| ||||
| ||||
-58-
duchém, románském slohu uprostred ná- dlouhé, to jest, mnohomnozstvíkrát ne- męstí pęknę se vyjímá. Jaká pak tu smyslnę opakují se tu slova všelijak bude musica sacra? Soudę podle ze- pi•estavovaná a to zase v solových par- vnęjšku kostela, podle názvu »męsto« a tech, coz do kostela nesluší. Za sedmé: pod e j i r ých drobnűstek, cekal bys vęru v Aguus Dei rovnęz divadelní sola a nęco lepšího, nez tu nacházíš. Veliké libovolný text: »odpust mu!«, po cemz sklamání! »Cyrill« o tomto »męstę« neví následuje nęjaké Communio s opakova- niceho: ve dvaceti rocnících ani zmínky. ným Kyrie eleison!! Zkrátka, celé sed- A bylo to také podle toho. Introit zádný, mero hlavnícli hi•íchű má toto talc zvané figurálka bez ladu a skladu. Gloria tak Requiem, a tato nestvűra straší jiz od krátké, ze celebrant s assistencí ad se- dávna na mnoha kűrech snad jako vzor des sotva došel, jiz se s chvatem musil církevní skladby. Jest však najisto vzo- vrátiti. Proto pri Credo tam jiz ani ne- rem necírkevní skladby. Jalcé bylo Re- šel. Bezpochyby nęjaká »Wintermesse«, quiem, takové bylo i vše ostatní. Se neb v prosinci to bylo. Responsoria stísnęným srdcem, jako bývá clovęku, hrűzná, bez varhan, jednohlasnę; kazdý kdyz ho pi•epadne hustá tma, odcházíme zpęvále to jinak umęl. Antiphony mešní pryc. Skoda tęcli opravdu krásných hlasű, zádné. "Za to »vlozky«! Po epištole a které tu bylo slyšeti! Co by s takovými mezi obętováním nęjaká milostná dosta- hlasy dokázal Cyrillista uvędomęlý ! --- venícka. Zde se zase objevilo, jaká tma Kterakou tedy má zde reforma nadęji, panuje ještę tam, kde Cyrillismus neza- kdyz tu ještę všecko tolik pozadu? Tím svitl. — Avšak jak neodolatelný tento se nemusíš dáti mýliti, milý ctenái•i. Cyrillismus jest, ukázalo se zde také: Dostane-li zdejší kűr jednou jinou hlavu, nemohlo vše uplynouti, aby aspoń nęco reformy znalou, opatrnou, za rok műze Cyrillského nebylo. Tęzko dnes nalézti býti všecko obráceno na líc. Jak vím, místa, kde by reforma nezavadila. A tak jsou tu k tomu slušné, ano neobycejné i zde pri pozehnání najednou prišlo cho- hmotné prostredky a všecky ostatní rální Pange lingua. okolnosti velice príznivé. Není potrebí, Za nedlouho po této pouti zemrela nez aby sem štastnę spadnul Cyrillista. zde jedna výše postavená osoba. Opęt Kdyz v širším okolí ocistęnęjší kűry tedy tam pűjdeme, ac je všecko vysoko ponękud vytríbily vkus lidu, kdyz i lid zasnęzeno. Uvidíme, jaký bude pohreb. domácí hned zde, hned tam nęco lepšího Ale nové sklamání, a to veleni bolestné. jiz slyšel, odvykne o mnoho snáze sta- Mezi pohrbem byla mše sv. pontifikální rému vkusu nez jinde, kde lid nemá a pri té zpíval kűr onu nesmyslnou slá- o reformę ještę ani zdání. A dále, męsto taninu, která pochází, tuším, od Doubrav- je vzdy męsto. Ušlechtilejší trída jest ského. Jest to v pravdę mizerný a se vzdy kyprejší pűdou pro kazdý pokrok. stanoviska církevního úpinę pochybený Není pochyby, zde se reforma nemusí musikální plod, piný sentimentality, jejz zádné nadęje vzdávati. by duchovní vrchnost męla na našich Pojdme dál. Zase pout: Scti Martyris kűrech do opravdy zakázati. Jest to Temp. Pasch. Vesnice úpinę zastrcená karrikatura církevního Requiem. Prednę v lesích více hodin hlubokých. Na vý- jiz není v reci liturgické a tudy ne- chod nejblizší soused dp. faráic 3 ho- oprávnęno ku provozování pri zpívané diny za lesem. Kostel slušný s vysokou mši svaté. Za druhé má zcela libovolné kopulí, zevnę i vnitr zcela úhledný. texty, které z daleka upomínají na testy Hudba pri mši sv. pravá nestvűra: figu- církevní v missale. Za tretí postrádá rálka s ohlušujícími troubami; housle a Gradualu, na jehoz místę má jakousi hlasy centrifugální; Graduale zase ten od- zkomolenou nápodobeninu sequence »llies porný zastaveníckový rozmazlený dvoj- irae«. Za ctvrté: na místę Offertoria zpęv bez konce. A prece i zde jiz mají uvádęjí se tu slova z knihy job (19, zI), a zpívají — Witta. Kde se tu vzal? Jak o nichz v missale není zmínky, a ta sem zabloudil? Inu to jsou ty tenoucké slova mnohokrát nemístnę v solových nitky, kterými reforma znenáhla prolézá partech opakovaná priodęna jsou placti- i skrze husté lesy i pres kamenité vrchy. vou, sentimentální melodií pro vzbuzení Ani ty zdejší tvrdé bulizníkové balvany divadelního effektu. Za páté: v Sanctus nezabránily jemným nitkám jejím. Wit- jest nápęv slov: »Plna jsou nebesa« ta- tovo: »Ave Maria« slouzilo zde sice kový, ze by se podle nęho tanciti mohlo. nevcasnę za Offertorium, ale prece bylo Za šesté: Benedictus jest hrűzoplodnę znáti, ze si s ním dali práci a ze sním | ||||
|