NEZAŘAZENO
Ročník: 1896; strana: 51,
Přepis ke stažení ve formátu MS Word [0 kB]

  PŘEDCHOZÍ   zobrazovat jako obrázky [jpg]      NÁSLEDUJÍCÍ  
trebí, chce-li se mu kdo dobre a presnę Kdezto pri reci vázané jenom urci-

priuciti. Prícina této obtíze spocívá tých stop veršových smí se uzívati, jez

v tom, ze rythmus chorální od u7oderuí mimo to i v urcitém porádku za sebou

hudby v mnohých dűlezitých vęcech se musí následovati, jest to pí-i reci volné

odcliyluje, dále, ze moderní rythmus (nevázané) ponecháno úpinę na vűli a

stal se nám, abych tak rekl, druhou pri- prání recníka, jalcé stopy si zvolí a v ja-

rozeností, takze jej casto, aniz bychom kém postupu je sestaví.

to vędęli, do chorálu prenášíme. Nauka Obrátíme-li to, co nyní receno, na

o rythmu chorálním bvla bęhem pre- chorál, musí se ríci:

dešlého století rozlicnými falešnými cc) ze v chorálu jisté hudební lhűty

theoriemi pokazena, ano ztratila se úpinę casové pűsobí rovnomęrnost pohybu;

a musela v dobę naší opęt býti odkryta, b) ze tyto lhűty jsou velmi rozma-

ci lépe receno, znovu vynalezena. Vyšlo nité a ze v úpinę volném postupu za

najevo, ze rythmus ten jest velmi jemné sebou následují a docela zvláštní ryth-

povahy, ze s textem podivuhodným zpű- mus tvorí.

sobem spadá, a ze pro svou vnitrní roz- 3. Lhűty casové, kteréz tuto rovno-

manitost v nękolik málo strucných pra- męrnost pűsobí (v moderní hudbę »takt«)

videl sjednotiti se nedá, ta]<: jako státi jsou v chorálu »figury tonové«, cili ze

se to muze u moderního rythmu taleto - dvou az z pęti touű utvorené hudební

vélio. Bęhem posledních ctyi-iceti let jednotné skupiny. V hudbę taktové

pilným studiem pravda poznenáhlu byla cítá se pi-i tak zvaném »tripeltal:tu«

objevena; ovšem ze pri tom i mnohá stále: 1, 2, 3. INlá tedy figura casová

pochybení se stala, jichz neblahé úcinky anebo míra tri cástky, kteréz i po zpű-

az po dnes se jeví. V nejnovęjší pak sobu stop veršových (~)V~_J) naznaciti

dobę Benediktin Pothier celou tu dűle- se műze. V sudých zpiisobech taktu cítá

zitou otázku dokonale objasnil. J iz s toho- Se : I, 2, aneb 1, 2, 3, 4, a proto mávne

to dlouholetého pátrání a poznenáhlého ve dvouctvrtním O taktu stopu veršo-

vynalézání zrejmo, ze vęc ta není snadná. vou íJV jednou, ve Oním taktu ale dva-

Sdęluji Vám, co za nejdűlezitęjší po- krát. Tato pak míra casová opakuje se

kládám: v témz hudebním kuse stále. V chorálu

i. Rythmus chorální docela jsou hudební stopy veršové o dvou az

rozdílný jest od rythmu hudby pęti tonech, a sice v nejrozmanitęjších

moderní. Rythnlus hudby moderní ZpŰSObeCh: VVr lJlJr VVV 11VV Vt1V

v tom zálezí, ze tatáz lhűta casová — 11VVt1 atd.

tak zvaný takt -- vzdy se vrací, a ze Nenásledují za sebou tytéz stopy

podle tohoto vzdy stejného schematu veršové, nýbrz rozdílné, a jediné pra-

pohyb melodie se spravuje a poi-ádá. vidlo pri tom jest zákon rovnomęrnosti,

Dále, ze v mezích této periody casové jejz skladatel v hudebním svém citu

jednotlivé tony dle rozmanitých, docela choval a dle nęhoz i melodie utvoi-il.

pi-esuę vymci-ených lhűt co celé noty, Snad to, co o volném rythmu receno,

co pűlnoty a co ctvrnoty se męrí. Ani jasnęji pochopíte, sestavím-li Vám ryth-

jedno, ani druhé o chorálu neplatí, a kdo mické prízvuky jedné periody z Cice-

by tyto pojmy aneb noty rozlicné hodnosti rona a jedné ze starých melodií cho-

(~I ~) vedle sebe pro melodie chorálu rálních.

uzíval a dle toho zpíval, ten by chorál

modernisoval a tím ovšem i kazil. lJr V Vl! VVIJV lJV V VVVV U VVV

2. Chorál má spíše rythmus VVIh V VV VVV VV VVV

v o 1 n ý, jejz nazývají »oratorickým« cili (Quid, quod salus sociorum summum in periculum

»recnickým«, ponęvadz v mnohých vę- ac diserimen vocatur, quo tandem animo ferre de-

cecli s volnou recí (prosou) souhlasí. betis? [pro lege Man. V.])



jestit základem dobré i-eci pevná a ryth- Alleluja na druhou nedęli adventní

mická skladba, byt by se to i tak snadno (Grad. Ben.):

nepozorovalo. Rythmický postup meci

jest dle Cicerona, v oboru tom zajisté VV V VVV V~ VVLIVVV VvV VV

nejzku."Senęjšího mistra, krásný pohyb, VV, VVV V VVIJ VVVVVV VVv

piný rovnomęrnosti, jenz na malých lhű- 4. Bohaté modulace, kteréz casto pri

tách casových, jakoby na stopách ver- jedné slabice textu se nalézají, jsou dle

šových, jez výbornę k sobę se hodí a tęchto figur tonových oddęleny, a tyto

chűzi krásy dodávají, spocívá. figury urcují postup aneb rythmus me-

  PŘEDCHOZÍ        NÁSLEDUJÍCÍ