| ||||
| ||||
— 42 —
mají neskonale vętší význam nad jaká- S. Kazdý varhaník musí si opatriti kolivęk poucování a snahy osob soukro- vysvędcení zpűsobilosti biskupské ko- mých a jednot tímze predmętem se za- mise zkušební. nášejících. Auktoritou prevazují mnoho- 6. Rovnęz nesmí zádný farár dovoliti násobnę Cyrillské exercicie, nadšené zpęváku spoluúcinkování na kruchtę ko- reci, clánky »Cyrilla« a odborné spisy. stelní bez podobného vysvędcení. Jsou to narízení arcipastýrű, námęstkű 7. Ládnému varhaníkovi anebo zpę- apoštolských, spravujících Církev Pánę, vákovi nesmí se udęliti místo na celé kterí mají moc, aby daný rozkaz nezű- zivobytí, nýbrz pouze ua tri léta, vyjí- stal pouhým slovem, nýbrz aby slovo maje varhaníky a zpęváky na kathedrále. stalo se tęlem. Mají moc, aby zivými S. Duchovní diecése jsou povinni bez orgány svými bdęli nad tím, zdali vűle prűtahu oznámiti kurii veškeré nešvary, jejich stává se skutkem. Mají moc, aby které v prícinę hudby církevní znají a odstraiiovaly se prekázky, které snaze pozorují. ušlechtilé v cestu se staví. Mají moc, 9. Kdyby farári známému regola- aby cestou jimi upravenou bralo se po- mento kongregace ritű se nepodrobili, slušné stádce berlou bdęlých pastýrű odsuzují se pri prvním prestupku k po- spravované. Mají moc dozírati a pripo- kutę io lírű, pri dalších prestupcích mínati, aby proud bral se recištęm vy- anebo úpiném nešetrení propadají prís- mezeným a nezaplavoval brehy, nýbrz nęjším trestűm. je zúrodiioval. "L dűvodű tęchto jest io. Chovanci biskupského semináre kazdé narízení biskupské zulovým slou- budtez pilnę vyucováni zpęvu cliorál- pem, který s ostatními, bezcetnými iiímu dle officielních vydání, schopnęjší sloupy podpírá klenbu svętového vele- téz ve zpęvu umęleckém a v predmę- chrámu, v nęmz » NIusica sacra« vęcnę tech církevnę-hudebních; prípadná pro- velebí Beránka Bozího. Slovy biskup- vozování v lzostele semiuárském a v ur- skými se vzdy poznovu potvrzuje, ze citých duech v kathedrále jsou narízena. Cyrillská jednota za úchvaly a souhlasu nejdűstojnęjšílio episcopatu v Cechách Podobný list pastýrský vydal dne a iia Moravę vzniklá a mocné ochrany i i. ledna Monsignore i g i n o B a n d i, jeho neustále se tęšící krácí cestou pra- biskup T o r t o n s k ý, zahrnující 6 pra- vou, kterou nyní Jeho Svatost ar, roz- videl, jalo tuto strucnę se uvádęjí: kazu jeho sv. kongregace ritű diecésím i. Olilášení papezského regolamento italským píedpisuje. veškerým kostelűm farním a vedlejším. Italský casopis »Nlusica sacra« v Mi- 2. Pripomenutí zvláštní varhaníkűm. lánę vydávaný seznamuje nás s pastýr- 3. Civilním i vojeuslcýui kapelám skými listy italského episcopatu, který v kostele hráti se zapovídá; pouze o prű- ve smyslu dekretű rínislcýcli pocíná vodech a pohrbech lze hudbu za jistých v zivot uvádęti zásady z Ríma stano- okolností dopustiti. vené nejvyšší hlavou Církve katolické. 4. Zvláštní ustanovení o hudbę figu- rální s prűvodem anebo bez prűvodu Monsignore Agostino Ribolcli, varhan nebo nástrojű ludebních. biskup z P a v i e, predpisuje na základę 5. Yęstováuí chorálu gregorianskélio rímského regolamento v deseti pravi- dle officielních knih cliorálních. dlech zcela urcitę a ráznę, ceho v prícinę 6. Povzbuzující doslov. liudby posvátné ve své diecési míti zádá: i. Zavedení officielních knih chorál- Monsignore E r n e s t o Fontana, bi- nícli ve smyslu dekretu papezského. skup C r e m o n s k ý, promluvil k ducho- veustvu diecésuímu dne 22. dubna, ohlá- 2. Veškeré skladby cirkevnę-hudební, siv, ze ustanovil komisi šesti osob, v níz jichz dosud v lcostelícli se uzívalo, bud- zasedají 4 knęzí a 2 laikové, ku zkou- tez prűbęhem tí•í inęsícű prostred,iictvím mání skladeb, které v kostelích dluzno farárű kurii ku prozkoumání zaslány. prednášeti, zároveii porídil predpisy pro 3. Príštę nesmí zád.iá skladba v ko- varliany, varhaníky a lwdbu nástrojovou, stele se prednášeti, která není výslovnę napomenuv faráre, aby devęt pravidel od biskupské komise scliválena. v zivot uvedli opatrnę, avšak rukou 4. Do trí męsícű budiz kurii ozná- pevnou (con prudente condotta, ma con meno jméno, zpűsobilost a program var- mano ferma).Llatého tohoto pravidla lianíka. šetriti vzdy káze vűbec moudrost pa- | ||||
|