NEZAŘAZENO
Ročník: 1896; strana: 18,
Přepis ke stažení ve formátu MS Word [0 kB]

  PŘEDCHOZÍ   zobrazovat jako obrázky [jpg]      NÁSLEDUJÍCÍ  
— 18 —





cástku Communio spíše IV. tonu bych tedy nękterá melodie b e z v ý m i n e c n ę

pridęlil. Ostatnę celá ta vęc nemá pro h pomíjí a jestlize v ní místo h vzdy b

Vás zvláštní nęjaké ceny, ponęvadz pri prichází, tu lze podobnę jako se to pri

pochybných melodiích rozhodují knihy moderním písmu not stává, ono b pri-

chorální svým udáním. pojiti hned ku klíci na pocátku; nez to

Jsou však také melodie, kteréz ob- nezdálo se theoretikűm stí cdovękým

jem tonin obou forem, autentické i pla- býti primęreným. Transponovali tudíz

r;ální, vykazují. Tyto naznacují se ve melodie ty na jiný stupeń touový, a to

knihách chorálních dvojím znaménkem uciniti mohli tím spíše, ponęvadz noty

I.—lI. (na pr, sequence velikonocní: »Vi- chorální neudávají jako noty

ctimae paschali laudes«), V.—VI. (Gra- moderní urcitou nęjakou výši

duale: »Prope est« ve stredu kvatem- tonu, nýbrz toliko pomęr tonű

brovou v adventę), VIII.—VII. (Graduale k sobę navzájem, 'rak psali radu

»Benedictus« v nedęli v oktávę Zjevení tonű :

Pánę) a mnohé jiné.



Chcete-li tniti pro nę název, tu vy-

zradím Vám, ze nazývají se: toni mixti,

smíšené toniny. S rozdíly mezi toni per- quintu výše:



fecti, imperfecti, plusquamperfecti, super-

abundantes, mixti, admisti Vás ušetrím,

jestit to vęc prazbytecuá a nemá pro

Vás zádné ceny. a tu pak ovšem nemuseli b predkládati.



Na jednu však vęc musím Vás upo- V jaké poloze tyto škály zpívati se

zorniti. Naleznete v Graduale i ve Ve- mají, tyto noty neudávají, stanoví pouze

sperale melodie, kteréz nekoncí známými polohu pűltonű a celých tonű.

tony závęrecnými: d, e, f, q, nýbrz s a Pozor tedy! O nic jiného se pi-i této

i c; tyto cásti oznaceny jsou co ton X., zmęnę nejedná, nezli o pohodlnęjší a

XI. a XII. Ton XI., pokud mi známo, chorálu primęrenęjší zpűsob písma, ni-

v officielních knihách chorálních se ne- koliv ale o nové toniny.



nalézá, — alespoń jsem ho hledal, ale Ucinili sice theoretikové z tęchto

nenašel; kdyby se Vám podarilo bílou transposic pozdęji zvláštní toniny, a sice

tuto vránu polapiti, zavdęcíte se mi, cítali nękterí 4, jiní 6 transponovaných

kdyz o lovu svém podáte mi zprávu; toniu, vskutku to ale nejsou zádné

XI. a XII. nazývají se téz XIII. a XIV. nové toniny. Nemajít samostatného

tou, kde pak obycejnę známka XIII. a významu, ac v officielních knihách co

XIV. nalézá se v závorce, na pr.: XI. toniny se uvádęjí. Dvoje pak pojmeno-

(XIII.), XII. (XIV.). Jak se tomu ale má vání, XI. (XIII.), XII. dle

rozumęti, jest snad dokonce XIV tonin? toho, zdaz 4 neb 6 transposic se cítá,

Nikoliv. Tonin jest jen osm; ostatních jest zastaralý cop, kterýz jiz dávno męl

šest (resp. tri) jsou jen tak zvané trans- býti odstranęn. Jediný pohled do Gra-

posice. duale a Vesperale vęc tu Vám vysvętlí.

Vysvętlím Vám to. Víte, ze u mno- Vezmęte si »Ite missa est« in Festis

hých melodií b místo h se zpívá; jestlize solemnibus; naznacenot takto:



YI. mod.









I te e e e e mis-sa est.





v starším vydání stálo:

V. mod.

\^^^^ ^- Em ^_m^ ^ ^- ^ -- EME -



te e uus-sa est.





jaký tu rozdíl? Zádný. Ale zpűsob nic jiného nezli pátý s fj. Intonace ma-

psaní jest v novém vydání lepší, cho- rianské antifony: »-Xlma redemptoris«

rálu primęrenęjší. V jakém tonu jde ta mohla se takto oznaciti:

melodie? V pátém; XI. (XIII.) ton není

  PŘEDCHOZÍ        NÁSLEDUJÍCÍ