NEZAŘAZENO
Ročník: 1876; strana: 11,
Přepis ke stažení ve formátu MS Word [0 kB]

  PŘEDCHOZÍ   zobrazovat jako obrázky [jpg]      NÁSLEDUJÍCÍ  
j i s týeli bohoslužebných výkonech varhanám mlčení se ukládá v době postní a adventní (kromě 3. neděle adventní a 4. neděle postní). Nutno-li však, aby zpěváci varhanami se podporovali, budtež alespořt opomenuty veškeré ostatní předehry, mezihry a dohry.

1. Předpisy církevní uvádí se jak následuje :

Ccremoniale cpiscoporum lib. I. cap. XXVIII. n. 1.: In omnibus Dominicis decet in Ecclesia organum adhiberi. (Na veškeré neděle v kostele varhan užívati jest slušno.) n. 2.: Inter eas non connumerantur Dominiem Adventus et Quadragesimm, excepta Dominica tertia Adventus, et quarta Quadragesimm, sed in Missa tantum, item exceptis festis et feriis infra Adventum et Quadragesimam occurrentibus, (lum cum solemnitate ab Ecclesia celebrantur.... et quandocunque occurreret celebrare solemniter et cum lmtitia pro aliqua re gravi. (V -řadě těch neděl [kdy totiž sluší hráti na varhany] nepočítají se neděle adventuí a postní, kromě 3. neděle adventní a 4. neděle postnf, však při mši toliko ; dále jsou vyjmuty svátky a všední dny do adventu a postu připadající, jež od Církve slavně se světí . . . . a kdykolivěk připadá světiti služby Boží slavně a s radostí z příčiny důležité.)

Sacra Rituum Congregatio (nejvyšší stolice římská, líterá bohoslužebné předpisy vy-světluje) rozhodla ohledně této záležitosti následovně :

An tolerari possit usus, ut tempore S. Ady. et Quadr. in Dominicis ad Missas solen-nes et Vesperas pulsentur organa? — S. R. C. rescripsit: quoad organi sonitum strictini servandam esse Ccremonialis dispositionem, non obstante consuetudine. N. 5118 ad 1. d. 11. Sept. 1847. (Na otázku: Možno-li trpěti obyčej, aby na neděle adventní a postní při slavné mši svaté a při nešporáclr na varhany se hrálo? odpověděla S. R. C.: Ohledně hraní varhan bedlivě sluší šetřiti nařízení Ceremonialu, bez obledu na obyčej.)

An liceat in Dominicis S. Adv. et Quadrag. pulsare organa in 11Tissis solemnibus praeter Dorninicas a Rubrica exceptis? et quatenus hic usus in aliqua Ecclesia vigeat, an sit eliminandus ? — S. R. C. respondendum cen-suit: Abusum csse eliminandum. N. 5126 ad 2. d. 22. Jul. 1848. (Zdali se dovoluje, aby na neděle adventní a postní hrálo se na var-hany při mši slavné kromě neděl v rubrikách vyjmutých? a panuje-li v kostele nějakém takový obyc"cj, dlužno-li jej odstraniti? — uznala za dobré S. R. C. odpověděti: ,Zlozvyk dlužno odstraniti.")

Z právních pramenů partikulárních poukazujeme na pražský sněm provinciální od r. 1860.

Tit. 1II. cap. VIII. zní ku konci takto : Dominicis Adventus et Quadragesimae usus instrumentorum musicorum in Ecclesia prorsus probibetur. („Na neděle adventní a postní užívání hudebních nástrojů v kostele zcela se zapovídá." — Že slovem „nástroje hudební” také varhany se zahrnují, samo od sebe jde na rozum, poněvadž na onom místě nestanoví se zákon nový, nýbrž toliko na všeobecný zákon pozorna se činí. Ostatně čítají se var-hany zřejmě k nástrojům hudebním ve větách předcházejících, kde se praví : organa, et r e-1 i q u a instrumenta musica,— varhany a ostatní nástroje hudební.)

2. Výbor odborní nezamítá naprosto p r ů-v o d v a r lr a n při zpívání, a) poněvadž mnozí sborové pěvečtí nemají dosti pevnosti, aby bez podpory varhan náležitě přednesli zpěvy, přikázaní však positivní (dané od představených), jehož šetření s velkými toliko obtížemi spojeno bývá, z nemožnosti přestává býti závazné, b) poněvadž „Ceremoniale” dle veškerého kontextu jen o takové hře na varhany mluví, která se děje před, mezi a po, tedy mimo z p ě v y, o průvodu varhan při zpěvech tedy vlastně žádných předpisů nedává.

3. Šetření pak zákona odporučují následující důvody: a) Sborové kostelní osvědčují tím, že chtějí říditi se ve všem dle církevních ustanovení. b) Pozornost účastníků při službách Božích bývá poptána na ducha roku církevního, který se jim takto lépe na mysl uvádí. c) Slavnostní radost vánoční a velikonoční před-cházejícím umlknutím varhan znamenitě se zvyšuje. *) (1) Jako zpěvem naproti nástrojům hudebním vyjadřuje se stránka duševní naproti smyslnosti: bedlivé šetřenf zákona toho upozorriuje a upomíná křesfana, aby v dobách pokácí smyslností se odříkal a u vyšší míře vnitřního života duševního se všímal.

k) Pozn. red. Po nabyté zkušenosti přesvědčí se o pravdivosti výroku jeden každý sám. U sv. Cyrilla a Niethoděje v Karlíně mají pust v adventě a postě nejen varhany, nýbrž zpěváci odříkají se v obou dobách též nmělého zpěvu vícehlasného, zpívajíce výhradně jen chorál bez vše 1 ikého průvodu varhan. Jak slavný bývá však okamžik, když o vzkříšení a o půlnoční rozezvučí se opětně, po delším postu a přestávce s veškerou silou královský nástroj hudební! Jak mile a bohatě zaznívá napotom po dobrovolné zdrženlivosti umělý, vícehlasnýzpěvPales t r i n ů v v přerozmanitých svých a zajflnavých tiguracích. A jest-li že již někdo trpí na eft'ekt dovolený, mohutným zavzněním varhan po delším umlknutí v dobách snmtečních a kajicných stokrát více se docílí na rozjásání duší, než když po nucené zdrženlivosti švitořivých housliček jen vážné varhany zaznívají, aby takto o svátcích

k větší ještě štěbetavosti příležitost se poskytnuta. :t
  PŘEDCHOZÍ        NÁSLEDUJÍCÍ