NEZAŘAZENO
Ročník: 1894; strana: 67,
Přepis ke stažení ve formátu MS Word [0 kB]

  PŘEDCHOZÍ   zobrazovat jako obrázky [jpg]      NÁSLEDUJÍCÍ  
— 6; -



»Tisíckrát pozdra-,~ujeme tebe«, »Proc si zpívá; procez knízka tato, ackoli ze

tak naríkáš«. Kdo šel bolem chrámu stanoviska hudebnę-theoreticl;ého velice

v témdni pašijovém a uslyšel zpívati je cenná, k praktické potrebę, alespoií

píseti »Ki-estauská duše«, >,Sem, dcero pro jizní Nęmecko, se neliodí.«

Sionská«, zdali nezachvęl se v nitru _NIusíme ovšem jen schvalovati, ze

svém tou vroucností melodie úchvatné. staré rízné písnę opęt se zavádęjí do

Ac nápęv srdce proniká, je sloh písní lidu, z ruzných pi•ícin pújde to cšalz jen

tęchto ponękud nesprávný; bylo by zá- v e 1 m i z v o 1 n a. Lid lpí prílíš na pís-

ho(lno, aby se slova jmenovanýcli nę- ních, jimz v mládí privykl, a jez také

kterýcli písní opravila; nápęv stojí za po otcích zdędil; tyto písnę tvoi•í jeho

to, je to nápęv národní.«') — »Ponechali skutecné dędictví, na nęz má právo,

jsme lidu písnę, které sice všech vad jestlize jen jinak dotycné písnę k boho-

prosty nejsou, ale p~ece tak slušné, ze sluzbę se hodí. Zdá se mi, ze Gabler

bez rozpalcu alespoń prozatím vedle správnę soudí, kdyz píše: »Pi-ijetí písní

staroceských písní lidu ponechati se mo- v nękteré diecési nebo obvodu církev-

hou, aniz obávati se jest, ze by vkus ním bęzných ospravedl!?uje se tím, ze

lidu na bezcestí sveden a udrzován byl. v prali skutec ié drzení i m, nę cemiélio

D'Iíním na pi•. adventní písnę »"L nebe majetku má z pravidla pred.iost pi•ed

posel vycliází«, postní »jií_ jsem dost drze.iím pouze mozným nebo zádoucím

pracoval«, mariauskou » I'isícicrát po- majetku cennou mnohem vyššího.« Tím

zdravujeme tebe«, ruzencovou »Zdrávas nechceme ríci, ze všecko zdędęné,

bud nebes královno«, velkonocní » Ziv není-li to zrovna »škandálnę veselé«,

bucl nad smrtí vítęzitel«. Ládná z nich v jednom kuse se má podrzeti; lid nelpí

sice touiny staré není, není zádná z nich se stejnou pietou a houzevnatostí na

ani dorická, ani frygická, ani myxolydi- všech svých písních, a jestlize mu mú-

cká, ani aeolická, ba ani mollová, za to zeme dáti nęco rozhodnę lepšího, jemu

je ale kazdá r. nicli alespoń slušná. Po- více se zamlouvajícílio, treba ze staré

vázíme-li mimo to, ze vętšinou jiz od doby, budeme moci talccvé ménę zalco-

dávných casu jsou zdomácnęlé ... rencné písnę bez báznę ze zpęvníku

proc bychom chtęli, proc bychom męli vypustiti. Kéz by se J. Moln-ovi zdarilo,

rázem je vymýtiti. Kdyz jsme zavádęli aby v novém právę ohlášeném »Psálter-

nové adventní a postní písnę, tu pri ob- lein« našel zlatý stred! >Dobic ciní, ze

vyklých písních otiásal se chrám zpę- i písnę mešní ve vętším poctu uvádí,

vem, kdyz pal; zaznęly nepovędomé cizí o nicliz Dreves (str. 116, 122) nechce

zvuky jako pozdrav z dávných století, ani slyšeti, a jenz by radęji vidęl, aby

tu jako demonstrativnę mnozí mlceli; se ze zpęvníku vitbec vypustily a na-

ze však jsme vedle nových i s t a r é hradily jednotlivými písnęmi, jez by se

ponecllali, zpívá nyní lid se stejným Vyvolily s ohledem na církevní rok a

zápalem nové i staré. Bude-li kdys za- tajemství sv. obęti z celého pokladu

potrebí zrušiti staré písnę, pojde to beze písní církevních dobrých.«') — »Pi!liš-

všeho reptání a bez bolestí. Popatrete ným purismem umlcuje se lid — a zpívá

na píseń »Tisíckrát pozdravujeme tebe«, se jen na choru. Píseń lidu zustaniz

o níz puristé praví, ze prý to melodie písní lidu; i nábozenská píseń

polková. Kdyz se velikým davem a pa- 1 i d u j e p í s n í n á r o d n í. Písni národní

ti•icnę zpívá, kdoz by nevędęl, ze ua lid odpustíme nęco, co se týká rhytmu

neodolatelnę pitsobí. Arcit nesprávným i rýmu, ale píseń národní musí býti vý-

tempem, nesprávnými prívęsky casto se ronem citu lidu a melodie vyjádrením

kazí a zohyzd'uje, ale pres to vše není a spolu buzením citu lidu. Będa! Kde

pi•íciny ji zahoditi.«2) -- »Nedávno Dre- se rýmu obętuje dojemná prostosrdec-

ves vydal zpęvník s názvem »O Christ, nost výrazu! Będa! Kde se na místo

hie merk'« (kdez i modlitby prídavkem národní písnę dá lidu do rukou báseń

jsou), jenz úpinę je sestaven dle- jeho slohu vysokého! Ještę více však będa,

názoru (uvedených výše). Zpęvník ten kde se na místo písm národní s týmem

obsahuje Ivo písní i s nápęvy, vesmęs nedokonalým dá lidu do rukou chladná

ze starší doby, mezi nimiz málokterá rýmovacka, která není asii básní, ani

z tęch, jez lid u nás v jizním Nęmecku písní národní. Podobnę to je zajisté

,Cyrill,, tS89, 91. i s pi• lišností v purismu melodie ... I. i d

»Cyiill«, tS90; 78 yy, z uIllasu« 'j 'fh:ahof r, 582.

  PŘEDCHOZÍ        NÁSLEDUJÍCÍ