NEZAŘAZENO
Ročník: 1896; strana: 59,
Přepis ke stažení ve formátu MS Word [0 kB]

  PŘEDCHOZÍ   zobrazovat jako obrázky [jpg]      NÁSLEDUJÍCÍ  
-59-





brevis, semibrevis) nemá se mysliti iia choralis < právę tento citát v nových

nęjakou stejnou cili pravidelnou míru« vydáních vynechal; avšak i ono moder-

(chce ríci: odmęrenou, urcitou lhűtu ca- ním písmem notovým uvedené Alleluja

sovou). v nových vydáních schází, címz spiso-

V šestém vydání citují se do]conce vatel dostatecnę dává na srozumęnou,

pravidla z ~,Cllorálu a Liturgie«: »M ze tento pi-evod svűj z chorálu do mo-

zpęvu chorálu není ani délky, ani krát- der,iího zpęvu sám za nesrozumitelný

kosti, nýbrz jen slabiky s prízvukem a pokládá, a nezazlívejte mi, osmęlím-li

slabiky bez piízvuku; noty nemají urci- se pi-evod ten rozhodnę povazovati za

tou nęjakou cenu, dle níz by se męi-ily, nesprávný a píce -rácený. Chcete vędęti,

a nikdy neslouzí k tomu, aby délku tonu jalc si zpęv této melodie pi•edstavuji?

naznacily.«

Ovšem ze spisovatel díla »Magister Zde ctęte:





Andante. ~zt rit









AI-le - - - - lu - ja. a mi







=~y-• •-~—R-,--R—~-~-diy--s-~=~-~—~= R—R-•-~-~—J —i~i= — ~ -





ne De - - - tis sa lu tis me - ae, in di - e cla- ma - vi



~-- s` 7 it ^









et no - - - -cle co . . . ram te.





Odvolávám se na Váš hudeb.ií cit! tom, co délky tonu se týce, praniceho

Anebo, netroufáte-li Si utvoi-iti sobę sám nemęní, a kazil by chorál, kdo by tęmto

úsudek, zeptejte se nękterého osvędce- jed,iotlivým notám, hledę na rozlicný

ného hudebníka, pozádejte ho, aby Vám t~-ar jejich, urcitou rozdílnou cenu pi-i-

obé ty melodie zahrál na housle, a pak kládal.

aby Vám rekl, které z obou dává pi-ed- Nez, tázete se, proc tedy ty noty

nosf; zajisté, ze tato zvítęzí, vzdyt ta v písmę od sebe se liší ? Odpovęd zní:

prve uvedená není nic jiného nez »hu- Ponęvadz neumy byly rozlicné. Má ale

dební netvor«. tato rozdílnost i svűj dobrý dűvod.

Jalc se to má ale s tím písmem no- Plše-li se na pr. formule tonu: c Ia a,q f

tovým? Tak as opętnę namítnete, vzdyt

jsou tu pi-ece rozlicné noty: longa, bre- takto: a*`.•• a ne: Mono, pak znamená



vis, semibrevis. — Co tyto noty mají to, ze horejší tou má prízvuk, ze má

za význam, to jedinę dęjiny hudby mo- prevahu nade všemi ostatními tony, kte-

hou nám sdęliti. A co medle sdęlují réz z nęho lehounce, anizby ale zkráceny

nám? Skladatel knihy »:Magister chora- byly, plynou. Rozumíte tomu zajisté,

lis« nechat Vám to poví (I?d. X., p. igp) : píce -ahu prízvuku má ten první ton, ale

»Rozvojem a rozšíicním hudby measu- ne prevahu délky; jestif co do cléllcy

rované pi-ibyl po roku ioo:). bęhem sto- všem ostatním roven. A tak zűstane pi-i

letí ku významu not význam nový. tom, co rekl jsem jiz: Jednotlivé

Pakli neplatily punctum a virga (5, $) tony kazdé figury tonové jsou

dí-í%e n i k c y za známky rozlicného tr- si co do délky na vzájem docela

vání casového, utvoi-il se pűsobením rovny.

theorie mensuráluí atd.« A co ríci mám k závęrku? Kdybyste

Netreba dále citovati. Všichni histori- byl zde, rekl bych Vám, abyste nękolik

kové pi-ipouští, ze starý zpűsob psací melodií docela rovnomęrnę zazpíval,

not chorálních docela niceho vzhledem jedou notu jako druhou s mírným prí-

na délku tonu neudává, a proto ani mo- zvukem na slabikách, na nichz spocívá

derní písmo chorální v tomto ohledu dűraz. Ponęvadz Vás tu ale nemám a

niceho iienaznacuje. At si vypadá nota obávati se musím, abyste neupadl v jiný

takto: P, aneb takto: •, aneb: 19, to ua extrem, radím Vám d.1e3 jen: Dbejte

  PŘEDCHOZÍ        NÁSLEDUJÍCÍ