NEZAŘAZENO
Ročník: 1895; strana: 85,
Přepis ke stažení ve formátu MS Word [0 kB]

  PŘEDCHOZÍ   zobrazovat jako obrázky [jpg]      NÁSLEDUJÍCÍ  
stanou se Pavlové, jestlize jen oprava Písním ucí se známou metodou. (Viz

provádí se nálezitę a není-li lid podnę- Mazánek.)

cován, ale poucován. z. Precte a vysvętlí se text. Zde

Brzy vytríbí se vkus zpęvákűm a tím budiz katecheta ve škole, kazatel v ko-

i vkus posluchacű. stele zákűm i lidem napomocen, nebo

Kdo neumí anebo neműze anebo ne- nerozumí-li se textu, jaká to modlitba,

chce zpívati, modli se, vzdyt je zpęv jaký zpęv?

také modlitbou, ale jen pro toho, kdo Doporucuji zpívati ze zpęvnícku, ne-

zpívaje se modlí. bot pamęt bývá i roztrzita a hledáním

Podívejme se nyní do školy. slova stęzuje se prednes i jistota zpęvu.



Má-li škola cviciti píseń církevní, 2. Ucitel zahrá nebo zazpívá melodii

rozumí se samo, ze vybéi c si nęco písnę sám.

z tęch pokynű, jez jsem predeslal a ze Doporucuji zpívati dle znamének, nej-

pi-i výbęru písnę ti-eba ríditi se potre- lépe dle not, kterých netreba zákűm niz-

bou osady. Nebude snad škola cviciti ších oddęlení dűkladnę znáti, ale prece

takové písnę, které se nikdy a nikde na jiz polohou not sledují i zrakem stou-

osadę nezpívají ! pání nebo klesání nápęvu, obloucky,

A tu zajisté dorozumí se správa délku a cvicí se tudíz lehce.

školy se správou duchovní; kde v jedné 3. 'Láci zpívají spolu jemnę, slabę,

farnosti škol více, j est s p o l e c n é v š e c h cást po cásti.

dorozumęní zádoucí. 4. Cásti jednotlivé se spojí v celek,

Snad jiz zde kámen úrazu. ten se opakuje az k nálezitému osvojení

Pravdou jiz z pi-edu dokázanou jest, — ne hned v první anebo v prvních

ze ucitel má povinnost písnę církevní hodinách — nýbrz dalším cvikem.

cviciti; rovnęz pravdou jest, ze správce Poznámky: Netrpme dętem, aby

duchovní má právo, ba povinnost sta- ]cricely. Doprovázejme houslemi, zvláštę

rati se, aby tak se dęlo, rovnęz ale má kdyz dętem únavou aneb pocasím hlas

povinnost, toho si v á z i t i, kde tak se klesá. Prűvod harmonia a nebo varhan

dęje. o malé znání zpęv predstihuj, abys za-

Nezavládne-li na obou stranách vę- mezil klesání hIasu a docílil svého

domí, ze slouzí se vęci svaté, vęci ne- rythmu, Provázejme vzdy dle not a

malé dűlezitosti, vztýcí-li se na jedné harmonisací dűstojnou.

neb druhé stranę pánovitost — potom Necvicme písnę kostelní dvouhlasnę.

pouhá zmínka, pouhá zádost reformy Chorál jest mohutný ve své jednohla-

z jedné nebo druhé strany jest i príci- sosti — druhý hlas pri dobré harmoni-

nou nerozumného škádlení, ba i hlub- saci jest práce umęlá, tęzká, zapomíná

ších roztrzek. se snadno a kdyz potom takový zpęvák

Tady dobrá vűle koláce jí. notuje druhý lilas vlastní svojí skladbou,

V casopise »Vychovateli«, roc. VII., bývá to hrozné poslouchání. Také tím

492, míní pan spisovatel, ze je mozno nabudeme mnoho casu!

za rok nacviciti 6—8 písní a po cas V ti-ídách nizších od 3. škol. roku

školní návštęvy asi 30 písní. Mnohý pocínajíce zpívejme písnę lehcí, kratší,

z nás lekce se té cifry a vzdychne: snad jiz na osadę známé, ve vyšších

»To bych jinému ani nesmęl uciti!« spakujme a nové tęzší pi-idávejme.

6—8 nových písní na první rok re- Láci ucí se sice zpívati od zákii

formy, praví m n o v ý c h p í s n í, j est ne- i od lidu slyšením a podobnę tak lid od

moznost. Vzdyt jest treba tęm písním škol. dętí, toho ale nedbejme a ucme

d o b ~e nauciti a ucho i cit zpęvákű ve škole a opakujme známé s nálezitou

i posluchacű zvolna a dobrým pi cdne- bedlivostí!

sem navnaditi, aby spíše pocali touziti, Nyní męlo by následovati, kterak

21znitl po dobrých písních, aby podobná ošetrovati píseń pro budoucnost, t. j.,

píseń budoucí męla cestu razenu a pri- aby se písním tęm pomocí škol. dętí

jetí priznivo. Ta]cé bude treba opatrnę naucil lid, a píseń aby byla ušetrena

bojovati proti výše zmínęným obrancűm všech kazű a pohrom casových.

stávajícího porádku. Proto myslím, ze Kde reforma dostoupila toho stadia,

stací jedna slozitęjší, 2 a nejvýše 3 o kterém zde byla rec, tam rozchodu-

jednoduché písnę. Do ti-etice všeho jící cinitelé najdou i cestu i metodu

dobrélio! tamní osadę primęrenou.

  PŘEDCHOZÍ        NÁSLEDUJÍCÍ