| ||||
| ||||
- 36 -
Bozí, narodil se nyní« (nápęv téz z Rorátű), »Chtíc zvolena byla píseń „Spęj, duše«. Podivno ! Od té aby spal, tak zpívala«, rozkošná to a poetická doby všechny tii jmenované písnę ve chrámę zpí- ukolébavka;'` text starší líbí se nám lépe nez no- váme, ale nejvíce líbí se nám stará skladba »Ho- vęjší. Aby se ucinilo starším za dost, zapęla se spodine, všech vęcí Pane« a nejménę nová skladba nękdy také píseń »Poslouchejte, kresiané«, ovšem »Spęj, duše«. jaká to plynnost, vroucnost v sta- nápęvem správným dle kancionálu. rých, jaká tęilcopádnost, nucenost v nových sklad- O ranní mši sv, v nedęli zpívala se mešní bách ! píseń »Náš Spasitel s nebes trűnu« ; po mši svaté Po mši sv. o ranní zpívá se: »Mé jsi potę- bud »ATarodil se Kristus Pán« aneb krásná hymna šení« aneb »Hospodine, ulituj nás.. Všedního dne vánocní „Kriste, svęta Spasiteli,,. zpívá mládez školní: v pondęlí a ve ctvrtek »Za- Nešpory zpívají se u nás pouze tíikrát do roka cíná se konat«, v úterý a v pátek »Pred Tebou se o hodech Boiích. — Na sv. tri krále zpíváme po klaníme«, ve stíedu a v sobotu »'Dobę, Pane na mši sv. »Tri krále znamenali« aneb hymnu „Proc výsosti«. se duch tvűj, Herodese«; na den nejsv. jména Velebné zpęvy zaznívají v chrámę našem Jezíš »Jezu, sladký duší hosti«, hymnu to nešporní v case adventním; jiz od r, t85o zavedeny jsou na den ten pripadající. zde krásné zpęvy rorátní; pohodlný cas v minulém V case postním prede mší sv.: »Umucení na- adventę a horlivost lidu prispęly k tomu, ze ná- šeho Pána jezu Krista,,, „Kdyz vecer devátá byla vštęva zpęvű tęchto, jakoz i provedení samé vy- hodina,<, »Jiz jsem dost pracoval,<, »Horo olivet- nikaly nad léta minulá. Dennę bývalo na kűru ská«; o mši sv. mešní »Pristup, duše, v skrouše- pres 20 zpęvákű, dole pak ve chrámę zárilo tolik nosti« a »Z úpadű svých v skroušenosti«; po mši téz svętel, pri nichz vęríci zvucnými hlasy kűr sv. »V tomto píeposvátném casu«. Pii líbání sv. doprovázeli. kníze: „Ach műj drahý jezu Kriste« a „Kdyz v my- Po rorátech zpívá se o mši sv. »Vyros, nebe, šleni usmrcení,. Spasitele« a „Sešli rosu s nebe, ; po mši sv. »Hle, V týdnu pašijovém, kdyz se pristupuje k Bo- pí-ijde Pán Spasitel náš«. O svátcích Marianských zímu hrobu, rád pęje náš lid starobylé písnę o umu- prede mší sv. »Tisíckrát pozdravujeme Tebe«, pri cení Pána Jeziše Krísta: >Kresianslcá duše, roz- mši sv. »Ú Maria, útocištę naše« po mši „"Zdráva vazuj sobę«, »Sem, dcero Sionská«, »Kde jsi, műj bud; Panno Maria« a ,Vzpomeń, ó královno milá,<. Jezíši?- Co se slohové cásti dotýce, nevyhovují Pri mši sv. za mrtvé: »Odpocinutí vęcné«, mešní písnę tyto ovšem pokroku nynęjšímu; nejsou také to píseń a »Rac se, Boie, nad dušemi«, ani v kancionálu Svatojanslcém oUsazeny; však kdo ty srdce dojímající, národní nápęvy slyšel, neműze Prikrocím nyní k cásti liturgické. Máme zde jim upríti ceny znacné. Zpívají se v Beznę od po celý ruk v nedęli a o svátcích dvę mše sv., staletí, a jakmile nękterou z nich zacnu zpívati, ranní a velkou. Našim cinným cleniim mohu dáti vše se za mnou ve chrámę rozhlaholí. (Uvedl jsem velice pochvalné vysvędcení, ze po celý rok cetnę je také ve svém zpęvníku „Cyrillu<,; kritika je scházivali se na velké sluzby Bozí. Pri sopránu a odsoudila pro vady ve slohové cásti; ale k vűli altu úcinkují pouze dámy; dętí k tęmto produkcím historické jejich dűlezitosti nevynechal jsem jich neberu; hlas dam jest prece jen pinęjší, jasnęjší, ani ve druhém vydání »Cyrilla«.) cistší, cehoz od mládeze ocekávati nelze; ai na- V case velikonocním zpívá se prede mší sv.: slouchají a ucí se, az dospęjí, nastoupí na jejich »Tretího dne vstal Stvoritel«, »Pán Jezíš Kristus misto. Jako v r. 1892. tak i na pocátku roku mi- vstal z mrtvých«, »Prozpęvujme všichni nyní«, nulého snazili jsme se, aby o velké mši sv. pęlo se vše dle predpisu církevního: zpíval se Introit, »Vesel se, nebes královno,,, po mši sv. »Hle, vstalt Offertorium a Communio. Anf tyto cástky stále se jest nyní Kristus Pán« aneb »Vstali jest této męní a na venkovę zpęvných sil po skrovnu bývá, chvíle«; o mši sv. »'Základ církve jest na skále«. Po case velikonocním prede mší sv.: „Minula bylo nemozno toho docíliti, aby je celý sbor pęl. nocní hodina,,, »Ve jménu Otce i Syna«, »Noc I Uyly pridęleny výtecnému hudebníku a pęvci panu temnou preckavše« a »Díky Bohu vzdejme«; o mši uciteli Ign. Šáfrovi; kdyz pak nás o minulých sv. ranní: »Hospodine, všech vęcí Pane«, ,Hospo- prázdninách opustil, stav se rídícím ucitelem ve dine všemohoucí,, a nękdy téz »Spęj, duše, zboznę Strenicích, musili jsme prozatím upustiti od In- k výšinę,,. troitű. Kdyz pred 26 roky prišel jsem do Bezna, hle- Uvedu skladby, které v minulém roce na kűru dal jsem v kancionálu píseń mešní, slavnostní, provedeny byly: r. Skladby jednohlasé: Chorální která by Haydenovu „Zde v skroušenosti padáme« mše I. a IV., chorální requiem, Missa „in hon. se. nám nahradila; i zalíbila se mi tenkráte >,Spęj, Andr. Avellini„ a ,se. AmUrosii„ od \\ itta. duše, zboznę k výšinę«; nápęvy písní »Hospodine, 2. Dvouhlasé: Missa »in hon. se. Joannes B.,, všech vęcí Pane,, a »IIcspodine všemohoucí« zdály od Singenberaera, dvouhlasá mše od Schallera a se mi býti príliš tęzké a uchu nelahodící; proto dvouhlasá mše pro alty a Uassy od Koeneua. | ||||
|