NEZAŘAZENO
Ročník: 1895; strana: 43,
Přepis ke stažení ve formátu MS Word [0 kB]

  PŘEDCHOZÍ   zobrazovat jako obrázky [jpg]      NÁSLEDUJÍCÍ  
y- 43







stýrská, jelikoz hlavou Ted nesnadno se vazoval obrod na dlouhou dobu za ne-



prorází. Moderata durant. Nemoudrý mozný, nevrátí-li se národ heroicky ku



liorlitel obycejnę více pokazí, nez pro- chorálu. Byla-li reforma ve vlasti naší



spęje. pomęrnę mnoliem snazší, jelikoz chorál



u nás vűbec se nepęstoval a skladby



Dne i. kvętna posléze vydal p a t r i- moderní takmęr všeobecnę provozovány



archa Benátský, Gius. Sarto, v té byly zpűsobem tak odstrašujícím, ze ne-



prícinę pastýrský list velmi obšírný na bylo u nás skutecného hudebníka, který



14 stranácli duchovenstvu svému, který by za takovou karikaturu se byl nesty-



v deseti bodech strucnę uvádí liturgicicé dęl: v Italii se to męlo a má s moderní



predpisy o hudbę církevní vűbec, nacez hudbou kostelní zcela jinak. Redaktor



v následujících pęti odstavcích ustano- slyšel prednášeti v Rímę a jiných vel-



vuje urcitá pravidla podobná onęm pro kých męstech skladby moderních, na-



diecési v Yavii, celící k pi•esnému pro- zvíce dosud zijících skladatelű domácích



vedení všeho, ceho regolamento zádá. moderním duchem operním komponova-



ných, vętšinou pouze vokálních anebo

Ge i kromę uvedených velepastýrű cástecnę pouhým prűvodem varhan do-



i biskupové jiných diecésí italských bud provázených s takovou dokonalostí, v ta];-



jiz podnikli anebo dále podniknou vše,

soumęrném a mohutném obsazení nej-

aby dekrety rímské nezűstaly pouhými

krásnęjších italských hlasű, a lid veške-

narízeními, nýbrz skutecnę v zivot uve- rých stavű, pán i dęlník, jímz pokazdé



deny byly, pochybovati nelze. Z uve-

ohromné prostranství chrámu bylo v pra-

dených ctyr pastýi-ských listű, které

vém slova smyslu pi-epinęno, sledoval

Milánská »Musica sacra« ve známost mistrnę rízené a výtecnę pi•ednášené



uvádí, s radostí poznáváme, s jakou

skladby svých nejpopulárnęjších mistrű

opravdivostí arcipastýrové v Pavii, Tor-

s takovým zanícením a nadšením, ze

tonę, Cremonę a Ber-átkách ku prove- bezdęcnę jsem si pravil: »Zde reforma



dení velikélio díla se chystají, aby pi•esná bud vűbec není mozná, jelikoz by lid



hudba církevní t. j. zpęv bohosluzebný

reformátora kamenoval, anebo jen pod

vrátil se k tradicím, jakým vedle úmyslu

jedinou podmínkou, vrátí-li se Musica

Církve nejidealnęjší odvętví umęní ve

sacra ke chorálu gregorianskému, na

sluzbách církevních bráti se má. Rázné

nęm2 by se vzpamatovala a vzpamato-

kroky biskupű italských v pi•ícinę této

vavši se novou polyfonii pęstovala sta-

jsou nám Cyrillistűm novým povzbuze•

rým duchem Palestrinovým provanutou.

ním a mocnou vzpruzinou, abychom

Obrat takový nemohl by však podnik-

s podobnou rozhodností dále kráceli ce-

nouti zádný jednotlivec, byt i sebe na-

stou, po které jiz tolik rokű se béi-eme.

danęjší a vęci znalý. To lze zahájiti jen

Ze cesta, po které Jednota Cyrillslcá

rozkazem jediné auktority, — papezské

],zrácí, jest pravá, potvrzují papezské de

stolice.«

krety a pastýrské listy arcipastýrű, usi-

lujících o provedení toho, na cem jed- A doba ta touzebnę ocekávaná na-



nota naše drahnę let jiz pracuje. dešla pastýrským vęhlasem a moudrostí



svatého otce, Lva XIII.

Jubileum knízete hudby, nesmrtel-

ného Palestriny, nebylo vęru lze osla- Bude to perný kus práce. Z rízných



viti dűstojnęji, nez návratem k onomu i rázných predpisű právních biskupű



smęru velebné hudby církevní, jemuz italských práci zahajujících zretelnę vy-



otevrel nyvé dráhy mistr nepi-ekonatelný. znívá, ze si jsou jasnę vędomi velikosti



Vlast nejslovutiięjších skladatelű hudby i nesnadnosti úkolu, který ani za tri



posvátné vrací se ku prazrídlu všelikého męsíce, ani za ti-i léta, ba ani za jedno



zpęvu církevního, — ku chorálu grego- decennium se nevykoná. U nás jiz tretí



rianskému, jakoz i k církevní polyfonii desetiletí pracujeme a jsme dosud v po-



na základę chorálu vzniklé a vzdęlané cátcích. Co dlouhá doba zkazila, jeii



nejvętšími a nejslavnęjšími mistry na dlouhá doba zase napraví. Práce však



posvátné pűdę vlastní domoviny zroze- jest zahájena a nezastaví se více.



ných. Pouze tímto zpűsobem lze nadíti Obrod hudby církevní nyní i v Italii



se skutecného obrodu na klassicicé pűdę jest štastnę zahájen. Výsledek sledovati



všelikého zpęvu církevního vi.bec. Kdyz budeme s napjetím. Kdyz pred léty



redaktor pred léty z vlastního názoru z Nęmec usilováno jest o reformu zpęvu



poznal stav italské hudby kostelní, po- v Rímę, byl to krok rovnęz odvázlivý,

  PŘEDCHOZÍ        NÁSLEDUJÍCÍ