NEZAŘAZENO
Ročník: 1894; strana: 66,
Přepis ke stažení ve formátu MS Word [0 kB]

  PŘEDCHOZÍ   zobrazovat jako obrázky [jpg]      NÁSLEDUJÍCÍ  
-66









jetę podnes povazují za vrchol slávy.« t) prosté pravdu pronesení, at by veršem



Ze tento soud oprávnęn je, potvrzují se dálo nevím jak uhlazeným — a boliu-



sami Nęntci. Dreves, 1. c. 116, píše: zel tollo nelze i•íci mi o jediném z ver-



Naše nęmecké mešní písnę patil tex- šűv uvedených — duši ostavuje chlad-



tem i nápęvem k nejhoršímu, co v na- nou.« (Tatnt. SS.) »S d`vokou smęsicí



šic11 zpęvnících nyní se nachází.« Ana rllytmu jambicicéllo, troclléjslzého a —



str. 121. píše: »Je to zvláštní, ale pravda, icknu bezejme:nlého — potkáváme se



ze zrovna kletba lpí na tomto zapovę- témęr ve všecll ti-icíti písuícll Ice mši



zeném stromę (mešních písní pi-i kantátę), svaté. Tak luied v první sloce písnę



takze stízí jeden zdravý plod, za to první, první dva verše »1)i-ed Tebou se



cšals samé zákrsky vyrilstají.« — »Pi-ede- ]slaníme — Boze na výsosti« zjevné tu-



všíui je poti-ebí, aby se vymýtily ze ším jsou trochéje; tretí: »Vstup pi•ed



clu-ámu písnę, jez nemají ceny prazádné, '1'viij trűn, prosíme« zase patchavý jakýs



zálezejíce z nepodai-ených versű a rýmű jamb; ostatní pak verše sloky: »Náš



i myšlénels, jalco je na pi•. píseii za úroduzpęv s líbezností — kdyz clle zákona



polní : tvého — obęt ti vęnujem' — Dejz, af

»Paze, p:ed Tvou velebnosi, pri ní z vroucného — srdce prozpęvu-

my, nehodná stvuiení, jem« jsou patrnę onoho, jak jsem napo-

zádáme milosrdenstvi

za naše provinęní. vędęl, bezejmenného, nebo lépe meceno,



nevyslovitelného rhythmu.« (Tatnt. 9o.)

Smiluj se nud námi, Pane,

neb jsme stvorení Tvé, »Ani v píscích ku m,i svaté, kde toli-



zachuvej nám obilícko, keré vzuešeué motivy l ásuílcovi se na-



dej casy pohodlné.« skytají, ani v píscích ]s Pannę Marii,



Další sloky jsou ještę nepodaicaęjší.--» jejíz kult sám jedna nepi•etrzitá vzuc-



,>Jaký smysl mají do sebe slova: šená báseń jest, nespati-ujeuie (v kaucio-



nále Poimonovę) ni jislserky básnicicé,

»Ku kunci sic piichází

Ta ucjdrazši obęt, všude prosa, vęcná prosa. 1 písní pű-



Však nikdy ai neschází vodních ni jedna nestojí za ice .« (Tamt.



Tvá cest, o Boze, zpęt,,, 91.) — »Budiz vylouceno r. vei-ejné po-



kdo by mi vysvętlil, za velilsého bych boznosti všecko modlení a zpíváuí, ]steré



ho povazoval proroka.«2) — »'Fals na pi•. není slozeno v duchu cír]cevním. Mnohá



ve tretí písni ke mši sv. cteme tyto píseti je pouhá prósa veršovaná, nilsterals



verše — (Pán l Ii hi-íc11y odpust !) — neunášejíc, ale naopak nudíc a uspávajíc.



Tak na pr. postní píseń »Jiz jsem dost

»I'rostý sic chléb a víno

jest jen patrný nám, pracoval« holé jest vypravování; ne-



však co jest te,l: tak jmíno, muohem lepší jest mešní píseti »Pi•ed



Uude l,án Kristus sám.« tebou se klaníme«, jsouc pouze prúsou



V písni páté: veršovanou.«') — Nejnovęji Konrád (Dę-



j iuy, IL) castęji podobnę se vyslovuje,

»Prijmi, otce, obęt clileUa, vína,

však brzo bude podstata jiná, zvláštę na konci díla.



ncl;ot mocí tvou v okamziku 2. Proti tęmto hlasűm, jez od-

v tęlo a krev Krista se promęní.

suzují n ovovęké mešní písnę a



V písni šesté zase takto: jez ještę velice rozmnoziti by se daly,



,,Ac zde je chléb, vino, treba uvésti i lilasy, jez se jich,



však v tęlu, krev Syna tvého alespoń nękterých, více ménę

bude vše promęníno.,, zastávají. »Náš lid nerad pęje v moll.



Pravda, ze chléb a víno se promęní (»Ceský lid«, L, 352 to potvrzuje, na



pi-i obęti lnše svaté v tęlo a krev Krista str. 353. pak uvádí slova Zvonarova:



Pána, ki csfauu do chrámu Pánę vstupu- »Nejstarší kostelní písnę, které mimo



jícímu dávno je známa, opętné pravdy vliv i•ímského chorálu slozeny byly, jsou



té opakováním duše jeho se nepovznese v dur.« 1Mo11 zaveden chorálem.) Nękteré



výše, nez byla; rozvinęní duše pocity, písnę povstaly v minulém století a udr-



které se jí vzmocliují z poznání pravdy zely se podnes. Uvedu nękteré z nich:



té, ty ovšem mohou dűstojným býti »Krestallská duše, rozvazuj sobę«, »Sem,

pi-edmętem písnę velebné, unášející; ,Cyrill,<, 1S91, 79•

dcero Sionská«, »Kde jsi, műj Jezíši



»Kdyz vmyšlení, usmrcení«, »Alé jsi



potęšení«, »Ach műj nejslad~í Jezíši«,

2) »Vychovatel,,, 1893, 103.

Casopis M. M., 1877, 88. ') Ca_opis katol. duch., 1SSo, 435.

  PŘEDCHOZÍ        NÁSLEDUJÍCÍ