NEZAŘAZENO
Ročník: 1896; strana: 53,
Přepis ke stažení ve formátu MS Word [0 kB]

  PŘEDCHOZÍ   zobrazovat jako obrázky [jpg]      NÁSLEDUJÍCÍ  
-53-



bruceuí«. — Pravda ze není; ale tím doby tęšil se kde kdo na svátek, o kterém

ještę není i•eceno, co jest. Kdybychom celým sborem ozývalo se ve chrámę

dle Slovníku Naucného*) chtęli í-íci, ze jásavé zakonceuí radostného Alleluja.

zpęv jest »rada rozlicných tonű, vyve- Nesmíme ale zapomenouti, ze tyto ná-

dených hlasovýnx ústrojím l i t' s k ý m«, pęvy bez slov ve zpęvu církevním ne-

mohl by nám milovník zpęvných ope- byly libovolnými, ducha- a smyslu prázd-

i-encű ríci: Vzdyf i ptáci zpívají. nými ozdűbkami, jakýmsi zvláštním dru-

Ano v nejuovęjšínx case objeveno hem zpęvu církevního, jakoby nápęv bez

bylo prv, jalo noviny nedávno vypra- slov męl nęjakou oprávnęnost ve zpęvu

vovaly, ze i ryby zpívají a jisté kon- církevním, nikoliv, tv prodluzky vyrostly

certy v hlubinách morských provádęjí. ze smyslu slov a z ducha textu, byly

V nejširšíux slova smyslu museli bychom jen jakýmsi rozvedením neb objasnęním

tedy ríci, ze zpęv jest »rada tonű vv- toho smyslu, by1 to, abych tak i•ekl,

vedetxých hlasovým ústrojím zivé by- slavnostní výraz radosti vyplývající ze

tosti« na rozdíl od hudby nástrojové, smyslu slov a zejména ze smyslu slova

která vyvádí tony pomocí hlasových Alleluja. - -Mimochodem podotýkám,

ústrojí nezivých. V uzším smyslu jest ze jiným latinským slovem nazývali se

zpęv ovšem výrobkem hlasového ústrojí ty prodluzky »sekvence«, tolik co do-

lidského a tento zpęv lidský jest dadatky neb pi•ídavlcv, aneb doslovnę

opęt dvojí: bud spojen jest zároveti pi•elozeuo, následky, totiz to, co po

s recí a slovy, aneb műze i beze slov Alleluja následuje a ze v pozdęjší dobę

zálezeti jen v poulxé radę rozlicných (a sice v IX. století) pocali pod bez-

tonű. Tento zpęv bez slov zpívá nejen slovné nápęvy tęchto jubilű ci selcveucí

dítę, které ještę ani mluvit neumí, ale podkládati slova a tak povstal zvláštní

i na pi-. operní zpęvacka, kdyz v zá- druh zpęvű církevních, téz sekvence

vratné výši lxlasu provádí své jásavé zvaných, které ale męly jiz nápęv i slova

trilky aueb jiné ozdobné pasáze. Také ar.pívaly se po gradualu. Takových

ve zpęvu církevním má tento zpév bez sekvencí bylo za starých casű veliké

slov jisté, ovšem jen podi-ízené místo mnozství; skoro kazdý svátek męl svou

a to zejména v tęch zpęvech, pri kterých vlastní sekvenci. % archivű pouze dvou

ku Icouci pridává se radostné a jásotu piné klášterű (sv. Havelského a I,insiedeln-

Alleluja. Jsou to obzvláštę zpęvy veli- ského) ve Svýcai-ích vydal r. 1858 ucený

konocní a pak ty, které se pi•i mši sv. Schubiger*) 49 takových zpęvű a nalezáme

zpívají mezi epištolou a evangeliem mezi nimi sekvence nejen na Hody Bozí,

a )steré »gradualy« nazýváme. K tęmto ale i na svátky ocištováuí, nanebevzetí,

gradualűm bývá nejen casu velikonoc- narození P. Marie, na svátky sv. apoš-

ního ale í jiného, zvláštę v nedęli a ve tolű Petra a Pavla, sv. Jana evangelisty,

svátek, mimo dobu kající, t. postní a sv. archandęla Michaele, sv. Jana Ki-tit.,

všední adventní, pridáváno slovo alle- sv. Martina, svatého Havla, svatého

luja, které dle slov sv. Augustina**) jest Otmara, Všech Svatých a premnohé jiné,

ohlasem radosti sv. nebešfanű. Aby tato myto latinské zpęvy byly pal< také pre-

radost nabyla jakéhosi výrazu, byla po- kládány do reci lidu a tak povstaly i co

slední slabika slova slova Alleluja roz- do testu i co do nápęvu premnohé z tęch

vedena na dlouhou radu not, které zpí- ceských písní duchovních, ]steré az posud

valy se bez slov a męla za podklad jen zpíváme, na pr. »Stála matka litující,,,

poslední samolxlásku slova Alleluja, totiz a.»Ch\-al, Sione, Spasitele«, »Den ten hnęvu«

Tyto prodluzky nazývaly se ,jubily«, a t. d.)

»jubilace«, tolik co ples, jásot, ponęvadz, Petit zpęvu latinského byl pi-elozen

jalo opęt praví sv. Augustin, naznaciti a nápęv upraven dle testu ceského.

mají, ze rec lidská nemá ani slov, aby Nékdy také vzat byl pouze nápęv písnę

vyjádrila onen nekonecný jásot nebe- latinské a podlozen byl text ceský jiný.

ského dvora, jehoz slabounkým ohlasem To o mnohých duchovních písni ceských

zde na zemi jest zpęv církevní. Mívaly v case nejnovęjším dokázal zesnulý

proto ty prodluzky nápęv velice krásný, Karel Konrád ve svých Dęjinách posv.

radostný, nádherný a ze zpęv-álcű starší zpęvu staroceského«.

Viz Slov. Kottáv, díl V. str. 617. (POklalo Vání.j

*) Serm. de temp., 244. — Viz Kienle, Choral Schubiger: Die Sángerschule St. Gallens,

schule, str. 107. Exempla.

  PŘEDCHOZÍ        NÁSLEDUJÍCÍ