| ||||
| ||||
právę kdy ku zpívané mši jsem se ubí- Nez, milý pane i•editeli, proc vše to
ral: »Kterou pak chorální mši budete Vám píšu? Snad proto, abych ukázal dnes provádęti?« (Odpustte, ze uzívám, Vám, ze vznešený ideál zpęvu chorál- aby se vęci lépe porozumęlo, ménę ního, talc jak svrchu jsem ho vylícil, správného, ale casto uzívaného výrazu: pro Vás do nedozírné, snad dokonce ne- »provádęti«.) pin udivení pohlédl jsem dostizitelné dálky jest pošinut? O ni- na tazatele a odvętil mu: »U nás se koliv! To, co pronesl jsem, nikterak nic neprovádí.« »A jak to«, tak tázal nemá odejmouti Vám jarou zmuzilost. se dále, »já myslil, ze v Emausích jest Pricitite se jen, abyste chorál ]ce cti a kazdého dne zpívaná mše?« »Ovšemze,« chvále Bozí dobre a krásnę zpívali; já opęt na to, »jen ze my ji neprová- s nejvętší radostí budu Vám pi-i tom díme.« Zajisté, ze porozumęl mi, co nápomocen. VIyšlénky tyto jen proto chtęl jsem ríci. Chorální zpęv se jsem pronesl, abyste mnohým zvláštno- vlastnę neprovádí. Vznešenému, stem liturgického zpęvu dobre poroz- posvátnému zpęvu chorálnímu dęje se umęl, abyste ve zpęvu chorálním nęco veliká krivda, on bývá, abych talc rekl, posvátného spatroval a tudíz i nálezitę degradován, staví-li se na roveń s ostatní si ho vázil a s velikou úctou pi•i pęsto- hudbou chrámovou. Chorál není chrámo- vání jeho si pocínal. Snad naskytne se vou hudbou v obycejném významu, ou mi ještę pi•ílezitost, abych k dűlezitým jest mnohem více; — on jest slavnostní tęmto myšlénkám opęt se vrátil. formou liturgické modlitby: chorál jest Chorál tedy není vlastnę hudbou zpívaná modlitba aneb modlený zpęv chrámovou; on jest více, a prece — a církve. Právę tak jalco celebrující knęz to nelze dosti casto a dűraznę opęto- ovace, prefaci, Pater noster zpívá, talc vati — chorál jest skutecnou a pravou jako podjáhen epištolu a jáhen evange- hudbou a tím právę nejnebezpecnęjší lium v slavnostném zpęvném tonu pred- rána bývá mu zasazena, ze pravidelnę náší, právę talc schola cautorum, t. j. talc se pi-ednáší, jakoby zádnou hudbou liturgický chor zpívá Introit, Kyrie, nebyl. Gloria, Graduale atd. pri vše1n tom jedná se pouze o liturgické úryvky z pripada- Slyšel jsem v mnohých velikých jícího mešního formuláre, kteréz ve chrámech, ano i v tęch nejproslulejších zvláštní tęmto cástkám mešních modli- lcathedrálách zpívati chorál — a skoro teb pi•imęrené melodické formę se pred- vzdy uci,iilo to na mne dojem: »Ach, nášejí; nikterak ale nejedná se tu o nę- co to za zvláštní nehudební zvuky!« jaké z círlcevní hudby vytiaté piety. Jak pookrál jsem, kdyz nezpíval se cho- Název »chrámová hudba« vznikl teprv rál, nýbrz kdvz liturgické texty pi•ed- tenkráte, kdyz následkem vnikání více - nášely se ve vícehlasých skladbách; to hlasého zpęvu do liturgie pravý pojem alespoń byla porádná hudba. v níz ob- o zpęvu choráluím pocal mizeti. Od té sazen byl cit, jenz v srdci posluchacű doby ovšem právem mluviti se műze potkával se s ohlasem, pri nęmz bylo o chrámových hudebních produkcích; lze se modliti. Ale takový chorál ! Ono nebot minuly ty casy a sotva kdy se známé »aschgrau« Albána Stolze byl by vrátí, kdy netoliko v chrámech kathe- as ten nejpi•imęi•enęjší název pro takovýto drálních, klášterních a kollegiátních, ný- zpęv. A prece, vęrte mnę, jenz jiz brz i v chrámech farních cetné ducho- mnoho krásné, ano velikolepé hudby venstvo shromazdovalo se kazdodennę jsem slyšel, chorál, jen kdyz správnę se ku slavení nejdrazší obęti a k modlitbę zpívá, jest ryzí, ano velebnou hudbou, kanonických hodinek. Tehdáz ovšem ne- kteráz męi-iti se muze i s hudbou muzű bylo zapotrebí zvláštního choru zpęvákű, nadání Palestriny, Bacha a Beethovena. tehdáz zbytecnými byly i všeliké chrá- A abych hned v prvním dopise dal mové hudební produkce: duchovenstvo Vám praktický pokyn, tu slyšte, ze ne- samo zpívalo, modlitba jeho byl zpęv a milosrdnę ubijí se chorál, kdyz se pi•i zpęv jeho byla modlitba. To nyní do- nęm ki•icí aneb dokonce rve, kdyz hrubę, cela se zmęnilo; jen velmi málo jest surovę a bez citu se zpívá. Tot pi-ece svatyń, v nichz zpęv chorální zaujímá zrejmé, ze se selcerou tesai•e nelze vy- místo, kteréz mu po právu pi-ísluší; ve rezati jemnou sošku ze slonoviny a ze vętšinę chrámű se vedle všeliké jiné s obycejným koštętem v barvę namo- hudby chorál téz co hudba pro- ceným nelze provésti ušlechtilý obraz vádí. svętce na zdi chrámové. Kdyby nękdo | ||||
|