NEZAŘAZENO
Ročník: 1895; strana: 50,
Přepis ke stažení ve formátu MS Word [0 kB]

  PŘEDCHOZÍ   zobrazovat jako obrázky [jpg]      NÁSLEDUJÍCÍ  
— 50 —







dűstojným, který odpovídá rozkazűm zpęv pri zpívané mši svaté jakozto pod-

církevním. Tím vylouceno jest vše, co statná cást liturgie samé a ve smyslu

obecným právem liturgickým anebo témz od Církve autoritativnę upraven

zvláštními predpisy církevními se sta- jest. K tomu druz".í se casto moc zvyku,

novuje, zúpina z osobní libovűle jeho. který kalí zrale pro ono poznání, snad

V pi•ícinę liturgie nesmí ani predpiso- také i vűli ochromuje, anebo bázeń pi-ed

vati, co onęm pi-edpisűm církevním se tęzkostmi reformę v cestu se stavícími

protivuje, ani zapovídati, co jimi se pi-i- do nekonecna stupńuje. Ze zvyku vy-

pouští. tvoril se bohuzel v cetných kruzích

Zásady tyto mají v nejúpinęjším ještę horší neprítel liturgického práva,

smyslu platnosti i pro hudbu církevní neschopnost totiz, která nedovede zpęv

vűbec a pro zpęv církevní zvláštę. Jak liturgický oceńovati a zpűsobem primę-

ziiámo, rozeznáváme dvojí zpęv, litur- ~eným provádęti.

gický v uzším slova smyslu a mimo- Tím jsem váui naznacil tęzkosti,

liturgický zpęv obecný. Zpęv liturgický s kterými reforma téz v naší diecési se

jest s prípadnými úkony liturgickými setkává, a zároveń i cíle, které biskupu

tou męrou vniternę sloucen a srostlý, prirozenou męrou pri tom se vykazují.

ze jest podstatnou cástí liturgie samé Jde o to, aby pravé pochopení o dűlezi-

a procez téz za takový od Církve po- tosti a povinném pęstování zpęvu litur-

vazován jest a povazován býti musí, gického u duchovenstva a lidu vęrícího

jako na pr. zpęv pri zpívané mši svaté se podporovalo, a jednak nezbytná hu-

a slavnostních nešporách. Není nicím dební znalost i schopnost, kterak dluzno

jiným, nez hudební picdnáškou liturgi- chorál pravę a krásnę zpívati, se privo-

ckých testű k obęma podstatnę prísluš- dila a zdokonalovala. "Touto cestou se

ných. Jako tudíz tyto testy Církví dle ubírajíce smíme doufati, ze dűstojný a

obsahu stanoveny jsou a za jiné zamęcio- ku vzdęlání slouzící zpęv liturgický,

vati se nesmí, má se to téz podobnę církevním pi•edpisűm odpovídající stane

v prícinę latiny, a jest posléze i forma se opętnę, ovšem nikolivęk jedním rá-

hudební prednášky Cirkví stanove,ia a zech, nýbrz dlouholetou, trpęlivou, cíle

zároveń s testy i obrady co nejprísnęji svého si vędomou prací, obecným ma-

predepsána. Touto hudební formou anebo jetkem naší diecése, kteréz tím pro obco-

jinými slovy tímto od Církve pi•edepsa- vání s nebeských zenichem zjedná zpęv

ným liturgickým zpęvem jest gregori- podstatnou a potrebnou okrasu a výzdobu

anský chorál. Jakmile prostým tęmto roucha svatebního.

vętám bude zase obecnę rozumęno, pri-

druzí se zajisté mnozí rádi a ráznę ku O zpęvu mimoliturgickém, k nęmuz

snahám Jednoty Cecilské, kterí nyní téz zpęv lidový v icéi materské se cítá,

ještę o to se zasazují anebo se tím nehodlám se dále šíriti. Vzdyt všickni

spokojují, ze pri zpívané mši svaté na v tom se mnou se shodujete, ze mu

místo chorálu a testű liturgických v mis- dluzno zűstaviti místo, které Církev

sálu obsazených píseń jazykem niatei-- sama mu ochotnę vykázala, jako na pr.

skýcn se zpívá, nebot ueclitęjí dojista pi-i tiché mši svaté, pi•i odpoledních po-

schválnę hrešiti proti základnímu clánku boznostech, pricvodech a j. Tęším se

práva církevního, ze není dovoleno ani z toho srdecnę, ze Jednota Cecilská téz

jednotlivým liturgűm, ani krestanslcým pęstování církevní písnę v i-eci materské

osadám, aby libovolnę nęceho męnili na do programu svého pi•ijala. Yíseű ko-

liturgických úkonech Církví stanovených. stelní, pokud se jí i-ádným zpűsobem

Zásada tato nepripou-~tí mezi katolí]cv uzírá, jest nám polcladeui nábozenského

zádného rozporu, bude také i vzhledem vzdęlání a poucení, jakoz i pramenem

ku gregorianskému chorálu dnešního dne radosti a útęchy lidu krestauského, který

asi sotva proti ní bojováno. nám jiní národové právem závidęti

Prakticky bývá ovšem ještę namnoze mohou.



upírána, tak zejména tam, kde ještę po- Jest mi zríci se blizší promluvy

drzeli zpívanou mši v reci národní. Od- o vícehlasém prednesu zpęvű liturgi-

kud tento zjev? Odpovęd jedinou na cicýcii a o hí-e na varhany. Není toho

tuto otázku, která by veškerým jedno- ani ti-eba, jelikoz Jednota Cecilská jako

tlivým prípadűm odpovídala, nelze dáti. chorálu a písni obecné také obęma tęmto

Namnoze nedostává se ovšem asi dosta- velice dűlezitým cinitelűm hudby cír-

tecné, jiz dríve zmínęné znalosti, ze kevní zvláštní péci vęnuje, pi-idrzujíc se

  PŘEDCHOZÍ        NÁSLEDUJÍCÍ