První Cecilianská slavnost v Praze
Ročník: 1876; strana: 17,
Přepis ke stažení ve formátu MS Word [0 kB]

  PŘEDCHOZÍ   zobrazovat jako obrázky [jpg]      NÁSLEDUJÍCÍ  
Vychází vždy

5. každého měsíce.

Předplatné, C E c I Li Em

jež činí

poštovní zásilkou Casopis

nart^lelyleta 1 rokr.m.z1. na 1: pro katolickou hudbu posvátnou přijímá pouze na jo- v (;echách, ua -Zorav% a ve Slezsku.

duu z těchto dvou dob

adminístrace Majitel, vydavatel a redaktor:

v Parlúiě, číslo 234. ~EY.DINAND rl. ~EHNER.

Jen frankované listy

přijímají se.

Rukopisy redakci za-slané nevracejí se.

Dopisy, tykající se

redakce, bucYtež za-

sílány franco

Ferdinandu Lehnerovi v Karlfně, č. 234.

Reklamace zasílány

budtež do expedice

v Praze, růžová ulice

č. 5, II.

s

Číslo 3. V Praze, dne 13. března 1876. Ročník III.

Obsah; První Ceciliansl:á slavnost v Praze. (Pokračování.) — Zákonodárství církevní o hře na varliany.

I'řcdná.,ka 1?dm. Langera v katolické hcscdč v Praze z. tínora. — Pěstovfuií zpěvu církevního. Arcidiecése

Pražská: Z Prahy. 1[udelmí odbor akademie l:řesfanshé. — Mis,a in honorem beatae Agnetis de Bohemia od

F. Z. Skuherského.!.e semináře Pražského. — Litcraturn hudby posvátné. — Iludcbní příloha čís. 3.

První Cecili.anská slavnost v Praze.

(Pokračování.)

Program pokročil ku skladbě ,Be1Iedictus es Domine" (Offertorium in Dom. t.,luin(luag.) 8 hl. od C. Etta.

I, t t K a s p a r, r. 1188 narozený v bavorském L+'rlingu, náleží mezi nejslovutnější umělce hudební svého věku. Byl výtečným učitelem, obratným skladatelem, zároveň však důmyslným z p y t a t e l e m v oboru hudby starší a středověké a co takový byl neunavně činným až na konec plodného i požehnaného živobytí. IIorlivost jeho nikdy neochábla. Ze zejmena „Musica sacra” starých mistrů církevních v Bavořf ch slavila vzkříšení, kromě P r o s k e-li o a M e t t e n l e i t e r a největších zásluh má Kaspar Ett.

Hned za prvního mládí objevoval ne-obyčejné nadání hudební, tak že se stal vokalistou v blízkém klášteře benediktinském, Andechs zvaném. Za tři leta naučil se zde kromě zpěvu, generalbassu a hře na varhany také v liternfm tolik, že byl schopen vstoupiti do škol gymnasialnícll. V mnichovském semináři kurfiřtském po-kračoval ve studiích a dva znamenití hudebníci byli zde jeho učitely Schlett a Gratz, jeden jej doučil hráti na varhany, druhý jej vycvičil v kontrapunktu.

Tehdáž všeobecně panující dramatický sloh hudby kostelní nijak jej ne-uspokojoval. Bylt zajisté Ett povahy příliš ušlechtilá a srdce hluboce náboženského, aby nebyl poznal, že hudbou kostelní, jaká všeobecně se užívalo, z n e s v ě c u j f a pro-fanují se služby Boží. Nejsa spokojen s přítomností, zašel si do minulosti. I jal se pátrati v hudebním archivu seminářském a počal probírati se v zaprášených foliantech starých mistrů hudebních, na jichž díla nespravedlivě zapomínalo se. Brzy zde zdomácněl, oblíbiv si předevšfm Ockenheima a Lasso. Netušená krása, sila, vznešenost a posvátnost děl těchto jej okouzlila.

Dokončiv studia na liceum, o d d a 1 s e výhradně hudbě, při čemž ovšem ne-stal se nevěrným klassické literatuře a za-milovanému studium ]inquistickému, tak že ještě u věku velmi pokročilém přiučil se sauskritu.

Boku 1816 stal se varhaníkem v mnichovském kostele St. Michaelshof zvaném, kterýžto úřad až do smrti neopustil. Zde počala velká činnost jeho ve prospěch starých In i s t r ů a Mnichov udivený po dlouhé přestávce uslyšel opětně skutečnou hudbu kostelní. Jeho repertoire zahrnoval veškeré mistry 16., 17. a 18. věku, ve vlastních pak skladbách zbližovati se snažil duchu starých skladatelů. l osvojil si v době krátké jejicli sloh i ducha tak dokonale, že se stal jedním z nejlepších mistrů kontrapunktu. Od nich naučil se hravě zápoliti s větou čtverhlasnou, jakož i přirozenému, zpěvnému a snadnému vedení h 1 a s ů. Jsa jemného vkusu a citu hlubokého, znal pracem svým udíleti podivuhodné lahodnosti a ušlechtilosti.

Nikdy se neodvážil a neodhodlal, aby

3
  PŘEDCHOZÍ        NÁSLEDUJÍCÍ