NEZAŘAZENO
Ročník: 1896; strana: 5,
Přepis ke stažení ve formátu MS Word [0 kB]

  PŘEDCHOZÍ   zobrazovat jako obrázky [jpg]      NÁSLEDUJÍCÍ  
- 5 -





cleny obou sborű, kterí si nevšedních zásluh získali ++Asperges«, resl~onsorií ku zpívané mši sv. a ~Pange



obętovnou horlivostí a láskou o zvelebení zpęvu lingua., coi se ihned mezi lid rozdalo a nacvi~ilo.

posvátného. Odpocinutí vęcné deji jim, Pane, a Ponęvadi však ani tyto zpęvy nám nedostacovaly,



svętlo vęcné af jim svítí opisoval jsem ze svato-Janského kancionálu rńzné



Po vroucném díkűvzdání podávám g e n e r á l n í písnę, a sice: 5 písní k Pánu Jeiiši, 2 k P. Marii,



z p r á v u o cinnosti liturgického i literátského jednu k sv. Cyrillu, sv. Annę, sv. Vavrinci a sv.

sboru, jakoz i pęvecké školy naší Jednoty Cyrill- Alzbętę.L jmenovaných pisní jsem kazdou asi



ské. V roce 1874 pocal dp. Ferdinand Lehner 6okrát nebo lookrát opsal a mezi lid rozdal.



vydávati casopis +,Cecilii,, pro katolickou hudbu V celku nacvicil literátský sbor za piných



posvátnou v Cechách, na Moravę a ve Slezsku, 13 rokű (od r. 1874 do r. 1886) 95 písni se 130

v nęmzto vyzýval milovniky zpęvu posvátného, aby nápévy, ceské nešpory na všechny vętší svátky

ve veškerých chrámech Pánę obnovili církevní celého roku, troje zpívané litanie, latinské uAsper-



zpęv. ládal, aby piedevšim pęstován byl chorál ges«, Responsoria mešní a *Pange lingua«, coi



gregorianský a zpęv polyfonický piesnę liturgického literátský sbor ai do konce mého pűsobení (r. 1893)



slohu, domu Boíiho dűstojný, nikoli svętský a diva- jakoito reditele kűru zdejšího chrámu Pánę v ko-



delní. Ku pęstování zpęvu v ieci materské pii stele zpíval. Veškeré písnę a zpęvy zaznamenány

meuších slavnostech a kaidodenní poboznosti odpo- jsou ve zvláštní knize, do které jsem vše zanášel.



rucoval zrizování sborű literátských. Za tím úcelem Od roku 1886 cvicení literátského sboru pre.

zridil v Praze .Obecnou jednotu pro pęstování stalo, ponęvadi jsme hojnost zpęv-ú pro naši boho-



cirkevní hudby v Cechách, na Moravę a ve Slez- sluzbu nacvicených męli. To jest cinnost literát-

sku«, ]sterá však od tehdejší vlády povolena nebyla. ského sboru.



Jestlize za tou piícinou nebylo nám lze zríditi Nyní piicházím na cinnost s b o r u l i t u r g i-

farní jednotu, domluvili jsme se s dp. Václavem c k é h o, s kterými se téi reforma piesnę liturgi-



Oharkou, který téhoz casu zde administroval, ie ckého slohu r. 1874 zahájila.

prece zavedeme reformu zpęvű ve smyslu piesnę Hudební archiv zdejšího chrámu Pánę, který



církevním, jak pii liturgické bohosluzbę, to jest z diivęjších let pocházel, obsahoval skladby svęt-



pri zpívané mši sv, pri níz se uzívá meci latinské, ského a divadelního slohu, jaký církev svatá zapo•



taktéi pri tiché mši sv, a jiných poboinostech, vídá. Poiizovány jsou tudíz od roku 1874 skladby

pri kterýchzto dovoleno uzívati reci materské. slohu piesnę liturgického, schválené a odporucené



K vykonání této reformy zpęvű cirkevních bylo „Obecnou jednotou Cyrillskou pro Cechy, Moravu

zapotrebí, abychom ziidili farní školu pęveckou, a Slezsko,,, kterou rídil a dosaváde spravuje msgr.



jednalo z dítek školních, jednak z dospęlejších, a Ferdinand Lehner.



pak sbor liturgický a literátský. Ponęvadi však Za tato díla presnę liturgického sluhu vydal

školu pęveckou a sbor liturgický hned pri nastou-

zciejši kostel od r. 1874 ai do r. 1891 412 zl. 56 kr.,

pení svém v roce 1869 jsem zalozil, bylo zapotrebí

kromę všech skladeb v rukopisech, které jsem

jen ziízení literátského sboru, jehoz cvicení zapo- opsal a kostelu daroval. Neni tudiz zapotrebí dal-

calo v męsíci lednu r. 1874. Toto cviceni literát- ších výloh za hudebniny, jelikoi jsem zde zalozil

ského sboru konalo se pravidelnę kaidého roku velmi bohatý hudební archiv presnę liturgického

od sv. Václava ai do sv. Marka vidy v pátek ve

slohu, s kterými se chrám Pánę chlubiti műie,

škole, a to od 7 az do q, nękdy i do Io hod, vecer.

Ponęvadi jsme tenkráte nemęli slušného kan- obsahující mnoho set dęl starých i nových mistrű.

cionálu, kterýz by cirkevním pozadavkűm vyhovo- L tohoto liturgického archivu nacvicil kostelní

val, objednali jsme pro pocátek uNešporní knihy«, sbor od r. 1874 330 motett, 36 mší, veškeré cho-



výtah to ze svato-Janského kancionálu od V. Bra- rální zpęvy z Graduale Romanum; Introitus a



dáce, pocavše cviciti ceské zalmy, hymny, antifony Communio zpívány pri kazdé zpívané mši svaté



Marianské a jiné písnę, které v tęchto kniikách chorálnę, Graduale, Tracty, Sequence a Uftertoria



oUsaieny byly. jen tenkráte prednášeny chorálnę, kdyi nebylo

Roku 1895 vydal dp. Ferd. Lehner +,Mešní pohotovę vícehlasých.



kancionál«, obsahující zpęvy mesní a jiné písnę, Tyto všechny zpévy kostelni sbor za mého



kterýz od zvęcnęlého ndp. biskupa N tiga pro rízení v kostele prednášel. Jsou zde dvé knihy, ve

diecési Brnęnskou schválen a odporucen byl, a kte- lcterýchi jest zaznamenáno, kdy a co se od prsní



rýz dp. Václav Oharek na zdejší osadę ihned za- nedęle po trech Králich, 11. ledna 1874 ai do



vedl. Krotné z tohoto kancionálu cvicívaly se téi 22. cervence 1894 pii kazdé zpívané mši svaté

jiné písnę, na pi. k ceským svatým patronűm, a jiných liturgických oUiadech zpívalo.



které Olomouctí bohoslovci vydávali, téi i dvoje Dluino téz piipomenouti, ze se za tak dlouhou



zpívané litanie I.auretanské, jedny od Lehnera a dobu kostelní sbor casto męnil, stalí clenové od-



druhé od Kiiikovského, Lehnerovy litanie k nej. cházeli a noví zase pristupovali. Za touto piícinou



svętęjšímu Jménu Jeiíš. Pozdęji vytištęno jest bylo tieba, aby skladby ui provozované opętnę a



nękolik pisní adventních a 200 výtiskű latinského znova se cvicily.

  PŘEDCHOZÍ        NÁSLEDUJÍCÍ