NEZAŘAZENO
Ročník: 1895; strana: 42,
Přepis ke stažení ve formátu MS Word [0 kB]

  PŘEDCHOZÍ   zobrazovat jako obrázky [jpg]      NÁSLEDUJÍCÍ  
— 42 —







mají neskonale vętší význam nad jaká- S. Kazdý varhaník musí si opatriti



kolivęk poucování a snahy osob soukro- vysvędcení zpűsobilosti biskupské ko-

mých a jednot tímze predmętem se za- mise zkušební.



nášejících. Auktoritou prevazují mnoho- 6. Rovnęz nesmí zádný farár dovoliti

násobnę Cyrillské exercicie, nadšené zpęváku spoluúcinkování na kruchtę ko-

reci, clánky »Cyrilla« a odborné spisy. stelní bez podobného vysvędcení.



Jsou to narízení arcipastýrű, námęstkű 7. Ládnému varhaníkovi anebo zpę-

apoštolských, spravujících Církev Pánę, vákovi nesmí se udęliti místo na celé



kterí mají moc, aby daný rozkaz nezű- zivobytí, nýbrz pouze ua tri léta, vyjí-



stal pouhým slovem, nýbrz aby slovo maje varhaníky a zpęváky na kathedrále.



stalo se tęlem. Mají moc, aby zivými S. Duchovní diecése jsou povinni bez

orgány svými bdęli nad tím, zdali vűle prűtahu oznámiti kurii veškeré nešvary,



jejich stává se skutkem. Mají moc, aby které v prícinę hudby církevní znají a

odstraiiovaly se prekázky, které snaze pozorují.



ušlechtilé v cestu se staví. Mají moc, 9. Kdyby farári známému regola-



aby cestou jimi upravenou bralo se po- mento kongregace ritű se nepodrobili,

slušné stádce berlou bdęlých pastýrű odsuzují se pri prvním prestupku k po-

spravované. Mají moc dozírati a pripo- kutę io lírű, pri dalších prestupcích



mínati, aby proud bral se recištęm vy- anebo úpiném nešetrení propadají prís-

mezeným a nezaplavoval brehy, nýbrz nęjším trestűm.



je zúrodiioval. "L dűvodű tęchto jest io. Chovanci biskupského semináre



kazdé narízení biskupské zulovým slou- budtez pilnę vyucováni zpęvu cliorál-



pem, který s ostatními, bezcetnými iiímu dle officielních vydání, schopnęjší

sloupy podpírá klenbu svętového vele- téz ve zpęvu umęleckém a v predmę-



chrámu, v nęmz » NIusica sacra« vęcnę tech církevnę-hudebních; prípadná pro-

velebí Beránka Bozího. Slovy biskup- vozování v lzostele semiuárském a v ur-



skými se vzdy poznovu potvrzuje, ze citých duech v kathedrále jsou narízena.



Cyrillská jednota za úchvaly a souhlasu

nejdűstojnęjšílio episcopatu v Cechách Podobný list pastýrský vydal dne

a iia Moravę vzniklá a mocné ochrany i i. ledna Monsignore i g i n o B a n d i,



jeho neustále se tęšící krácí cestou pra- biskup T o r t o n s k ý, zahrnující 6 pra-

vou, kterou nyní Jeho Svatost ar, roz- videl, jalo tuto strucnę se uvádęjí:



kazu jeho sv. kongregace ritű diecésím i. Olilášení papezského regolamento



italským píedpisuje. veškerým kostelűm farním a vedlejším.



Italský casopis »Nlusica sacra« v Mi- 2. Pripomenutí zvláštní varhaníkűm.

lánę vydávaný seznamuje nás s pastýr- 3. Civilním i vojeuslcýui kapelám

skými listy italského episcopatu, který v kostele hráti se zapovídá; pouze o prű-



ve smyslu dekretű rínislcýcli pocíná vodech a pohrbech lze hudbu za jistých

v zivot uvádęti zásady z Ríma stano- okolností dopustiti.



vené nejvyšší hlavou Církve katolické. 4. Zvláštní ustanovení o hudbę figu-

rální s prűvodem anebo bez prűvodu



Monsignore Agostino Ribolcli, varhan nebo nástrojű ludebních.



biskup z P a v i e, predpisuje na základę 5. Yęstováuí chorálu gregorianskélio



rímského regolamento v deseti pravi- dle officielních knih cliorálních.



dlech zcela urcitę a ráznę, ceho v prícinę 6. Povzbuzující doslov.



liudby posvátné ve své diecési míti zádá:

i. Zavedení officielních knih chorál- Monsignore E r n e s t o Fontana, bi-



nícli ve smyslu dekretu papezského. skup C r e m o n s k ý, promluvil k ducho-

veustvu diecésuímu dne 22. dubna, ohlá-

2. Veškeré skladby cirkevnę-hudební, siv, ze ustanovil komisi šesti osob, v níz

jichz dosud v lcostelícli se uzívalo, bud- zasedají 4 knęzí a 2 laikové, ku zkou-



tez prűbęhem tí•í inęsícű prostred,iictvím mání skladeb, které v kostelích dluzno

farárű kurii ku prozkoumání zaslány. prednášeti, zároveii porídil predpisy pro



3. Príštę nesmí zád.iá skladba v ko- varliany, varhaníky a lwdbu nástrojovou,



stele se prednášeti, která není výslovnę napomenuv faráre, aby devęt pravidel

od biskupské komise scliválena. v zivot uvedli opatrnę, avšak rukou



4. Do trí męsícű budiz kurii ozná- pevnou (con prudente condotta, ma con

meno jméno, zpűsobilost a program var- mano ferma).Llatého tohoto pravidla



lianíka. šetriti vzdy káze vűbec moudrost pa-

  PŘEDCHOZÍ        NÁSLEDUJÍCÍ