| ||||
| ||||
— Ig
V. mod. jaká to tonina? Tu stojí Mod. XII.; ~— ^^ ^ E^- to však není nic jiného, nezli VI. s b. ^ ^ — %lu ,L Dríve s tęmito transposicemi šlo se Al ma ještę dále; tu kazdá cástlta I. tonu, kte- Vesperale ale má: ráz męla vzdy b místo la, naznacena XI. mod. byla co IX. ton. Kyrie mše in llominicis : 1. mod. Al ma E _MM, ceno:»Regina coeli«, kteréz takto uazua- Ky - - ri•e e - - - - lei sou XTT. mod. psalo se takto: ^ ^^ —^ ^ ^^^• i Ix. mod. Ke-gi -na coe -li lae - ta - - - re etc. ^ mohlo by i takto státi: Ky - ri-e e - - lei son VT. mod. Takovéto transposice pűsobí jen zmatky. Transposice X. modu jsou opráv- nęné, na pi-.: In Vigilia Nativitatis Gra- Re-gi - na coe - li lae - ta - - - re duale : Mod. X. Ho - di - e sci - e - - - tis , .. su-per Che - ru - bim ... Ben-ja -min ... Tato melodie mohla býti i takto psána: Mod. I1. -- Ilo - di - e sei - e - - tis... sil-per Che ru - bim ... Ben-ja . min .. , Ponęvadz ale jest to neobvyklé ví- se transposice, kdyz mimo b ještę i es dati b na nejdolejší rádce, zvláštę kdyz p~ichází; tak na pi-. v »Haec dies« ve dole i nahore jest b, tu právem uzilo Velikonocních Vesperách: se transposice. Ještę potrebnęjší stává Haec di - - es ... in e - a męlo by vlastnę takto státi: Hace di - - - - es... in e - a avšak toto dvoje b v melodii chorálu IX. ton nikde neprichází ; tak divnę vypadá, ze vskutku lépe bylo, X. jest II. s kdyz jedno z nich transposicí se od- XI. jest V. s b, stranilo. XII. jest VI, s {~. Ostatnę prál bych si, kdyby v offici- elních knihách chorálních panovalo v této ' e tyto transposice nejsou zádnými vęci více dűslednosti. "Tázi se nejednou, zvláštními toninami, patrno dále i z toho, proc jedna melodie byla transponována ze jest jen VIII tonű zalmových, a ze a proc ue druhá, kteráz stejné má na tedy k antifonám tonu XI. pęje se V. to právo? Nez nezdrzujte se pi-i tom ton zalmový a k antifonám tonu XII. zbytecnę a zapamatujte si spíše, ze VI. ton zalmový. | ||||
|