NEZAŘAZENO
Ročník: 1894; strana: 50,
Přepis ke stažení ve formátu MS Word [0 kB]

  PŘEDCHOZÍ   zobrazovat jako obrázky [jpg]      NÁSLEDUJÍCÍ  
— S O --



o významu zpęvu v církvi). Youęvadz konalého. Zvláštę pak pozorny ciníme

pak jiných zpűsobű nez tyto dva (pi•ed- duchovní správce, jak výborným pro-

pisy církve o cliorálu pro kantátu — sti-edkem jest, aby pouhaslou lásku k sv.

tiché mše sv.) nestá\-á, anf sprosti-edku- círlcvi Kristovę na osadách svých manę

jící návrhThalhofrűv výše pod Y) uvedený a príjemnę budili. O tomto dűlezitém

neplatí, ponęvadz jeho theorie o plat- úcinku a uzitku lcrásuého liturgickélio

nosti zvyku není v tom rozsahu správná, zpęvu svędcí liojnou męrou zprávy Ce-

nezbývá nic jiného nez prijati p r v n í cilslcých a Cyrillskýcli Jednot v Evropę

zpűsob, t. j. ze pi-i zpívané mši a v Amer ce.La nniolié vizme pi•íklad

sv. výlucnę platnost má chorá 1. Tento celého znovuzrození osady tímto zpę-

logický dűsledek sesíliti mozno následu- vem. Stalo se — na malé vesnické osadę

jícími ještę doklady. v Gašuriiu ve Vorarlberku, jez toliko

Zpęv je doplńující cástí liturgie, vy- nękolik set duší cítá. A prece vychoval

ríistá z liturgie, dodávati má jejímu na ní Y. 13attlogg v letech sedmdesátých

slovu vętší váhy a pűsobností. Násle- k udivení svęta tak dolcoualý sbor pęvcii

dovnę musí zpęv po d i• í d i t i se liturgii kostelních, ze i nejtęzší skladby Pale-

a jejímu slovu, nesmí ciniti nęco zvlášt- strinova slohu vzornę prednášeli, ale

nílio, tak aby pri liturgii dvojí smęr však i opilství, klecí a jiné nepravosti

sobę úpinę protivný na jevę byl. To ua osadę na dobro ,ymizely a pęvci

však by se dęlo, kdyz by liturg, ]cnęz, stali se vzornými ]cresfauy.« — Také to

intouoval latinsky, a clior, jenz prece pamatujme, ze vęi•ící nechodí jen p r o t o

slova jeho má doplńovati, talc by necinil, do kostela, aby zde zpívali nebo poslou-

naopak jiná slova, jiný zpęv obecný by cliáním zpęvu cas si krátili!

odzpęvoval. — Povazme dále, ze nacvi- Mám za to, ze uvedené doklady po-

cení chorálu, jak z uvedených výše slov stací, abychom pi•esvędceni byli, ze na-

znamenitých odborníkű vysvítá, není na- i•ízením církevním mozno všude tyho-

prosto nesnadné a nemozné, a poznáme, vęti, a ze tudíz kazdý zpęvník pro kostel

ze i z této príciny narízením církevním urcený má míti nejhlavnęjší alespoń vęci

odporovati je úpinę bezdűvodné. — To chorální, lez by kazdý verici zpívati mohl

tím více, ze v Rímc o vęci naší jsou (po prípadę męl). Nemozno-li hned je

úpinę dobre pouceni, takze znají vše všecky nacviciti, toz alespoń nejsnad-

dopodrobna, a proto rozhodnutí rímská nęjší, hlavnę mešní responsoria (Cas.

tím jsou závaznęjší, ona, jak Konrád 1. ]cat. duch., 18)2, 147). Ovšem — a na

c. trefnę dí, »tu jedinę platí a roz- to dle své zkušenosti kladu váhu

h o d u j í«. Aniz műze nękoho odstrašiti — radno je, aby se tak dęlo v e víc e

od zavedení dobrého chorálu obava, ze o s a d á c h z á r o v e ń, nebol zavádí-li se

by lid snad tím byl vyhnán z kostela, jen na jedné, bývá pi•i tom hojnę mrzu-

právę naopak se stane. Stvrzují to ná- tostí a nedorozumęní a poptávání, proc

sledující slova v Cas. kat. duch., 1584, u nás to má být a vedle ne a p. — Ne-

527: »Díval jsem se (pri velké o pouti mohu téz zamlceti, ze muoa,í duchovní

emauzské) na ten nescetný zástup lidí, pastýri sami mnozí prekázky proti litur-

kterak hlava vedle hlavy byla tęsnę na- gickému zpęvu. Nebot jak mohou jej

rovnána a oci všech upreny byly lc ol- zavádęti, kdyz libovolnę celý rituál po-

tái•i, kde se zpívalo, a bylo v kostele cešfují, všechno všude cesky vedouce?

ticho jako v divadle pri » llimitriji«, bi 3. Kdyz jsme rozhodli, ze chorál do

zdálo se mi, ze by ten náš ceský lid zpęvníku pro všechny vęrící urceného

v této chvíli s mnichy se dal z pina nálezí, ti-eba zmíniti se o tom, jak jej

srdce do zpívání, tak mu to plálo z ocí.« podávati, jakými notami. Mohr v h;in-

A ze tu není prehnáno, mozno se pre- leitung, 33., odporoucí dűticlivę nechati

svędciti v Lmauzích kazdé nedęle. i v obycejných zpęvnících pi•i chorálu

Nemalým dűvodem, abychom poslušni chorální noty. Slova jeho jsou: »Jak

jsouce církve své chorál pri zpívané mši kazdý ucitel zpęvu ví, zvyknou si dęti

pęstovali, jest u z i t e k p r o o s a d y školní i dospęlí velice snadno notám

z tolio plynoucí. Objasní nám to blíze chorálovým; v kazdé prícinę prospęch,

slova Konrádova v Cas. kat. duch., t584, jehoz dosaliujeme prepsáním not chorál-

533: »Liturgický zpęv jest mocným pro- ních na obycejné moderní, nevyrovná

sti•edlcem, aby vęrící vzili se do ducha se škodę, jíz touto zmęnou chorál a jeho

církevního roku, by v nęm a jím pro- provedení zakouší.« A na stránce 34.:

spívali a rostli a dospęli az v muze do- »Zmęna chorálnícli' nót v moderní není

  PŘEDCHOZÍ        NÁSLEDUJÍCÍ