| ||||
| ||||
-24-
pororumęv, rozsvítil dvę lucerny a dal Nedávno jsem cetl k veliké své ra- je prítomným ministrantűm, a prinesl dosti v rímském listu katolickém »Voce velum a bílý pluviál. Sbor mezi tím zpí- della Veritá«, ze uvędomęlí katolíci rímští val dále, precházeje z D dur do zboz- opęt onen zpűsob porűznu zavádęjí, takze ného F a zase nazpęt do D az ku konci takovéto prűvody k nemocným na blízku jakoby v zápasu, kdo více uctíti má bydlícím nejsou v Rímę jiz nic neobycej- v nejsvętęjší Svátosti ukrytého Spasitele, ného. U nás v Cechácli nęco pocíobnélio soprány a alty závodily s tenory a basy, pamatuji alespoń u vojska. Kde bylo prejímajíce si thema: fis, e, d, g, g, fis, vojsko posádkou a męlo své stráznice, e, a--, po nękolika na to následujících tam, kdykoliv knęz šel kolem stráznice dissonancích ve svorné harmonii lcoi•ily k nemocnému, ctyri muzi s poddűstojní- se Pánu. Skoncili a prűvod zacal. Na- kem ho doprovázeli jako cestná stráz. pred šli oba lioši s lucernami, za nimi Starší obyvatelé Prazští ve ctvrti sv. druzí dva ministranti, z nichz jeden nesl Mikuláše a Týna ještę to pamatují, kte- kropenku s aspergilem a druliý agendu rak vojáci z bývalé stráznice staromęst- a zvonek, jimz stále zvonil. Rímský ritual ské a malostranské doprovázívali knęze to prikazuje, aby se tak dálo, ut cleri- k nemocnému. Dnes toho ovšem nikde cus j u g i t e r pulset. Za nimi šel pan není více, aniz kde lid knęze korpora- farár v bílém pluviálu, nesa ciborium tivnę doprovází, jen ještę tu a tam se velem zalialené. U dverí obklopilo jej stává, kdyz knęz do vzdálené vesnice nękolik sousedű, kterých zde bylo dost k nemocnému prijde, ze se dá znamení a jimz kostelník byl dríve rozdal horící na zvonek a lid se schází do domu ne- svíce. Za panem farárem šel pan ucitel mocného. I mnę se tak stávalo leckde, se svou gardou a ta zanotovala prede- a mohu ríci, ze to velmi dojímalo i lid, psaný zalm »Miserere«. i nemocného, i knęze. Také se stává leckde, ze lid ze vzdálenęjší vesnice pri- Mnozí ctenárové se asi diví tomuto chází knęzi vstríc, a doprovázeje lIo zpűsobu cesty knęze, nesoucího k nemoc- modlí se spolecnę rűzenec. I to jest nému Sanctissimum, a prece dle ritualu rituálem rímským schváleno, ac v prední rímsl:élio má se tak díti z pravidla. Jen radę doporucuje se zpęv zalmu »llise- tenkráte, kdy cesta k nemocnému jest rere«, aby nemocnému se tak na Bohu daleká, műze knęz jíti bez vętšino prű- vyprošovalo Jeho milosrdenství, jehoz vodu, pouze s clilapcem, svętlo nesoucím; v té chvíli právę nejvíce potrebuje. zcela ukrytę a jako na zaprenou dovo- leno jest dle zákonű církevních jíti knęzi Pan farár nemocného Zítu jiz dríve pouze tam, kde by se bylo co obávati byl vyzpovídal, jal; se také dle rituálu profanace bud od jinovęrcű, nebo od lidí rímského stávati má, a nyní mu jen po- spustlých. Jak ale dnes vidíme, stala se dal a svatým pomazáním poslouzil. u nás tato výminka pravidlem, pravidlo V témz porádku, v jakém prišli, vra- však není nikde ani výminkou, pokud celi se všichni do kostela zpęt, jenze po ovšem mnę o tom známo. V Italii však cestę zpíván predepsaný zalm: »Laudate a ve Francii, dokud byly tyto zemę ryze Dominum de coelis«. V kostele pomodlil katolickými a ne freimaurersky liberál- se pan farár príslušnou oraci de San- ními, bylo pravidlo ono správnę zacho- ctissimo a udęliv pozehnání, ciborium váváno a zajisté ze n1n0lio pűsobilo ku ukryl do svatostánku. povznesení nábozenského vędomí. (Pokracování.) ~ Veškeré starší rocníky ,Cyrilla" má na skladę redakce ,Cyrilla" na grál. Vinohradech. -« S hudebuí prílohou císlo 3. ;~—»CYRILL% vychází vidy 15. kazdého męsíce. Predplatné, které ciní poštovní poukázkou na celý ro 2 zl. 20 kr„ prijímá redaktor F. J. Lehner na Hrál. Vinohradech. Reklamace buatei zasýlány do ex- pedice v Akademii kresYanské v Praze (xetęzová ulice císlo 223). Nákladem vydavatelovým. — Knihtiskárna „Politiky- v Praze. | ||||
|