NEZAŘAZENO
Ročník: 1895; strana: 82,
Přepis ke stažení ve formátu MS Word [0 kB]

  PŘEDCHOZÍ   zobrazovat jako obrázky [jpg]      NÁSLEDUJÍCÍ  
- 82 -



tého opata Augustina tam ku hlásání tomen, ano co dobrý znatel chorálu

svaté víry Kristovy vyslal (596). Kdyz v choru i spolu zpíval Totéz vypra-

pal< tato utęšenę vzkvétající církev vuje se o císari Ottonovi Vel., o králi

anglická od pohanských národű byla zni- anglickém Alfredovi a o Robertu, králi

cena, príšli pozdęji od papeze Vitaliána francouzském. A ze sv. Václav, jenz

vyslaní opat Hadrian s Theodorem a tak zboznę i v noci chrámy navštęvoval,

roku 679 rímský kantor Jan, jenz po na spolecné modlitbę v choru bral po-

delší dobu vyucoval ve zvláštní škole dílu, o tom snad nelze pochybovati.

zpęvu chorálnímu; školu tu navštęvovalo V stredovękých kronikách na mnohých

rnnoho anglosaských klerikű. — Do Fran- místech lící se, kterak o vętších svát-

cie dostal se rímský chorál hlavnę pri- cích slavným zpűsobem panovníci s ce-

cinęním Pipina u Karla Vel. Ponęvadz lým dvoranstvem ubírali se do chrámu

ale francouzští zpęváci, pro nęz nęzné, a pi•i celém matutinum, ac zpęvy nejed-

jemné melodie zpęvu umęleckého byly nou velmi dlouho trvaly, príkladnę prí-

pi•íliš nesnadné, tyto rozmanitými zmę- tomni bývali.

nami pokazili, stálo to opęt mnoho na- Od dob Karla Vel. vzkvétal chorál,

máhavé práce, aby presná podání o zpęvu az pak od 14. století pocal se jeviti

chorálním se pevnę zakorenila a ustálila. jeho úpadek; samovláda gregorianských

Za tím úcelem také mnozí francouzští melodií pominula a vznikla hudba men-

zpęváci cestovali do Ríma, aby správné- surální, kteréz od hudebníkű vęnována

mu zpęvu chorálnímu se priucili, rímští byla veškerá láska a péce. Veleni moc-

pak zpęváci opęt castęji pricházeli do ným a nebezpecným neprítelem chorálu

Francie, aby zpęvu tomu dűkladnę vy- byl humanismus, jenz jak známo se

ucovali. Rolcu 760 prišel papezský zpę- zvláštní zálibou, ano vášní pęstoval stu-

vák Simeon, r. 787 Theodor a Benedikt, dium starých klassilcű, odkudz docela

r. 790 Petr a Roman. Kdyz pak vęro- prirozenę vznikla jakási záliba v po-

vęstové vnikali do východního Nęmecka haristvu, kteráz od konce století i5tého

a dále pres hranice Nęmecka do Cech, v církvi velikých zpűsobila škod a pohrom.

Moravy, Polska a Uher, tu známost Vętšina prívrzencű tohoto smęru byli

o zpęvu choráluim i v tęchto krajinách bud úpiní nevęrci, aneb alespoii z ná-

se rozšírila. Do Spanęl prenesen byl bozenství tropili si posinęch, knęze pak,

chorál roku 1678, kdy totiz tamęjší mnichy, jakoz i církevní modlitbu, kde

liturgie za rímskou byla vymęnęna. a jak mohli, tupili a zlehcovali. Výroky

Tím zpűsobem veškeren krestanský Lutra, Zwingli-ho, Kalvína a mnohých

západ sjednocen byl spolecným, veleb- stoupencű jejich zrejmým jsou toho dű-

ným zpęvem chorálním, v nęmz vzdá- kazem. Vyvinula se zrejmá nenávist

vala se v krajinách tęch Bohu povinná proti bohosluzebným obradűm církve a

cest a chvála. tím ovšem vzniklo i mnozství predsudkű

Abychom pak mohli si uciniti správný proti chorálu, kteréz pűsobily tím zhoub-

pojem o tom, kterak se tenkráte cho- nęji, ponęvadz i premnozí katolíci pra-

rálu pri bohosluzbę uzívalo, dluzno pri- vou cenu chorálu více nepoznávali. Po-

pomenouti, ze v kazdém męstę biskup- dobnę jako velebné chrámy stredovęké,

ském kathedrální kapitolou a duchoven- kteréz nevkusnými se zdály, rozlicnými

stvem, v kazdém z cetných klášterű na prístavbami a premęnami v souhlas s no-

sta cítajícími mnichy a v premnohých vými ideami renaissance męly býti uve-

chrámech farních duchovenstvem farním deny, tím ale právę byly znešvareny,

kazdodennę pri zpívané mši svaté i pri podobnę dęlo se i v chorálu. Pracovalo

církevních denních i nocních hodinkách a opravovalo se na nęm, zejména pak

chorálnę se pęlo. delší a bohatší jeho melodie nemilosrdnę

A jak dobre vęrící lid této boho- byly pristrihovány a zkracovány. Ponę-

sluzbę se zpęvy rozumęl a si jí vázil, vadz ale pri tomto opravování kazdý

patrno ze zpráv, dle nichz i knízata jednal dle svého vlastního náhledu a

lzi-esfanská i panovníci na bohosluzbę té dle své chuti, povstalo slzoro tolik

brali podílu; to se jaksi samo sebou nových smęrű chorálních, kolik bylo

rozumęlo. Tak na pr. Karel Vel. demię tiskáren, v nichz knihy pro chorál se

nejen pri zpívané mši svaté, nýbrz i pri upravovaly. :i tak pűvodní, po celý

vesperách a ostatních denních hodinkách stredovęk peclivę chovaná jednoda zpęvu

církevních, o všech pak svátcích i pri byla znicena. Dokladem toho jsou témęr

nocním matutinum zboznę býval pri- všecka tisková vydání ve folio z konce

  PŘEDCHOZÍ        NÁSLEDUJÍCÍ