| ||||
| ||||
— 2I —
rývati — iutrádami nebo jinými »ture- I nic. To se k r e s t a n é z velkopátec- ckými aufcuky,,. ního smutlzu chtęjí jen trocllu povyra- B) Na Velký pátek nesmí se pri ob- ziti, a protoze v divadle se hráti nesmí, radech nic, pranic zpívati jinak nez udęlali si malý Iconcert — v kostele .. . latinsky, ani Výtky Spasitelovy (Impro- Krestané -- ua Velký pátek — koncert peria), ani pašije. Tyto pak (vyjma — v kostele: vęru nejsem zádný Sala- »turbu«) ani latinsky nemají zpívati lai- mouu, ale tęchto pojmű si srovnati ne- kové, nýbrz jen duchovní od jáhna po- dovedu! cínajíc (Kongr. ritű, 1676 a 1862). Pro Kdyz jsem nedávno u Prašné brány liolou nemoznost nelze ovšem všude slyšel, jak neboztíkovi jakémusi vyhrá- tomuto rozkazu vyhovęti. A tu radí vali ua poslední cestu slavnostní pochod Krutscllek, autorita nad jiné povolaná, ze Smetanovy »Libuše«: divil jsem se aby jen knęz pašije u oltáre potichu a divím ještę podnes; ale co ríci jest cetl a kűr pi-i tom príhodné zpęvy pred- o ki-estanech, ktei-í p o d k í- í z e m S p a- nášel, jako Stabat Mater, Improperia, sitelovým poi-ádají koncerty? Tu zpęvy o sv. ki-ízi, »'Tenebrae factae sunt« se nedá nic í-íci, tu bylo by nejlépe (tento telit zpracoval s neobycejnou silou hned — j e d n a t i, a to po príkladu sa- dramatickou a pravou pietou M. Haydn mého Krista jednati talc, jako on pri — zel ze nemozno tak o všech jeho vzkrísení dcery jairovy s »pištci a tru- skladbách i•íci) atd. Všechny tyto zpęvy baci« IlalOLll nebo jak pi-i »vycistęní« iuusejí ovšem býti latinské a beze všeho chrámu si pocínal. prűvodu. Kde by lid houzevnatę zádal A byt nás celý svęt ~,yhlašoval za ceských pašijí a kde by odstranęní jich upjaté zpátecníky, tmáre: toz tvrdíme, pohoršení veliké zpűsobilo, mozno tu ze ani takové skladby jako je »Sedm obęma — pi-ání círlcve a vęrících — slov« od Haydena nebo »Kristus na Hore vyliovęti dvojím zpűsobem: bud műze Olivetské« od Beethovena nehodí se na knęz slouziti jen tichou mši sv. a pi-i Velký pátek do kostela. Kdo chceš se ní kűr pašije zpívati cesky, nebo mohou baviti, jdi si do Rudoltína nebo do »Ná- tyto zpívati se odpoledne místo — a rodního«, nikdo ti toho nepripocte ve ted to prijde — namnoze obvyklých zlé, ale pod krízem Kristovým a pí-i »duchovních koncertű«. Na Vellcý pátek Jeho smrti zábavy. nehledej !Lde místo — koncert! Mein Herz, was begehrst tęzce zaslouzeného odpocinku, klidu a du noch mehr? Cteme v Písmę sv., ze pro tebe svatého rozjímání. Mimo zpęvy kdyz Spasitel náš na krízi ua první Ve- naprosto vázné a svaté bez prűvodu liký pátek dokonal, skály pukaly, hro- n á s t r o j ű nelze tu naprosto niceho j i- bové se otvíraly, mrtví z nich vstávali, nélio pi-ipustiti. opona chrámová ve dví se roztrhla, je vęru podivno, jak pošetile si casto slunce se zatmęlo — všechna príroda pocínáme! Po celý rok se nic necvicí, Tkala, naríkala. Rozbourené zástupy, na- hudba posvátná lezí úpinę ladem, staré sytivše se krví nejvętšího svého dobro- odrhovacky se role co rok opakují, v ne- dince, svého Boha, rozprchly se z Hory dęli jako ve svátek porád »Ave Maria«, lebek se hrűzou a zdęšením, uzavrely sebe lehcí mše presného slohu zdá se se ve svých domech... Na Kalvárii býti nesmírnę tęzkou; ale jakmile se zűstalo jen nękolik srdcí Spasiteli nej- blízí Vellcý pátek, tu zkouška za zkou- vęrnęjších, v tichém, prezalostuém za- škou, tu se hraje a píská, troubí a výská, dumání ... A všude kolkol ticho, svaté, az clovęku uši zaléhají: Grabmusik musí hrobové ticho ... "Toto ticho prerušiti být! Kdyby se jen ctvrtý díl této velko- neodvází se ani nejzbęsilejší z vrahű pátecnę-masopustní horlivosti vęnovalo Kristových .. . vázné práci: ó jak mnohý kostel męl Ale co to? Slyším treskot bubnű, by jiz presnou, ryzí hudbu a zpęv o všech vreštęní klarinetű, rachocení pozaunű a nedęlích a svátcích! llelikouű, pro Mi! co se to dęje ? .. . (Pokracování.) | ||||
|