| ||||
| ||||
- 5 -
cleny obou sborű, kterí si nevšedních zásluh získali ++Asperges«, resl~onsorií ku zpívané mši sv. a ~Pange obętovnou horlivostí a láskou o zvelebení zpęvu lingua., coi se ihned mezi lid rozdalo a nacvi~ilo. posvátného. Odpocinutí vęcné deji jim, Pane, a Ponęvadi však ani tyto zpęvy nám nedostacovaly, svętlo vęcné af jim svítí opisoval jsem ze svato-Janského kancionálu rńzné Po vroucném díkűvzdání podávám g e n e r á l n í písnę, a sice: 5 písní k Pánu Jeiiši, 2 k P. Marii, z p r á v u o cinnosti liturgického i literátského jednu k sv. Cyrillu, sv. Annę, sv. Vavrinci a sv. sboru, jakoz i pęvecké školy naší Jednoty Cyrill- Alzbętę.L jmenovaných pisní jsem kazdou asi ské. V roce 1874 pocal dp. Ferdinand Lehner 6okrát nebo lookrát opsal a mezi lid rozdal. vydávati casopis +,Cecilii,, pro katolickou hudbu V celku nacvicil literátský sbor za piných posvátnou v Cechách, na Moravę a ve Slezsku, 13 rokű (od r. 1874 do r. 1886) 95 písni se 130 v nęmzto vyzýval milovniky zpęvu posvátného, aby nápévy, ceské nešpory na všechny vętší svátky ve veškerých chrámech Pánę obnovili církevní celého roku, troje zpívané litanie, latinské uAsper- zpęv. ládal, aby piedevšim pęstován byl chorál ges«, Responsoria mešní a *Pange lingua«, coi gregorianský a zpęv polyfonický piesnę liturgického literátský sbor ai do konce mého pűsobení (r. 1893) slohu, domu Boíiho dűstojný, nikoli svętský a diva- jakoito reditele kűru zdejšího chrámu Pánę v ko- delní. Ku pęstování zpęvu v ieci materské pii stele zpíval. Veškeré písnę a zpęvy zaznamenány meuších slavnostech a kaidodenní poboznosti odpo- jsou ve zvláštní knize, do které jsem vše zanášel. rucoval zrizování sborű literátských. Za tím úcelem Od roku 1886 cvicení literátského sboru pre. zridil v Praze .Obecnou jednotu pro pęstování stalo, ponęvadi jsme hojnost zpęv-ú pro naši boho- cirkevní hudby v Cechách, na Moravę a ve Slez- sluzbu nacvicených męli. To jest cinnost literát- sku«, ]sterá však od tehdejší vlády povolena nebyla. ského sboru. Jestlize za tou piícinou nebylo nám lze zríditi Nyní piicházím na cinnost s b o r u l i t u r g i- farní jednotu, domluvili jsme se s dp. Václavem c k é h o, s kterými se téi reforma piesnę liturgi- Oharkou, který téhoz casu zde administroval, ie ckého slohu r. 1874 zahájila. prece zavedeme reformu zpęvű ve smyslu piesnę Hudební archiv zdejšího chrámu Pánę, který církevním, jak pii liturgické bohosluzbę, to jest z diivęjších let pocházel, obsahoval skladby svęt- pri zpívané mši sv, pri níz se uzívá meci latinské, ského a divadelního slohu, jaký církev svatá zapo• taktéi pri tiché mši sv, a jiných poboinostech, vídá. Poiizovány jsou tudíz od roku 1874 skladby pri kterýchzto dovoleno uzívati reci materské. slohu piesnę liturgického, schválené a odporucené K vykonání této reformy zpęvű cirkevních bylo „Obecnou jednotou Cyrillskou pro Cechy, Moravu zapotrebí, abychom ziidili farní školu pęveckou, a Slezsko,,, kterou rídil a dosaváde spravuje msgr. jednalo z dítek školních, jednak z dospęlejších, a Ferdinand Lehner. pak sbor liturgický a literátský. Ponęvadi však Za tato díla presnę liturgického sluhu vydal školu pęveckou a sbor liturgický hned pri nastou- zciejši kostel od r. 1874 ai do r. 1891 412 zl. 56 kr., pení svém v roce 1869 jsem zalozil, bylo zapotrebí kromę všech skladeb v rukopisech, které jsem jen ziízení literátského sboru, jehoz cvicení zapo- opsal a kostelu daroval. Neni tudiz zapotrebí dal- calo v męsíci lednu r. 1874. Toto cviceni literát- ších výloh za hudebniny, jelikoi jsem zde zalozil ského sboru konalo se pravidelnę kaidého roku velmi bohatý hudební archiv presnę liturgického od sv. Václava ai do sv. Marka vidy v pátek ve slohu, s kterými se chrám Pánę chlubiti műie, škole, a to od 7 az do q, nękdy i do Io hod, vecer. Ponęvadi jsme tenkráte nemęli slušného kan- obsahující mnoho set dęl starých i nových mistrű. cionálu, kterýz by cirkevním pozadavkűm vyhovo- L tohoto liturgického archivu nacvicil kostelní val, objednali jsme pro pocátek uNešporní knihy«, sbor od r. 1874 330 motett, 36 mší, veškeré cho- výtah to ze svato-Janského kancionálu od V. Bra- rální zpęvy z Graduale Romanum; Introitus a dáce, pocavše cviciti ceské zalmy, hymny, antifony Communio zpívány pri kazdé zpívané mši svaté Marianské a jiné písnę, které v tęchto kniikách chorálnę, Graduale, Tracty, Sequence a Uftertoria oUsaieny byly. jen tenkráte prednášeny chorálnę, kdyi nebylo Roku 1895 vydal dp. Ferd. Lehner +,Mešní pohotovę vícehlasých. kancionál«, obsahující zpęvy mesní a jiné písnę, Tyto všechny zpévy kostelni sbor za mého kterýz od zvęcnęlého ndp. biskupa N tiga pro rízení v kostele prednášel. Jsou zde dvé knihy, ve diecési Brnęnskou schválen a odporucen byl, a kte- lcterýchi jest zaznamenáno, kdy a co se od prsní rýz dp. Václav Oharek na zdejší osadę ihned za- nedęle po trech Králich, 11. ledna 1874 ai do vedl. Krotné z tohoto kancionálu cvicívaly se téi 22. cervence 1894 pii kazdé zpívané mši svaté jiné písnę, na pi. k ceským svatým patronűm, a jiných liturgických oUiadech zpívalo. které Olomouctí bohoslovci vydávali, téi i dvoje Dluino téz piipomenouti, ze se za tak dlouhou zpívané litanie I.auretanské, jedny od Lehnera a dobu kostelní sbor casto męnil, stalí clenové od- druhé od Kiiikovského, Lehnerovy litanie k nej. cházeli a noví zase pristupovali. Za touto piícinou svętęjšímu Jménu Jeiíš. Pozdęji vytištęno jest bylo tieba, aby skladby ui provozované opętnę a nękolik pisní adventních a 200 výtiskű latinského znova se cvicily. | ||||
|