NEZAŘAZENO
Ročník: 1894; strana: 36,
Přepis ke stažení ve formátu MS Word [0 kB]

  PŘEDCHOZÍ   zobrazovat jako obrázky [jpg]      NÁSLEDUJÍCÍ  
- 36 -







Bozí, narodil se nyní« (nápęv téz z Rorátű), »Chtíc zvolena byla píseń „Spęj, duše«. Podivno ! Od té

aby spal, tak zpívala«, rozkošná to a poetická doby všechny tii jmenované písnę ve chrámę zpí-



ukolébavka;'` text starší líbí se nám lépe nez no- váme, ale nejvíce líbí se nám stará skladba »Ho-



vęjší. Aby se ucinilo starším za dost, zapęla se spodine, všech vęcí Pane« a nejménę nová skladba



nękdy také píseń »Poslouchejte, kresiané«, ovšem »Spęj, duše«. jaká to plynnost, vroucnost v sta-



nápęvem správným dle kancionálu. rých, jaká tęilcopádnost, nucenost v nových sklad-



O ranní mši sv, v nedęli zpívala se mešní bách !



píseń »Náš Spasitel s nebes trűnu« ; po mši svaté Po mši sv. o ranní zpívá se: »Mé jsi potę-



bud »ATarodil se Kristus Pán« aneb krásná hymna šení« aneb »Hospodine, ulituj nás.. Všedního dne

vánocní „Kriste, svęta Spasiteli,,. zpívá mládez školní: v pondęlí a ve ctvrtek »Za-



Nešpory zpívají se u nás pouze tíikrát do roka cíná se konat«, v úterý a v pátek »Pred Tebou se



o hodech Boiích. — Na sv. tri krále zpíváme po klaníme«, ve stíedu a v sobotu »'Dobę, Pane na

mši sv. »Tri krále znamenali« aneb hymnu „Proc výsosti«.



se duch tvűj, Herodese«; na den nejsv. jména

Velebné zpęvy zaznívají v chrámę našem

Jezíš »Jezu, sladký duší hosti«, hymnu to nešporní v case adventním; jiz od r, t85o zavedeny jsou



na den ten pripadající. zde krásné zpęvy rorátní; pohodlný cas v minulém



V case postním prede mší sv.: »Umucení na- adventę a horlivost lidu prispęly k tomu, ze ná-



šeho Pána jezu Krista,,, „Kdyz vecer devátá byla vštęva zpęvű tęchto, jakoz i provedení samé vy-



hodina,<, »Jiz jsem dost pracoval,<, »Horo olivet- nikaly nad léta minulá. Dennę bývalo na kűru

ská«; o mši sv. mešní »Pristup, duše, v skrouše- pres 20 zpęvákű, dole pak ve chrámę zárilo tolik



nosti« a »Z úpadű svých v skroušenosti«; po mši téz svętel, pri nichz vęríci zvucnými hlasy kűr



sv. »V tomto píeposvátném casu«. Pii líbání sv. doprovázeli.



kníze: „Ach műj drahý jezu Kriste« a „Kdyz v my- Po rorátech zpívá se o mši sv. »Vyros, nebe,



šleni usmrcení,. Spasitele« a „Sešli rosu s nebe, ; po mši sv. »Hle,



V týdnu pašijovém, kdyz se pristupuje k Bo- pí-ijde Pán Spasitel náš«. O svátcích Marianských



zímu hrobu, rád pęje náš lid starobylé písnę o umu- prede mší sv. »Tisíckrát pozdravujeme Tebe«, pri

cení Pána Jeziše Krísta: >Kresianslcá duše, roz- mši sv. »Ú Maria, útocištę naše« po mši „"Zdráva



vazuj sobę«, »Sem, dcero Sionská«, »Kde jsi, műj bud; Panno Maria« a ,Vzpomeń, ó královno milá,<.

Jezíši?- Co se slohové cásti dotýce, nevyhovují Pri mši sv. za mrtvé: »Odpocinutí vęcné«, mešní

písnę tyto ovšem pokroku nynęjšímu; nejsou také to píseń a »Rac se, Boie, nad dušemi«,



ani v kancionálu Svatojanslcém oUsazeny; však kdo

ty srdce dojímající, národní nápęvy slyšel, neműze Prikrocím nyní k cásti liturgické. Máme zde

jim upríti ceny znacné. Zpívají se v Beznę od po celý ruk v nedęli a o svátcích dvę mše sv.,



staletí, a jakmile nękterou z nich zacnu zpívati, ranní a velkou. Našim cinným cleniim mohu dáti



vše se za mnou ve chrámę rozhlaholí. (Uvedl jsem velice pochvalné vysvędcení, ze po celý rok cetnę



je také ve svém zpęvníku „Cyrillu<,; kritika je scházivali se na velké sluzby Bozí. Pri sopránu a



odsoudila pro vady ve slohové cásti; ale k vűli altu úcinkují pouze dámy; dętí k tęmto produkcím



historické jejich dűlezitosti nevynechal jsem jich neberu; hlas dam jest prece jen pinęjší, jasnęjší,



ani ve druhém vydání »Cyrilla«.) cistší, cehoz od mládeze ocekávati nelze; ai na-

V case velikonocním zpívá se prede mší sv.: slouchají a ucí se, az dospęjí, nastoupí na jejich

»Tretího dne vstal Stvoritel«, »Pán Jezíš Kristus misto. Jako v r. 1892. tak i na pocátku roku mi-



vstal z mrtvých«, »Prozpęvujme všichni nyní«, nulého snazili jsme se, aby o velké mši sv. pęlo

se vše dle predpisu církevního: zpíval se Introit,

»Vesel se, nebes královno,,, po mši sv. »Hle, vstalt

Offertorium a Communio. Anf tyto cástky stále se

jest nyní Kristus Pán« aneb »Vstali jest této

męní a na venkovę zpęvných sil po skrovnu bývá,

chvíle«; o mši sv. »'Základ církve jest na skále«.

Po case velikonocním prede mší sv.: „Minula bylo nemozno toho docíliti, aby je celý sbor pęl.



nocní hodina,,, »Ve jménu Otce i Syna«, »Noc I Uyly pridęleny výtecnému hudebníku a pęvci panu

temnou preckavše« a »Díky Bohu vzdejme«; o mši uciteli Ign. Šáfrovi; kdyz pak nás o minulých

sv. ranní: »Hospodine, všech vęcí Pane«, ,Hospo- prázdninách opustil, stav se rídícím ucitelem ve

dine všemohoucí,, a nękdy téz »Spęj, duše, zboznę Strenicích, musili jsme prozatím upustiti od In-

k výšinę,,. troitű.

Kdyz pred 26 roky prišel jsem do Bezna, hle- Uvedu skladby, které v minulém roce na kűru

dal jsem v kancionálu píseń mešní, slavnostní, provedeny byly: r. Skladby jednohlasé: Chorální

která by Haydenovu „Zde v skroušenosti padáme« mše I. a IV., chorální requiem, Missa „in hon. se.

nám nahradila; i zalíbila se mi tenkráte >,Spęj, Andr. Avellini„ a ,se. AmUrosii„ od \\ itta.



duše, zboznę k výšinę«; nápęvy písní »Hospodine, 2. Dvouhlasé: Missa »in hon. se. Joannes B.,,



všech vęcí Pane,, a »IIcspodine všemohoucí« zdály od Singenberaera, dvouhlasá mše od Schallera a



se mi býti príliš tęzké a uchu nelahodící; proto dvouhlasá mše pro alty a Uassy od Koeneua.

  PŘEDCHOZÍ        NÁSLEDUJÍCÍ