| ||||
| ||||
— 68 —
Kdyz národ ceský pocal se probírati Jednota Cyrillská rozvętvovala se na z mrákot smrti podobných, s probuze- C y r i l l s k é Jednoty d i e c é s n í , je- ním národa pocal se probouzeti starý, jichz úkolem jest organisace f a r n í c h ceský duch v písemnictví, umęní a ve- Jednot Cyrillských. Jelikoz však škerých oborech zivota duchovního. Bylo zálezitost takové dűlezitosti závislá jest prirozeným dűsledkem probuzení národ- na souhlasu nejdűstojnéjšího episkopatu, ního, a nemohlo vlastnę ani jinak býti, zajel jsem si pred zrízením Obecné jed- ze zpęvný národ ceský zadíval se do noty do veškerých biskupských sídel, zpęvné minulosti své, kdy v dobách abych ústnę vęc vylozil a za schválení slávy a lesku svatyní Pánę vznášel se zádal. Dostalo se mi od veškerých nej- na perutích modliteb k nebesűm cudný dűstojnęjších námęstkű apoštolských mi- chorál a andęlská polyfonie, kdyz klenba lostivého prijetí a stanovám jednomysl- chrámi'z ceských otrásala se velebnou ného schválení, nacez nastala práce písní ceskou. Od onoho poznání byl jiz organisacní. Po veškerých diecésích za- jen jediný ] kleslé hudby kostelní. Nezbytná potreba Cyrillské Jednoty farní, mezi nimiz casová toho vyzadovala. Jakou cestou jedna z prvních byla farní J e d n o t a za tím úcelem bráti se jest, ukázaly H o r i c k á, která role od roku se zdoko- nám naše dęjiny. Jako v minulosti roz- nalovala, jak sledovati lze r. repertoiru kvetl zpęv kostelní zrizováním bratr- skladeb provozovaných, takze od delší stev literátských, nový rozkvęt privo- doby zaujímala co do umęlecké stránky diti bylo lze zrízením podobných jednot jedno z predních míst z rady 92 Jednot na základę starých zkušeností organiso- po Cechách a Dloravé rozptýlených. vaných. Zrízením Obecné jednoty Pri tolikerých Jednotách farních po- C y r i 11 s k é vrátil se tudíz pouze národ citovala se vzdy citelnęji potreba, aby ceský k rázovité podstatę vlastního zi- konecnę pi•ikroceno bylo k organisování vota národního. Jako bývalí literáti pę- Cyrillských jednot diecésních, které by stujeme i my po príkladu jejich zpęv byly strediskem soustredęné cinnosti po posvátný v celém rozsahu. Jako literáti okrscích biskupských. Po cem tak dlouho mívali své sbory latinské a ceské, skládá jsem touzil, pocalo se uskuteciiovati se kazdá jednota Cyrillská ze sboru li- roku minulého, kdyz z vűle jeho Milosti turgického, pęstujícího chorál a polyfonii biskupské zi-ídila se v Hradci Krá- církevní, a sboru literátského, za jehoz lové jednota diecésní, v jejíz celo pomoci uvádęjí se do našich chrámű postaven muz vędomostmi odbornými a opętnę písnę lidové, vynikající duchem nezdolnou energií pro úrad ten prímo velebné písnę starých literátű. Cyrillské stvorený. Jak s bezpecností dalo se oce- Jednoty znací tudíz návrat lidu ceského kávati, rozproudil se jeho úsilím v rűz- k jedné z nejdűlezitęjších, rázovitých ných osadách cilý ruch, osvędcující se vlastností povahy národní. zakládáním novýcli, jakoz i ozivováním K této historické i praktické starých Jednot Cyrillskýchi. Dnes pak stránce pi-ihlízeje, tvrdím právem, ze slaví diecésní Jednota první své exer- exercicie Cyrillské v IIoi•icích jsou udá- cicie, aby jimi ruch Cyrillský ještę lostí dűlezitou, zárove~ však i potęši- více se ozivil a vniknul i tam, Icde telnou. o nęm posud bylo jen slýcháno.la uci- Aby obrod zpęvu posvátného pokud telku ti-ídenní školy nabídla se jediia mozno nejrychleji se rozšíril po veške- z nejstarších a nejzkušenęjších Jednot rých leonciuách koruny Svatováclavské diecése, výtecným i-editelem C e ii k e m a aby zároveń si zajistil bezpecného P i l a i-e m rízená, zdejším monsignorem trvání, bylo Obecné Jednotę Cyrillské Bohumilem Haklem po celou dobu tr- treba pevné a rozsáhlé organisace, jak vání otcovsky spravovaná. toho doba naše bezdęcnę vymáhá Spolky Vítal-li jsein roku lonslcého vznik v rűzných koncinách rozptýlené, v nichz Jednoty diecésní, s dvojnásobnou radostí kazdý by se bral svou vlastní cestou, a z toho srdce vítám veškeré úcastníky v dobę prítomné niceho se nedokáze. prvních Cyrillských exercicií diecése Obrod bylo lze provésti a zabezpeciti Králové-Hradecké, které zdejší Jednota jen mohutnou jednotou rozvętvující se Cyrillská právę zahájila pi•eduesením po veškerých šesti diecésích koruny mistrné skladby » Ecce Domiuus veuiet« ceské, a to na základę zdravých zásad v chrámu Pánę, svolávajíc dojemným samosprávy v ten zpűsob, aby Obecná zpęvem svým pomoc Bozí, aby dílo, | ||||
|