NEZAŘAZENO
Ročník: 1895; strana: 74,
Přepis ke stažení ve formátu MS Word [0 kB]

  PŘEDCHOZÍ   zobrazovat jako obrázky [jpg]      NÁSLEDUJÍCÍ  
--- 74 --



zpűsob zpęvu po Italii, ano i po severní rálnímu dokonalou formu, jalcáz pi-ede

Africe a v Galii, a stal se jaksi spolec- všemi ostatními zpęvy ho vyznamenává,

ným majetkem kresfanstva. Ovšem ze zjednal. Sv. Rehoi- uspo~ádal všecky

hlavnę z pocátku pri tomto novém zpű- melodie ve zvláštní knize, vyloucil me-

sobu zpęvu stávalo více ještę zpęvű lodie staré, prijal nové testy, pro nęz

starších, jichz az do té doby pri boho- sám nové melodie slozil; starší testy,

sluzbę se uzívalo; chovalat se v církvi jez ponechal, dűkladnę prepracoval,

sv. vzdy ku starším, zdędęným zpęvűm takze novę slozeným docela se vyrov-

církevním zvláštní úcta, nové palc zpęvy naly, a dal celé té sbírce jednotuý ráz.

tak se zavádęly, ze tęm starším vedle Tuto pak knihu melodií polozil co vęno-

nových pi-imęicné cestné vykázáno bylo vací dar na oltáí- sv. Petra, kde se také

místo, aneb ze ty novę zavedené se az po dnes i-etęzem pi-ipevnęná ve

staršími v jeden splynuly celek. A tak zvláštní skríni nalézá. Pozorujeme-li

lze za to míti, ze mezi antifonami, ano opisy její, kteréz z S. století na naše

i mezi modlitbami, zejména mezi tęmi, doby se uchovaly, seznáme, ze psána

kteréz jednoduchostí svou zvláštę nápad- byla kniha ta zvláštním písmem notovým

nými jsou, i takové se nalézají, jez jiz (neumy), sestávajícím z cárek, oblouckű,

v dobę pred sv. Ambrozem byly slozeny. háckű a tecek, kterýzto zpűsob písma

To, co v dęjinách hudby, vzhledem naznacoval sice výbornę figury tonové,

na zpęv ambrosiauský obycejnę se uvádí, av"sak stupnę tonové udával jen vše-

na pr. o ctverém ambrosianském zpű- obecnę, a proto museli zpęváci melodiím

sobu tonu, o metrickém rhytmu atd., uciti se uazpamęt; také nemohl nikdo

musí s velikou opatrností býti pi-ijímáno; priuciti se tęmto zpęvűm z kniliy samé,

jsout to namnoze pouhé domnęnky, kte- nýbrz jen od pi-edzpęvujícího ucitele.

réz vzdy se vyskytnou, kdylcoliv o ne- Sv. Rehor o pozehnané dílo své a

známé vęci zpráva se podává. jelio zdokonalení i dále se staral; zalo-

Ule úsudku znalcii melodií ambrosi- zilt zvláštní duchovní sbor sestávající ze

anského ritu rovná se tento nejstarší sedmi podjáhuű a jistého poctu chlapcű;

zpęv v mnohých vęcech zpęvu mlad- byla to tak zvaná rímská »scliola cau-

šímu -- gregorianslzému; má stejné zpű- torum«, škola pęvecká, Izteráz zpívati

soby tonin, stejné modulace, stejnou męla, kdylcoliv papez sám sluzby Bozí

stavbu melodií z figur tonových, stejný konal aneb jim pi-ítomen býval. Skola

princip rhytmu; v mnohých ale vęcech tato peclivę chovala všeliké tradice

opęt oba tyto zpęvy od sebe se liší, a o rímslzém zpęvu církevním a dala také

sice má zpęv ambrosianský rozsáhlejší podnęt, ze i v jiných męstech podobné

modulace a delší jubilace; má však téz školy a sbory se zaí-izovaly. Tímto zpű-

mnohé jednoduché zpęvy, kteréz, jsou-li sobem obdrzela církev katolická svűj

s gregorianskými smíšené, od tęchto zpęv, jenz od té doby po celá století

velmi nesnadno lze rozeznati. Tyto se ozýval; a ac bęhem casu církev sv.

zprávy o zpęvu ambrosianském cerpány i jinou hudbu ku bohosluzbę pi-ipustila,

jsou ovšem z rukopisu z i i. století, a pi-ece tomuto zpęvu vzdy dávala pi-ed-

proto státi by se mohlo snadno, ze proti nost, kterouzto prednost dle úsudku

tomu, co zde meceno, uciniti by se mohla i tęch nejnadanęjších kritikű také prá-

ta neb ona námitka; tolik však z melo- vem zasluhuje, a sice nejen proto, ze

dií tohoto zpęvu zicjmę patrno, ze zpęv ten sám sebou výtecnou jest hud-

vznikl zpęv ten pred zpęvem gregori- bou, ale i proto, ze icu bohosluzbę nej-

anským. Tímto zpűsobem ambrosiauským lépe se liodí. Proto také moudrá pro-

nenabyl církevní zpęv ještę své vše- zictelnost Bozí vzdy tak to rídila, ze

obecnę platné formy; tu dal mu teprve byt casem v dobách, v nichz víra ochabla,

papez Rehor I. (i 604). Staly se sice byl zpęv ten zneuznán a zanedbán, v do-

v dobę novęjší pokusy popríti, ze by bách, lcde církevní zivot novému tęšil

veliký tento papez byl autorem církev- se rozkvętu, opęt nálezitę byl ocenęn

ního zpęvu, jenz po nęm »gregoriau- a pri sluzbách Bozích horlivę pęstován.

slzým« se nazývá; avšak dűvody, jez O rozšírení zpęvu gregorianského —

pro tuto domnęnku se uvádęjí, jsou tak aby dopis tento nebyl pi-íliš dlouhý --

chabé, ze dvanáctistvletou tradici církve dá-li Búh, budoucnę.

nikterak vyvrátiti nemohou, — a tak Prozatím trvám vzdy oddaný

sv. Rehor byl a také vzdy zűstane tím P. A. Sch.,

bohouadšeným pęvcem, jenz zpęvu cho- v. S. v.

  PŘEDCHOZÍ        NÁSLEDUJÍCÍ