NEZAŘAZENO
Ročník: 1896; strana: 74,
Přepis ke stažení ve formátu MS Word [0 kB]

  PŘEDCHOZÍ   zobrazovat jako obrázky [jpg]      NÁSLEDUJÍCÍ  
-74







pro 4hlasý smíšený sbor od Fr. Witta. męrou se stalo, ze prednes posledních



5. Benedictus ze mše »Iu honorem sc. trí císel programu p~ekoual všeliké oce-



Adalberti« pro 4hlasý smíšený sbor a kávání. Osmihlasé Agnus z Palestriuovy



varhany od Jos. Foerstra. 6. »O sacrum mše »Hodie Christus natus est«, kterou



convivium«, 4. štace pri prűvodu v deu redaktor pred 23 rolty za slavnosti goole-



Bozího Tęla pro 4hlasý smíšený sbor tého jubilea zalození biskupství Praz-



s prűvodem ctyi• trombonű od Ig. Mit- ského (1873) se sborem svým Karlín



terera. 7. Gloria ze 4111asé mše: VIII. toni ským zaliájil reformu zpęvu církevního



»Puisque j'ay perdu« od Orlanda di v zemích koruny ceské, bylo dűstojným



Lasso. 8. Sanctus z 5hlasé Missa tertia a velebným závęrkem Cyrillské poboz-



Octavi toni od Jana Croce. g. Agnus nosti, leterou Mons. Hakl zakoncil vý-



z 8hlasé mše »Hodie Christus natus est« stavem nejsvętęjší Svátosti a pozehná-



od J. Yalestriny. Jak ctenár z programu ním. Prosté »Yange lingua« chorální



seznává, stupńovala se meditace hudební výbornę kontrastovalo s nádherou nej-



od nejjednodušší skladby pro jeden hlas bohatęjší polyfonie. Úcastníci hluboce



az ku Palestrinovę 8hlasé veleskladbę dojati predcházejícím postupem Cyrill-



pro dva sbory. Z ceských skladatelű ské meditace, rovnęz velkolepé, jako



zastoupeni byli na programu Sychra, zboznę prednesené, za zpęvu prosté me-



Nešvera a Foerster, z rady starých lodie klanęli se Vykupiteli skrytému



mistrű Orlando di Lasso, J. Croce a Pa- v nejsvętęjší Svátosti.



lestrina. Zpívalo se a capella, s prűvo- Vecerní tato poboznost byla nejskvę-



dem varhan, ojedinęle téz s prűvodem lejším výkonem a korunou Horických



quart~tta trombonového a smyccového exercicií Cyrillských, která se neminula



orchestru, aby se nezastesklo tęm, jimz s hlubokým úcinkem, jaký trvale zűsta-



lidský hlas nezdá se býti nejidealnęjším, vila v srdci všech úcastníkű, kterí jak



ponęvadz duší oziveným orgánech, jemuz reditele, tak sboru s vdękem pamętlivi



na svętę rovného není. Meditacním in- budou. Bylf to zajisté uejcestuęjší a nej-



terpretem byl liturgický sbor Cyrillské zásluznęjší den v dęjinách vzorné jed-



Jednoty Horické, rízený reditelem svým noty Cyrillské v Horících.



Pilarem. ;Le skladby novovękých skla-

Mezery mezi jednotlivými císly pro-

datelű budou správnę predneseny, nikdo gramu vypinęny byly hrou na varhany,



nepochyboval, kdo byl dopoledne pí-íto-

ku kterým zasedl na slovo vzatý mistr,

men zpívané mši svaté. Nyní však byly

reditel Jirásek, který dovedl výbornę

na programu téz skladby starých mistrű ukázati veškeré prednosti stroje Ho~i-



pro 4, 5 a 8 hlasű, jimz netoliko reditel,

ckého. Vrchovatou męrou uspokojeni

nýbrz i sbor musí dobre rozumęti, mají-li

rozcházeli se úcastníci z chrámu Pánę,

predneseny býti tak, jak toho stará poly-

jsouce utvrzeni, ze zpęv, který zde nyní

fonie vyzaduje. Poslední tri císla pro-

tak velebnę a zbozné zazníval, jest pra-

gramu poutala tudíz zvláštę pozornost

vým, ryzím, presným zpęvem církevním,

zpravodajovu, který se priznává, ze tak

jímz Církev naše Hospodina oslavuje.

vzorného prednesu se nenadál. Ví za-

jisté z vlastní zkušenosti, co to zna- Po námaze dne sešli se všichni



mená, zasvętiti sbor v utajené krásy v pozdních hodinách vecerních k odpo-



církevní polyfonie klassické. V Horících cinku v pohostinné besedę męštanské,



sliledal se s takovým sborem, který po- kdez hostitelé naši pobavili nás opętnę,



znal ducha tęchto skladeb a dovedl jako minulého vecera, ušlechtilou do-



prednésti je tak, jalo toho hudební archi- mácí slavností hudební, pri které pred-



te]ctouika jejich vyzaduje. Svędomitý nesen byl »Slavnostní pochod« ze Sme-



reditel Horický, který si v Emausích tanových oper pro piano, »Dvojzpęvy«



poslechl chorál, zajel si do Rezna, aby od Knittla pro soprán a tenor, Smeta-



si poslechl polyfonii starých mistrű, novy »Obziuky« ze »Snű« pro piano,



která v tamęjší kathedrále po celou radu Haydenovo »Adagio« ze smyccového



decenií se pęstuje. Ze reditel takový kvartetta op. g., Smetanova »Vltava«



dovede pak nadchnouti a zdokonaliti pro piano a jiné skladby.



sbor svűj, jest vęcí prirozenou. Takovou (Pokracování.)

  PŘEDCHOZÍ        NÁSLEDUJÍCÍ