monotonie a aby se melodie zre-

v nęm prílezitost k nepretrzité povzná-

telnę vynorila. To dodávalo ceskému

šející práci.

zpęvu zvláštní zivosti a príjemnosti.



Ale ještę k jednomu zákonu církev- Zpęv náš býval hybný, ciperný, cilý.



nímu bycli rád obrátil pozornost. jest Jediný pohled na Rorate a na staré



to onen zákon, který nám zapovídá mezi ceské chorály nás o tom presvędcí. Az



mší sv. zpívati jiné písnę lec takové, prišla doba národní zemí-elosti, která



jejichz jednotlivé strofy k jednotlivým jako na jiné vęci, tak i na tuto pred-



cástkám mše sv. pripadají. Vznešenost nost zapomnęla a které se uzdálo, ze



obęti mešní jest taková, ze mysl naše váznost zálezí snad pouze v zdlouha-



nemá se pri ní zabývati nicím jiným a vosti. Tivý prednes promęnil se v šo-



tedy se od ní odvraceti, coz se stává sácké loudání, jakoby zboznost nesmęla



písní nemešní. Náš Cyrillský plulo od- se voLięji vznésti; jedna slabika podo-



stranil jiz tak mnohý zlorád v této prí- bala se druhé.



cinę zavládlý, on se zajisté i dále bude (L'okracování.)

  PŘEDCHOZÍ        NÁSLEDUJÍCÍ