| ||||
| ||||
stanou se Pavlové, jestlize jen oprava Písním ucí se známou metodou. (Viz
provádí se nálezitę a není-li lid podnę- Mazánek.) cován, ale poucován. z. Precte a vysvętlí se text. Zde Brzy vytríbí se vkus zpęvákűm a tím budiz katecheta ve škole, kazatel v ko- i vkus posluchacű. stele zákűm i lidem napomocen, nebo Kdo neumí anebo neműze anebo ne- nerozumí-li se textu, jaká to modlitba, chce zpívati, modli se, vzdyt je zpęv jaký zpęv? také modlitbou, ale jen pro toho, kdo Doporucuji zpívati ze zpęvnícku, ne- zpívaje se modlí. bot pamęt bývá i roztrzita a hledáním Podívejme se nyní do školy. slova stęzuje se prednes i jistota zpęvu. Má-li škola cviciti píseń církevní, 2. Ucitel zahrá nebo zazpívá melodii rozumí se samo, ze vybéi c si nęco písnę sám. z tęch pokynű, jez jsem predeslal a ze Doporucuji zpívati dle znamének, nej- pi-i výbęru písnę ti-eba ríditi se potre- lépe dle not, kterých netreba zákűm niz- bou osady. Nebude snad škola cviciti ších oddęlení dűkladnę znáti, ale prece takové písnę, které se nikdy a nikde na jiz polohou not sledují i zrakem stou- osadę nezpívají ! pání nebo klesání nápęvu, obloucky, A tu zajisté dorozumí se správa délku a cvicí se tudíz lehce. školy se správou duchovní; kde v jedné 3. 'Láci zpívají spolu jemnę, slabę, farnosti škol více, j est s p o l e c n é v š e c h cást po cásti. dorozumęní zádoucí. 4. Cásti jednotlivé se spojí v celek, Snad jiz zde kámen úrazu. ten se opakuje az k nálezitému osvojení Pravdou jiz z pi-edu dokázanou jest, — ne hned v první anebo v prvních ze ucitel má povinnost písnę církevní hodinách — nýbrz dalším cvikem. cviciti; rovnęz pravdou jest, ze správce Poznámky: Netrpme dętem, aby duchovní má právo, ba povinnost sta- ]cricely. Doprovázejme houslemi, zvláštę rati se, aby tak se dęlo, rovnęz ale má kdyz dętem únavou aneb pocasím hlas povinnost, toho si v á z i t i, kde tak se klesá. Prűvod harmonia a nebo varhan dęje. o malé znání zpęv predstihuj, abys za- Nezavládne-li na obou stranách vę- mezil klesání hIasu a docílil svého domí, ze slouzí se vęci svaté, vęci ne- rythmu, Provázejme vzdy dle not a malé dűlezitosti, vztýcí-li se na jedné harmonisací dűstojnou. neb druhé stranę pánovitost — potom Necvicme písnę kostelní dvouhlasnę. pouhá zmínka, pouhá zádost reformy Chorál jest mohutný ve své jednohla- z jedné nebo druhé strany jest i príci- sosti — druhý hlas pri dobré harmoni- nou nerozumného škádlení, ba i hlub- saci jest práce umęlá, tęzká, zapomíná ších roztrzek. se snadno a kdyz potom takový zpęvák Tady dobrá vűle koláce jí. notuje druhý lilas vlastní svojí skladbou, V casopise »Vychovateli«, roc. VII., bývá to hrozné poslouchání. Také tím 492, míní pan spisovatel, ze je mozno nabudeme mnoho casu! za rok nacviciti 6—8 písní a po cas V ti-ídách nizších od 3. škol. roku školní návštęvy asi 30 písní. Mnohý pocínajíce zpívejme písnę lehcí, kratší, z nás lekce se té cifry a vzdychne: snad jiz na osadę známé, ve vyšších »To bych jinému ani nesmęl uciti!« spakujme a nové tęzší pi-idávejme. 6—8 nových písní na první rok re- Láci ucí se sice zpívati od zákii formy, praví m n o v ý c h p í s n í, j est ne- i od lidu slyšením a podobnę tak lid od moznost. Vzdyt jest treba tęm písním škol. dętí, toho ale nedbejme a ucme d o b ~e nauciti a ucho i cit zpęvákű ve škole a opakujme známé s nálezitou i posluchacű zvolna a dobrým pi cdne- bedlivostí! sem navnaditi, aby spíše pocali touziti, Nyní męlo by následovati, kterak 21znitl po dobrých písních, aby podobná ošetrovati píseń pro budoucnost, t. j., píseń budoucí męla cestu razenu a pri- aby se písním tęm pomocí škol. dętí jetí priznivo. Ta]cé bude treba opatrnę naucil lid, a píseń aby byla ušetrena bojovati proti výše zmínęným obrancűm všech kazű a pohrom casových. stávajícího porádku. Proto myslím, ze Kde reforma dostoupila toho stadia, stací jedna slozitęjší, 2 a nejvýše 3 o kterém zde byla rec, tam rozchodu- jednoduché písnę. Do ti-etice všeho jící cinitelé najdou i cestu i metodu dobrélio! tamní osadę primęrenou. | ||||
|